• Mamma till viljestark dotter

    Någon som gjort/gör IVF och är svårstimulerad?

    Håller på med mitt första IVF-försök och började spruta med Puregon 150 IE den 9/1. Gjorde vul igår som visade två äggblåsor på 8 mm och en på 10 mm på vänster sida, höger sida hittade inte doktorn... Fick höja dosen till 200 IE och nytt vul på måndag.

    Finns det fler som är svårstimulerade? Hur höga doser har ni varit tvungna att ta? Hur många äggblåsor har blivit tillräckligt stora? Är livrädd att jag inte ska komma ens så långt som till ÄP. Hur länge kan man fortsätta spruta innan man måste avbryta behandlingen och börja om?

  • Svar på tråden Någon som gjort/gör IVF och är svårstimulerad?
  • Felicia34

    Jag är vad man kan kalla svårstimulerad och har vid varje försök ökat dosen, sist hade jag 375 enheter Menopur. Meonpur kan vara bra om man är svårstimulerad, står f ö massor om det på det här forumet. Jag får ändå högst 7 äggblåsor och högst fyra ägg. Dock brukar de stackare som befruktas dela sig som de ska...alltid ngt. Aldrig plussat ännu.

  • hoppan

    Kopierar vad jag skrivit i en annan tråd om min behandlingar. Var helt förkrossad efter första IVF:en, då jag inte ens tänkt tanken att det inte skulle bli några ägg alls.

    IVF 1
    Medicin och startdos: Puregon 150
    Antal äggblåsor vid första ultraljud: 2
    Dos efter ultraljud: Puregon 225
    Antal äggblåsor/ägg vid utplock: 3 äggblåsor, inga ägg
    Kvalitén på äggen: -
    Ägg till frysen: 0

    IVF 2
    Medicin och startdos: Menopur 450 IE
    Antal äggblåsor vid första ultraljud: 5
    Dos efter ultraljud: Menopur 450 IE
    Antal äggblåsor/ägg vid utplock: 5 äggblåsor 4 ägg
    Kvalitén på äggen: 1 befruktat guldägg
    Ägg till frysen: 0
    plussade men MF i v 7

    IVF 3
    Medicin och startdos: Menopur 450 IE
    Antal äggblåsor vid första ultraljud: 2
    Dos efter ultraljud: Menopur 450 IE
    Antal äggblåsor/ägg vid utplock: 5 äggblåsor 3 ägg
    Kvalitén på äggen: 1 befruktat guldägg
    Ägg till frysen: 0

    Är nu gravid i v 40. 3 dagar kvar till BF.

  • vill bli mamma i år

    Hej!

    Jag fick menopur 300 enheter vid min ivf. och dosen går ju att höja ännu mer. Så din dosering är ju inte särskilt hög, så misströsta inte.

    Jag förväntades vara svårstimulerad, och behövde trots den höga dosen två dagars extra sprutande innan mina äggblåsor hade blivit tillräckligt många och stora. Jag fick vi äggplockning ut 12 ägg, 8 befruktades, ett tillbaka till mig och tre till frysen. Nu är jag gravid.

    Förstår att du är orolig att behöva avbryta och börja om, men på några få dagar kan det hända mycket i antal äggblåsor och storleken på dessa.

  • tickan

    hoppan: Gjorde du korta metoden? Är själv ännu mer svårstimulerad än dig. Sprutar också med Menopur 450 ie. Efter 10 sprutdagar hade jag dock bara två äggblåsor plus en liten på tillväxt. Underbart att dte ändå lyckades för dig!

  • Felicia34

    Villblimammaiår: Jag bytte till menopur vid tredje försöket (är nu inne på fjärde försöket) och har alltid sprayat länge innan ÄP, p g a helger som inträffat så kliniken varit stängd, den här gången sprayade jag väl i tre veckor drygt. Eller om det var mer. Höll på att bli galen vissa dagar av biverkningarna. Jag sa själv till om menopur och läkaren hade inget emot det. Innan hade jag gonal-f.

  • Felicia34

    Oj, det förra var alltså till Mamma till viljestark dotter : /

  • hoppan

    Spraya nässpray i 2-3 veckor och sedan menopur i ca 14 dagar. Vid sista försöket har jag för mig att jag tog sprutor i 17 eller 18 dagar.

  • hoppan

    Spraya nässpray i 2-3 veckor och sedan menopur i ca 14 dagar. Vid sista försöket har jag för mig att jag tog sprutor i 17 eller 18 dagar.

  • Felicia34

    Hoppan: Det inger hopp att läsa hur bra det gått för dig. Som svårstimulerad kan det kännas xtra tungt (jag tillhör ju oxå den skaran). Är inne på mitt fjärde försök, ruvdag 10, jobbigt. Känns som mensvärk mest hela tiden tycker jag, hur kändes det för dig när du blev gravid, om du minns det förstås?

Svar på tråden Någon som gjort/gör IVF och är svårstimulerad?