• Maverich

När har bebisar tillväxtperioder (maratonammar)?

Har suttit och ammat konstant hela dagen fram till nu, sonen har vrålat så fort han inte har fått bröstet. Han har inte ens kunnat sova ordentligt, som att han inte någonsin blir mätt. Han är 7 veckor gammal. Är det en tillväxtperiod? När infinner de sig egentligen? Hur agerar man bäst nu, behöver jag hinka i mig vatten, eller vad är viktigast att satsa på (sömn osv)? Har en treåring också som också vill ha en mamma (när pappa är på jobbet).

Tacksam för svar!

Hjälp mig kämpa för lakritspuckens återkomst!
  • Svar på tråden När har bebisar tillväxtperioder (maratonammar)?
  • Maverich

Nu puffar jag, han är helt otröstlig om han inte har bröstet, även om han har bröstet så är han lite skrikig. Vad kan det vara?

• En bebis i magen

Det kommer ett utvecklingssprång vid 8 veckor. Då är läget förvirrat och bebisen söker närhet, så det behöver inte vara så att han inte är mätt utan att han behöver tröst och närhet. Sömnen kan också bli lidande. Det brukar inte vara så länge, utan gå över på en vecka eller så. Läs mer här:

www.teskedsmamma.se/index.php&view=article&id=113&Itemid=122

• Mamma86

Ja det är det!! De har en tillväxtperiod någon gång när de är mellan 6 och 8 veckor.. När det gäller min bebbe så har det hållt i sej sådär en 3-4 dagar..

• Martina och Uno

Det är nog väldigt olika för olika bebisar, men för mig va det också amma, amma, amma...o amma i början, men succesivt så blev det längre mellan gångerna. Sover han inte ens om du går ut o går i vagnen?
    Det kommer bli bättre! En klen tröst, men de lär sig att suga mer effektivt och då går det snabbare o blir längre mellan gångerna. Mellan 6-10 veckor i början är väl vanligt att de äter mycket o ofta.

• snocke

Maverich
    Jag har precis samma problem som dig. Jag ser det verkligen som ett problem. Min minsta är nu 3 1/2 mån och snuttar konstant det går inte att ta honom från bröstet, kan också ligga vid bröstet och skrika frustrerat. När jag provar att pumpa med handen så kommer det mjölk. Vad är det som händer? Precis som du har jag et barn till, en kille på fyra. Jag får ingen tid med honom och får inget gjort här hemma. Känns som om jag bara förvaras i hemmet för att tillfredsställa alla andras behov. Idag har varit en pest dag!

• Ylva Li

Hej på er!

Har samma problem och känner mig låst. Tycker det är pest. BVC säger kolik men jag tycker inte det blivit bättre med vare sig droppar eller akupunktur eller mjölkuppehåll från min sida. Vad gör man? Han vill suga hela tiden???

• asparinC

Om det inte är magont så låt dem snutta och amma så mycket ni orkar. Det gör att mjölkproduktionen ökar och förbereder sig för babyns ökade behov av mat. De behöver även tryggehetn av att vara nära. Kanske en bärsele annars om dagarna så de känner sig nära så blir kanske nätterna lättare?

• Maverich

Tack för alla svar. Det var helt klart en tillväxtperiod, han snuttade konstant i två dygn men sen var det lugnt igen och han fick i sig mer mat.

• Jamson

min dotter hade tillväxtperioder var 3e -4e vecka, men det gick bra att ta sig igenom dem.
    De varade i snitt 3 dagar

• metamorfosen

Sådär har det varit i omgångar med båda mina barn. Lösningen för mig var en fantastisk bärsele som jag kunde ställa in i brösthöjd. Då kunde barnet ligga och suga i bärselen(bärsjal går lika bra) medans jag gick omkring och gjorde andra saker. Då fick barnet vad det behövde samtidigt som inte jag stördes och blev förhindrad.

• Maverich

Jag har köpt en easyhug bärsjal, kommer att bli kanon nästa gång det ska snuttas ett par dygn.

Svar på tråden När har bebisar tillväxtperioder (maratonammar)?