• smurfette

ordet "saga" vart kommer det ifrån?

För mig skulle jag gissa att det har nordiskt ursprung, har letat som en galning på nätet men hittar det inte. Så nu undrar jag, någon som vet vart ordet kommer ifrån? Man hör ju det ibland på engelska med samma betydelse som den svenska och jag vägrar tro att det är ett engelskt ord, låter riktigt norskt/svenskt???

• Svar på tråden ordet "saga" vart kommer det ifrån?
  • pilliss

Ordet saga, kommer från den isländska betydelsen "muntlig eller skriftlig historia, berättelse eller fantasisaga". Islänningasagorna är underhållning och historieskrivning uppblandat med dåtidens mytiska föreställnigar.

• overdose

Man kan inte till fullo avgöra ordets ursprung. Uttrycket existerar nämligen även i gammalengelska texter. Exempelvis använder Ælfric of Eynsham ordet i en av sina predikoböcker om diverse helgon. Denna bok är utgiven av Walter William Skeat och omtryckt så sent som 1966, varför det kanske inte är omöjligt att finna ett exemplar på ett bibliotek i närheten.

Gammalengelskan är nära släkt med våra nordiska språk, och därför är det inte förvånande att se att det använder ord på samma sätt.

Eftersom det är omvittnat i skrift tidigare än isländskan, kan man hävda att isländskan har fått uttrycket genom kontakter med England, även om t. ex. Ælfric skrev boken ovan omkring år 997.

Som vanligt är det nog så att det finns många rätta svar. Rimligen fanns begreppet redan i urgermanskan och troligen hade anglosaxarna med sig ordet från början när de anlände till England.

Det hindrar inte att ordet senare dog ut, och kanske även i svenskan, och att vi har islänningarna att tacka för att ordet existerar idag.

• Balehead

Saga är väl helt enkelt från början substantivet till verbet 'säga', alltså det som någon har sagt. Jämför 'enligt egen utsago'. Kolla in Svenska Akademiens Ordbok för etymologin. www.saob.se

• overdose
    Svar på #3
    Jo, men det är inte säkert att ordet alltid har varit levande i det svenska språket i betydelsen saga. Kort sagt, när man finner det under 1500-talet kan det bero på att de som skrivit har förläst sig på isländska sagor, eller varför inte någon fornengelsk text ;)

Jag hittade det förresten i Ivan Lejonriddaren (från år 1303)

"J nampn fadhers oc sons oc thäs hälgha andha
    wil iak taka mik till handa
    forna saghu fram att föra
    them til skemptan ther a wilä höra"

1303 är så tidigt att den som skrivit nödvändigtvis inte har läst en massa isländska sagor :) Tyvärr är Ivan Lejonriddaren en del av Eufemiavisorna, och eftersom hon var drottning av Norge, kan det ändå vara så att ordet finns där genom påverkan från Norge/Island.

Vill man komma längre kan det vara en bra idé att närmare undersöka sagans språk och tillkomstförhållanden. En annan sak man kan göra är att se sammanhanget i vilket ordet förekommer i "Konung Gustaf den förstes registratur".
  • smurfette

Jag vill få det till att det är svenskt/nordiskt.

• smurfette

Jag vill få det till att det är svenskt/nordiskt.

• overdose
    Svar på #6
    Jag tror också att det är så, smurfette. Det verkar inte vara ett alltför ovanligt ord. Som vi sett finns det ju i gammalengelskan, i isländskan och i svenskan. Den enklaste slutsatsen av det är att ordet har funnits med från början i dessa språk. Något mer som skvallrar om att det kan vara så är att det existerar i andra uttryck i svenskan, som t. ex. utsaga, för ett inlånat ord borde inte ha gett upphov till några andra konstruktioner.

Att man under medeltiden inte finner så många exempel på svenska beror då troligen på att det inte finns så mycket material bevarat.

Här är ändå citat från en etymologisk ordbok av Elof Hellquist som kanske betyder att ordet dog ut. Inte för att jag riktigt begriper vad människan menar

"I da. liksom delvis
    i sv. (om isländska »sagor» o. d.) har
    ordet upptagits från fornspr."

Och här är en länk till hela artikeln.
    runeberg.org/svetym/0773.html

Som man kan se där, och det är väl vad som sägs i saob också, gissar författarna på att ordet fanns redan i urgermanskan. Hellquists germ. är i vilket fall en förkortning som hänvisar till urgermanskan :)

Så, ett någorlunda riktigt svar blir att ordet kommer från urgermanskan, och förekommer naturligt i flera germanska språk, men att det i vissa fall har lånats in från isländskan under nyare tid.

(Gud, där lyckades jag skriva en riktigt torr saga )
  • smurfette

wow overdose, tack för länken och ditt inlägg, värdesätter det högt!

Svar på tråden ordet "saga" vart kommer det ifrån?