Har man rätt till rast?
Hej! Har man rätt till rast om man är timanställd och jobbar
9 ½ Timme på en dag?
Hej! Har man rätt till rast om man är timanställd och jobbar
9 ½ Timme på en dag?
ja det har man. sommarjobbare hos oss var timanställda och de hade raster ihop med oss. är väl ingen skillnad?
Så här står det i Arbetstidslagen:
Alla ska ha rätt till rast senast efter fem timmars arbete. Under sin rast får man lämna arbetsplatsen och tiden räknas inte in i arbetstiden. Dessutom ska man med jämna mellanrum ha rätt till kortare pauser, som räknas som arbetstid.
JA! rasten har inget med det att göra...
Jag har för mig att det är så att man har rätt till 5 minuters rast per jobbad timme.
Ja, efter 5h har man rätt till en rast på minst 30min. i de flesta arbeten. Vid rast har man ingen skyldighet att stanna på arbetsplatsen och den är inte heller betald.
Paus kan det också vara vilket är ett betalt måltidsuppehåll.
Tror det är skillnad ifall man jobbar inom vården? På hotell kan det vara paus vid receptionsarbete, samma vid skolor sk pedagogisk lunch.
Får se om du får fler svar, nån som kan mer.
Ja
har varit tim vik på olika förskolor, Hade lika många och långa raster som övrig personal-som jobbade lika många timmar som jag-
Du har rätt till 5 minuters rast/timme, vilket blir
20 min/förmiddag och 20 min/eftermiddag, sen kan lunchrasten variera, oftast mellan 30-60 minuter.
ja självklart, dock kan rasterna se ut lite olika beroende på vad man jobbar innom för yrke
OKay tack alla då vet jag :D
Svårt att kräva rast om man jobbar ensam i butik eller natt på bensinstation eller liknande