• ThillaMilla

Har man rätt till rast?

Hej! Har man rätt till rast om man är timanställd och jobbar
    9 ½ Timme på en dag?

• Svar på tråden Har man rätt till rast?
  • Sqti

ja det har man. sommarjobbare hos oss var timanställda och de hade raster ihop med oss. är väl ingen skillnad?

• KarJac

Så här står det i Arbetstidslagen:
    Alla ska ha rätt till rast senast efter fem timmars arbete. Under sin rast får man lämna arbetsplatsen och tiden räknas inte in i arbetstiden. Dessutom ska man med jämna mellanrum ha rätt till kortare pauser, som räknas som arbetstid.

Konstig Å Tråkig
  • Lina med Liten

JA! rasten har inget med det att göra...

**Älskade lilla Thea**
  • Barbabok

Ja, efter 5h har man rätt till en rast på minst 30min. i de flesta arbeten. Vid rast har man ingen skyldighet att stanna på arbetsplatsen och den är inte heller betald.

Paus kan det också vara vilket är ett betalt måltidsuppehåll.
    Tror det är skillnad  ifall man jobbar inom vården? På hotell kan det vara paus vid receptionsarbete, samma vid skolor sk pedagogisk lunch.

Får se om du får fler svar, nån som kan mer.

Det är i motvind som drakarna flyger
  • miababia

Ja
    har varit tim vik på olika förskolor, Hade lika många och långa raster som övrig personal-som jobbade lika många timmar som jag-

• LiCaNo

Du har rätt till 5 minuters rast/timme, vilket blir
    20 min/förmiddag och 20 min/eftermiddag, sen kan lunchrasten variera, oftast mellan 30-60 minuter.

• Annamaja

ja självklart, dock kan rasterna se ut lite olika beroende på vad man jobbar innom för yrke

• jennie ellie

Svårt att kräva rast om man jobbar ensam i butik eller natt på bensinstation eller liknande

Svar på tråden Har man rätt till rast?