• Smurfmamman75

Vägrar amma sittandes, vad är problemet?

Sedan 2-3 dagar tillbaka vägrar min dotter ammas när jag sitter upp däremot tar hon bröstet när vi ligger ner i sängen. Någon som varit med om samma sak och vet vad det kan bero på? Det går ju bra när man är hemma och kan lägga sig ner i sängen med henne värre blir det dock när man är borta. Skall tillägga att hon är 4,5 månad och har blivit något bökigare vid bröstet. Sedan har jag också märkt att eftermiddagsmålet som hon äter vid ca femtiden och ena kvällsmålet vid sju, åttatiden kan hon vägra och inte vilja ta bröstet trots att det finns gott om mjölk. Om hon endå tar bröstet kan hon suga ett par minuter och sedan vill hon inte ha mer. Det kan dröja upp till 4-4,5 timmar innan hon äter när något av dessa mål uteblir. Behöver jag oroa mig?

• Svar på tråden Vägrar amma sittandes, vad är problemet?
  • Suzisuze

Nä, inte oroa sig! De börjar ju verkligen bli nyfikna på omgivningen vid den åldern å kan böka en hel del... Ett hungrigt barn lär säga till när det vill äta- så neka tutte gör hon inte när det verkligen gäller!

• hjärtat82

Hej!
    Min dotter har i perioder varit svår att amma. Då har jag ammat henne liggandes i sängen med persiennerna nerdragna för att eliminera alla störningsmoment. det har gått över på ett par veckor.

• 1977Maria Therese

Jag som trodde att det bara var jag som har det så , ja vi får ligga, hon bökar o skriker vid amningen, och nu ammar hon så liteLedsen 

• Amelie06

Min dotter gick igenom precis samma grej vid den åldern. Jag frågade råd av våran barnmorska/sköterska. Hon sa att man helt enkelt får vänta ut till barnet blit tillräkligt hungrigt för att ta bröstet sittande. Min dotter gjorde nog så för att hon tyckte det var mysigare och ligga ner och amma och hon visste att jag allrid gav med mig till sist.

Jag gjorde som som sköterskan rekommendera och min dotter gick ganska många timmar utan mat innan hon gav med sig. Eftersom min dotter alltid varit stor men sin ålder och aldrig haft problem med viktökning så sa min sköterska att det var helt OK att vänta ut henne. Nän hon väl fann sig i att amma sittande så slutade jag att amma liggande ett tag så att hon inte skulle börja krångla igen. Om din dotter inte haft något problem med viktökning så borde nog du kunna göra samma med din dotter. Jag kommer ihåg att det var jobbigt när man var iväg och hon bara krånglade och vägrade äta när jag inte kunde lägga mig ner.

Lycka till och oroa dig inte det är nog väldigt vanligt att gå igenom sådana perioder.

• Livshlädje

Precis så gjorde min dotter vid fyra mån - vägrade ta bröstet när jag satt upp - innan jag kom att det gick bra liggandes trodde jag att vi skulle sluta amma så tidigt!

Nu är hon 16 mån och vägrar amma liggandes.. och det har gått upp o ner i perioder!

• Smurfmamman75

Vad skönt och veta att man inte är ensam om detta "problem". Hon ökar bra i vikt men är ganska normal så jag vågar nog inte vänta ut henne alltförlänge Men som sagt det ger sig säkert med tiden.

• nysignatur

Min dotter fick också för sig i den åldern att hon inte skulle amma när jag satt upp. Jag fick helt enkelt planera det så att när det var dags för henne att äta fick jag vara nånstans där hon och jag kunde ligga. Hon är nu snart 8 månader och ammas både sittandes och liggandes, dock är "vanlig" mat roligare.

• stjärnklart

Kan det kanske vara så att mjölken kommer för fort när du sitter upp och ammar. Läste på amningshjälpen.se att när man ligger ner och ammar och har ett litet tryck med brösten mot sängen så att säga "rinner" mjölken till långsammare och det blir mer behagligt och lagom för barnet att äta.
    Prova att trycka ett finger på din bröstvårta när mjälken rinner till när du sitter upp och ammar och ge ditt barn bröstet när det lugnat sig så kanske hon tar bröstet och lättare vill ammas sittande.

Lycka till!!

• Syrran79

Puffar lite...

Har samma problem, min dotter vägrar bröstet om jag inte ligger ned. Även det kan ibland vara problematiskt, och jag måste lugna henne innan. Min dotter är 3,5 månader.

Hur har det gått för er? Fungerar det bättre nu?

• blue77

Precis som här. Min 3-månaders son vill inte sitta och amma, det började för 2-3 veckor sedan, då var det bara ibland han inte ville. Nu funkar det inte alls, han tar högst tre klunkar sen vrider han sig bort och tittar på annat. Helt omöjligt att få i honom mer än så. Liggamning som han inte gillat tidigare är enda sättet att få i honom mat på nu. Eftersom det tog ett tag att fundera ut att liggamning funkar (han har ju inte gillat det tidigare) så har han fått i sig mycket mindre mjölk på sistone. Han har skippat flera mål mat och dom gånger han ätit har han ätit mycket mindre än vad han brukar så jag har ju känt mig väldigt orolig, han hade bara gått upp 100g på senaste vägningen dessutom. Jag ska prova och ta bort den första rinniga mjölken som kommer för häftigt och se om det blir bättre. Kanske vill han äta sittandes igen då. Men liggamning blir nödlösning tills vidare.

• Smurfmamman75

Min lilla tös fortsätter föredra att ammas liggande, någon enstaka gång har det gått att sitta i sängen och amma men huvudelen av målen vill hon endast ha liggande. Har nu helt enkelt vant mig att amma henne liggandes i vår säng med dörren stängd hoppas dock fortvarande att hon såsmåningom vill ammas sittandes så att man kan komma iväg med henne tex på en shoppingtur utan att behöva rusa hem så fort det är matdags

• Syrran79

Hm, ok då är det bara att vänja sig antar jag... Så länge vi är hemma så är det ju kanon med liggamning, då kan man ju passa på att ta en lur. Problemet blir ju som du skriver när man vill åka iväg någonstans. Ska till mammagruppen på BVC imorgon, kommer ju bara kunna vara med en liten stund och sedan åka hem och amma...

• knäppisen

Ni mammor med bökiga barn, ar ni provat att "gåamma".
    Testa det annars, för det kan man ju göra även om man inte har en säng/soffa att tillgå.

• Syrran79
    knäppisen skrev 2008-02-06 10:49:19 följande:
    Ni mammor med bökiga barn, ar ni provat att "gåamma". Testa det annars, för det kan man ju göra även om man inte har en säng/soffa att tillgå.
    Det har jag aldrig provat. Hur går det till? Håller du barnet i samma ställning som när man sittammar?
  • Pasadena

Trodde jag var ensam om detta när min dotter höll på så! Vi kunde inte ta oss ut nånstans för hon vägrade amma om vi satt. I sängen gick det dock utmärkt och hon kastade sig över bröstet men sög bara ett par minuter, sen var det bra.
    Det höll på när hon var 3,5-5/5,5 månad. Helt plötsligt en dag så bara släppte det och hon ammade jättelänge och mycket igen?! Då blev det supermysigt att amma igen!

• Lillabjörnen

Skönt att höra andå att detta är vanligt! Min pojke e likadan, går bara i sängen liggandes! Han har svårt att koncentrera sig på att äta om jag sitter. Men det verkar ju som att det är en övergående period!

• knäppisen
    Syrran79 skrev 2008-02-06 11:43:59 följande:
    Det har jag aldrig provat. Hur går det till? Håller du barnet i samma ställning som när man sittammar?
    sorry att jag inte svarar förrens nu, men jo, jag håller i samma ställning som när jag sitter, fast jag går. Ibland är h'n kanske lite bökig men gå runt med bebisen i famnen i amningsställning och så fort h'n lugnat sig så "stoppar du in bröstet" och fortsätter gå. Min stökiga kille fick man klappa i rumpan också för att han skulle lugna sig. Man blir expert på att hålla med en arm, och stark på köpet.
Svar på tråden Vägrar amma sittandes, vad är problemet?