Hur kupar man potatisplantorna?
Jag tänkte prova att sätta potatis i år. När jag läser om just potatis, så står det att man ska kupa potatisen flera gånger under tillväxten. Men det ståt inget om HUR man gör det.
Hjälp tack!
Jag tänkte prova att sätta potatis i år. När jag läser om just potatis, så står det att man ska kupa potatisen flera gånger under tillväxten. Men det ståt inget om HUR man gör det.
Hjälp tack!
Man häller på mer jord eftersom, så att potatisarna inte blir utsatta för solljus (då blir de gröna). Men jag har aldrig satt pot själv så det kanske finns nån annan som har ett bättre svar.
Som jag vetär det viktigt att potatisen inte utsätts för solljus. När potatisen växer behöver du därför lägga jord som en boll(!) ovanpå potatisen för att solen inte ska komma åt. Hoppas du förstår hur jag menar, hör av dig annars!!
Lycka till //Medde, önskar att min lilla trädgård vore större!!!
Kopierat från granngården:
Du får en bättre skörd om du vattnar rikligt. Annars är kupningen det allra viktigaste momentet i väntan på skörd. Det innebär att du täcker knölarna med mer jord under växtperioden. Gör det första gången när blasten sticker upp en dryg decimeter ur marken genom att göra fåror och sedan maka upp jorden runt plantorna. Upprepa sedan kupningen ytterligare några gånger under sommaren. Om du inte kupar riskerar du att din potatis blir grön och oätlig.
Aha! Då är jag med!
Tack så jätte mycket för svaren!
Medde: Jag har bara en liten radhustomt, men har grävt några små land där vi har rabarber, morötter, rädisor, ruccola och nu i år ska det bli lite potatis. Sen har jag sockerärt, tomater, en vinbärsbuske, en krusbärsbuske, två hallonbuskar å två björnbärsbuskar. Sen en massa smultronplantor som jag grävde ner i landet i höstas och som nu ska få hamna i krukor under sommaren.
Det blir inte mycket till skört, men lagom för att barnen ska tycka att det är roligt att gå å småplocka.
Kixen: Tack för tipset om granngården.
Jag brukar mest titta på www.odla.nu
Vi odlar potatis i vår sandlåda! Det var traktens katt-toalett, så vi tömde ur sanden, och fyllde på med jord. Sen grävde vi ner potatis, och så odlingsväv över. Hur bra som helst!
Kan rekommendera potatis-sorten Amandine. Den är jättegod!