• bamsemums

Hur får man en basilikaplanta att överleva???

någon med bra tips och kunskaper?

• Svar på tråden Hur får man en basilikaplanta att överleva???
  • Marsbaby

Min kompis vattnar sin varje morgon + att den står i fönstret (morgonsol). Blir hur fin som helst & håller i månader + att hon alltså använder den till kryddning då & då.
    Själv glömmer jag bort att vattna å så vissnar den..
    Lycka till!

• Mamma Ia

Om du köpt din basilika i matvaruaffären är de inte ens gjorda för att hålla någon längre tid. De är uppdrivna så hårt att de inte klarar av en längre tid. Ska du ha en som varar och frodas ska du köpa den i en handelsträdgård eller liknande!

• lena ekman

Den du köper i affären ska förvaras i kylen och användas så fort som möjligt. Den du odlar själv eller köper som planta ska ha lagom med ljus och mycket vatten, får inte torka.

• Belana

Jag får rätt ofta affärsdrivna ex att överleva. Man planterar om dem i en kruka som är ca 13 cm i diameter när man kommer hem och näringsgödlar den, har den ljust och varmt i ett fönster. Jag klipper heller aldrig ned hela plantan på en gång, den måste ju kunna ta up näring+sol. Istället tar jag lite i taget. Men basilika måste vattnas så gott som varje dag för att trivas.
    Då växer den under åtminstone någon månad eller två, jag lovar.

• meya

Denna tråd var precis vad jag behövde eftersom jag köpte basilika igår och har haft dåligt samvete för den växten hela dagen...

• bamsemums

tack, tack för alla tips.
    Ska testa att omplantera. Har just nu en affärsdriven planta.
    I sommar ska vi plantera kryddträdgård, det kanske är lättare att få växterna att överleva då ändå.

• Peki

Jag har aldrig lyckats få den köpta att överleva trots omplantering.

Det man kan göra som fungerar _nästan_ lika bra som att dra upp själv från frön köpa på handelsträdgård är att klippa av stänglarna en bit upp, sätta dem i vatten tills de får rötter och plantera i en större kruka. Ta inte hela stängeln, de är för långa och skrangliga, man behöver få plantan lite "buskigare". Det räcker med 5-6 stänglar i en kruka. De grenar sig jättefint om man knipsar av dem ovanför ett bladpar. Jag har mina i krukor som är ca 18-20 cm i diameter. De blir 30-40 cm höga och jättefina

• syster mini

Jag brukar plantera om de jag köper i affären. Något år har jag haft "kryddträdgård" i kruka av enbart kryddor från matvaruaffären. Håller över sommaren åtminstone.

Svar på tråden Hur får man en basilikaplanta att överleva???