vad har man soltorkade tomater till?
har en sån påse hemma
har en sån påse hemma
man kan göra mycket gott med dom..
Hacka dom fint o ha dom i en grekisk sallad
Hacka dom o ha dom i vanlig matlagning - jättegott i köttfärssås tex eller andra pastasåser.
Soltorkade tomater är en jättegod smaksättare...
-ha i sallader, hela eller strimlade(godast med de i olja, men har man i påse så kan man lägga dem i olivolja o lite kryddor tills de mjuknar lite)
-skiva o stek fläskfile, lägg i en form, stek färska champinjoner och röd lök så det svettas lite, ös ner detta i formen. Strimla de soltorkade tomaterna och häll över en smaksatt burk med cremefraiche(gärna en som är lite tomatig, men finns ju många sorter) låt detta gratinera i ugnen tills det får fin färg, gooott!
-eller stek en hel fläskfile så den får färg(som du gärna låtit ligga i marinad några timmar) och krydda med salt o peppar mix,lägg den på ett fat och vila lite. Gör sedan ett snitt i, som du sedan fyller med valfri mögelost(gärna brie) och soltorkade tomater, färsk basilika och in med den i ugnen tills den är genolagad.
- gör en kall sås med soltorkade tomater, av creme fraiche, salt och grovmalen svartpeppar och tomaterna, paprikapulver...
Kanongoda i en röra med fetaost!!!! Namnam!
tack
Det är ljuvligt gott på smörgåsar med kyckling o sallad.
Jag brukar hacka solt tomater med lite vitlök o färsk basilika. Geggan lägger jag i en uppsnittad kycklingfilé, stänger igen med en-två skivor bacon runt. Stek i panna, gå färdigt i ugn. MUMS
Du säger att du har en påse soltorkade tomater, då antar jag att de inte är marinerade. Isåfall tycker jag du ska blötlägga dem först, vet inte riktigt hur länge det tar, ett dygn kanske? Tills de blir mjuka iallafall. Därefter kan du använda dem som sådana, så som folk här tipsat om, annars kan du marinera dem själv. Blanda med olja, vitlök, örter, salt, och häll i en burk (med oljan och kryddorna) och låt stå i kylen och använd inom en vecka.
brukar göra lasange med feta ost o soltorkade tomater, så jäkla gott!
Ohh soltorkade tomater är så gott att ha i en vanlig potatisgratäng...
Jag brukar bryna fläskfilé sen skära snitt i den och fylla snitten med salami och soltorkad tomat. På med grädde vispat med tomatpuré och in i ugnen! Mums!
tack : ) ska testa i köttfärsen eller lasagne