• Anonym (orolig)

Vilka är dom första symtomen vid ALS?

Jag har haft konstiga ryckningar i kroppen i några månader nu och har börjat oroa mig för att jag har ALS. Någon som har erfarenhet av sjukdomen och vet vilka symtom man kan få i början?

• Svar på tråden Vilka är dom första symtomen vid ALS?
  • Anonym

Jobbar med personer i slutstadiet men vet inte startsymptomen.

• Anonym

Hej!
    Jag hittade följande info om ALS: Hoppas att du inte ska behöva drabbas av detta. Själv har jag MS, som är lite likt ALS-symptomen. Jag tar sprutor för att bromsa sjukdomen och mår bra.
    ALS bryter vanligen ut vid 45-55 års ålder, läste jag någonstans.
    Håller tummarna för dig!

"Hos ungefär en tredjedel börjar det med en svaghet och/eller muskelförtvining i ena handen eller armen, till exempel som en svårighet att sätta nyckeln i låset eller att tvätta håret. Hos lika många börjar det med en svaghet och/eller muskelförtvining i ena benet eller höften. Första tecknet kan vara dålig balans, till exempel när man går i trappor eller vid skidåkning. Hos knappt en tredjedel börjar sjukdomen med svaghet i ansikts-, mun- eller halsmuskulaturen, som visar sig genom talsvårigheter (dysartri) och/eller svag, monoton röst (dysfoni), sväljsvårigheter (dysfagi) samt svårigheter att tugga maten, hålla ihop käkarna eller hålla upp huvudet. Hos enstaka personer börjar det med symtom från rygg-, bröst-, buk- eller andningsmuskulaturen. Det är vanligt att man då känner orkeslöshet, andfåddhet och ryggvärk och får svårt att hålla upp ryggen."

KRAM!!!!

• dålli

googla på als så hittar du mycket info. jag kollade på socialstyrelsens sida.men det finns ju olika ofarliga saker som dina ryckningar kanske beror på.

• dålli

och hoppas att allt är väl med dig. :)

• Anonym

sluta uroa dig for ALS----PLEACE!

• Anonym (orolig)

Tack för svaren. Jag har en läkartid bokad på måndag så det känns lite nervöst.

Anonym: Vad menar du med det?

• Anonym

Jag har brukt mange år på å uroa mig for den sjukdom:(Når en startar uroa sig, er det inte lett sluta:( En als diagnose får du nog inte ;)Kram, inte elakt menat...

• Babybalo

Lyd ett gott råd, läs INTE om symtomen!
    Ryckningar i olika delar av kroppen är mycket, mycket vanligt... Oroa dig inte för ALS, det har jag gjort och det tog lååång tid att komma över. Du har inte ALS!

Svar på tråden Vilka är dom första symtomen vid ALS?