• Anonym

diabetes?

hej! undrar lite om symptomen på diabetes? har kissat oftare de senaste veckan kännt mig yr, svimmfärdig och helt slut i kroppen. har även kännt att jag blir torr i munnen ofta och då måste jag dricka massor med vatten sen känns det bättre. gjorde ett blodsockerprov med en mätare hemma (köpt på apoteket) och fick resultatet 7.4 på morgonen när jag vaknade och inte ätit något sen kvällen inann. var ner till läkaren för 3 veckor sen och fick ett helt normalt resultat mitt på dagen? ska ner till läkaren igen på måndag men undrar bara lite över hur symptomen på diabetes känns och är resultatet som jag fick på mätaen att lita på??

• Svar på tråden diabetes?
  • Iske

symptom på diabetes (högt blodsocker) illamående, torr i munnen, kissnödig, trötthet, ont ihuvudet, kan lätt bli irreterad.. detta är ju olika på alla men detta är dom vanligaste har haft diabetes i 25 år. Fråga gärna om du vill veta nått mer !

• Marlene B

Ett vanligt symtom är att du dricker flera liter med vatten utan att törsten släcks och kissar enorma mängder.
    Ditt värde var normalt, hade du haft diabetes så hade du legat lägre.

• BettyBoop8

Jag tycker inte att värdet du hade på morgonen var normal. Jag har diabetes typ 2 och brukar ligga runt detta på morgonen och enl min läkare är det lite för högt. Inte farligt men lägra hade varit bättre.

När mitt värde var högt så var jag törstig och såååå trött. Fick ofta urinvägsinfektion också. Annars märket jag inte så mycket.

Det kanske är så att du bara måste börja tänka på att inte äta så mycket med socker i. När man har så här lite förhöjt så brukar läkarna i första hand försöka med diet för att få ner värdet.

Jag hoppas ändå att det bara var en tillfällig höjning.

• Anonym
    Svar på #1
    det är dom symptomen som jag har, undrar lite över resultatet på mätaren? kan man lita på det? fick ju normalt ett par veckor innan hos läkaren, mitt på dagen. men då hade jag inte samma symptom som nu..kissade oftare oc hade jättekrångel med magen och kännde mig tött till och från och yr, men inte ökad törst.. det har jag fått senaste veckan,, jag tycker att det känns värre nu?
  • Maggis

Ditt morgonvärde var aningens för högt, tycker jag.
    Har man hyperglykemi (högt blodsocker) som det oftast rör sig om innan man får diagnos/upptäcker det så brukar de vanligaste symtomen vara muntorrhet, törst, stora urinmängder och att man känner sig trött/sömnig.

//Maggis
  • Anonym

men jag är ingen sockergroda=) äter inte alls mycket godis och snask,,men får hoppas att det är som du säger en tillfällig höjning,, men på nått vis så känner jag mig inte riktigt kry,, det känns i kroppen=) och så får jag som svimmningsanfall, obehagligt

• Iske

Ja man ska kunna lita på mätaren... men tycker också att du ligger lite högt på morgonen om du nu inte har ätigt min läkare brukar säga att man som icke diabetiker ska ligga runt 5... Jag med diabetes försöker ligga på detsamma. Men som sagt finns typ 1 och typ 2 diabetes och det behandlas på olika sätt sprutor och kost...
    Skulle nog ha köpt några tester till och testa fler gånger...

• Anonym

oj nu vaknar min lilla kille, ska ju ner till läkaren på måndag,, får se vad jag får för provsvar där,, får hålla tummarna att det inte är något!!! men tack till alla som svarat och ha en trevlig kväll=)

• Grannen

Ursäkta men undrar om du inte skrev fel nu, lägre om hon hade haft diabetes? Låga fastevärden är ju bättre än höga och 7 är för mkt, det är ju gränsvärdet efter en sockerbelastning!

CloudBerry skrev 2008-01-19 18:12:25 följande:
    Ett vanligt symtom är att du dricker flera liter med vatten utan att törsten släcks och kissar enorma mängder.Ditt värde var normalt, hade du haft diabetes så hade du legat lägre.
  • Maggis
    mumlin skrev 2008-01-19 19:48:18 följande:
    Ursäkta men undrar om du inte skrev fel nu, lägre om hon hade haft diabetes? Låga fastevärden är ju bättre än höga och 7 är för mkt, det är ju gränsvärdet efter en sockerbelastning!
    Instämmer.
    //Maggis
  • Marlene B
    mumlin skrev 2008-01-19 19:48:18 följande:
    Jo du har rätt, jag läste fel.
  • Anonym
    Svar på #11
    hej igen. var ner till läkaren IDAG och tog ett nytt prov, helt Normalt? höll på att svimma 2 ggr lördags, riktigt obehagligt och när jag blev yr så blev jag alldeles torr i munnen och då var det bara att ställa sig under kran, provade att skölja munnen men det blev snustorrt direkt.drack säkert 1 liter innan det släppte. blev även typ kallsvettig och skakig före lunch och kände mig okoncentrerad. men provet var ju NORMALT så man måste ju utgå ifrån det,fick ta en massa andra prover så hoppas att dom kommer fram till något=) man kan väl inte ligga normalt ena morgonen och dåligt andra morgonen om man har diabetes?/
  • Maggis

Nej, det låter lite skumt, förstås. Särskilt när du är så påverkad av vad det nu är som tramsar med dig. Det finns ju ett prov man tar då man ser hur blodsockerläget legat under en längre tid tillbaka och jag förmodar att de tagit det också.

Hoppas du snart får ordning på det hela!

Anonym skrev 2008-01-21 14:37:51 följande:
    Svar på #11hej igen. var ner till läkaren IDAG och tog ett nytt prov, helt Normalt? höll på att svimma 2 ggr lördags, riktigt obehagligt och när jag blev yr så blev jag alldeles torr i munnen och då var det bara att ställa sig under kran, provade att skölja munnen men det blev snustorrt direkt.drack säkert 1 liter innan det släppte. blev även typ kallsvettig och skakig före lunch och kände mig okoncentrerad. men provet var ju NORMALT så man måste ju utgå ifrån det,fick ta en massa andra prover så hoppas att dom kommer fram till något=) man kan väl inte ligga normalt ena morgonen och dåligt andra morgonen om man har diabetes?/
    //Maggis
  • sär skriven

Som Maggis skrev, du kan kanske be om att få göra ett hba1c (långtidsvärde) för att vara på den säkra sidan. Det låter väldigt skumt tycker jag.

• Luddvar

Det kan ju faktiskt vara lågt blodtryck kombinerat med rädsla för att det ska vara något värre.  Lågt blodryck ger svimningskänskor och yrsel. Törstig kan man vara ändå och kanske du dricker lite mer för att du tror att du behöver? Och naturligtvis kissar du mer eftersom du dricker mer. Plus att magen som börjat krångla också kan ha att göra med din oro.
    Hur som helst hoppas jag att du får reda på vad det är.

Svar på tråden diabetes?