• sarraa84

hur ser folk på dig?

Hur gammal va du när du fick barn?
    Hur ser folk på dig idag?
    Känner du att du missat en bit av din ungdom?

Själv fick jag barn när jag va 16.. Finns inget med det som jag ångrar. men man känner ju vissa fördomar mot oss unga föräldrar..

• Svar på tråden hur ser folk på dig?
  • Diorlover

18 år. ångrar inget. men vänner i min ålder ska alltid ifrågasätta varför, att mitt liv tarslut osv.

• Valkyriah

Sonen föddes när jag var 19.Anser mig ha blivit bemött som vilken mamma som helst och har inte märkt av några fördomar i det verkliga livet mot mig som individ.Vet inte om det beror på att jag haft tur eller att jag helt enkelt är så säker i min föräldraroll att jag inte märkt det.

Har själv fördomar mot "unga föräldrar" inte mot enskilda personer men som grupp.Men fördomar är just fördomar och det har vi alla

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • Valkyriah

Och nej,jag känner inte att jag missat något.Livet tar inte slut för att man får barn.Det förändras radikalt och man prioterar annat som känns viktigare.

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • Tonx

Var 19 när jag fick barn.

Har aldrig känt mig annorlunda behandlad av andra pga min ålder, enda gångerna jag stött på någon enstaka kommentar är på internet.
    Folk i alla åldrar (verkar iaf) se mig som vilken förälder som helst. Vad det beror på vet jag inte, antingen har inte folk så mycket fördomar som alla unga verkar tro, eller så märker de att jag vet vad jag gör.

Känner inte att jag missat/missar något.

Har själv fördomar om unga, speciellt att unga är fruktansvärt dåliga på att ta kritik och läser in fördomar och kritik mot dem i varenda inlägg på nätet.

mamatonx.blogg.se - En mammablogg
  • Emelie  A

Jag var 20, och är det fortfarande. Tycker inte någon ser annorlunda på mig. Vissa "vänner" hör ju inte av sig längre nu när man inte är tillgänglig för fester och sånt längre. Man märker ju verkligen vilka som är ens riktiga vänner. Har min bästa kompis som alltid hjälper mig och har stor del i min sons liv. Det är ju väldigt många som är unga mammor idag, ensamstående, gifta par, osv. Det hade nog varit värre om det var förr i tiden. Tycker inte jag mött några fördomar direkt.. men som sagt, många kompisar försvinner men dom är isåfall ändå inga riktiga vänner och vad ska man med såna till?
    Känner inte att jag missat en bit av ungdomslivet. Jag har levt mkt ungdomsliv, det tröttnar man på i längden.

• m00nfl0wer

Jag var 16år och 9mån när dottern föddes. När jag var gravid var det väl många som inte trodde på att jag skulle klara det. Nu när dottern är 2½år så är det ingen som säger någonting längre. Känner mig inte direkt hotad av någon alls. Jag har, på något sätt, bevisat för alla att jag är en bra mamma även om jag är ung.

Nej, jag har inte missat någonting alls.. innan var jag rätt ensam, festade aldrig och hade inte alls mycket kompisar. Det är nu efter jag fick Emmi som jag börjat tycka om att festa t.ex. Ser det som en fördel att ha barn för då tar man vara på dom där stunderna man har ensam. Tar hellre vara på stunderna då jag kan festa (t.ex) än att göra det hela till en tråkig rutin, då blir det ju inte kul att festa längre.

• sarraa84
    Svar på #6
    absolut håller med dig fullständigt.
    själv tycker jag att livet "startade" när jag fick barn..
  • Leather Cravat

Hur gammal va du när du fick barn? Jag var nyss fyllda 16. Är gravid med andra som planderas att komma ut innan min 18 årsdag.

Hur ser folk på dig idag? Som en vanlig människa, för det är jag med. -.-

Känner du att du missat en bit av din ungdom? Det beror på vad man gör när man är ungdom förutom att inte ha barn hehe.

• flamingo86

jag är 21 år och fick min gosse för snart tre månader sedan... Jag märker att dom på bvc har fördomar.. Hon pratar med mig precis som om jag vore ett barn...

• MissXXX
    Hur gammal va du när du fick barn? Jag var 18 år, vilket även min man var, när vår dotter föddes. Vi fyllde nitton ca 3 månader efter hon var född.

Hur ser folk på dig idag? Då min släkt alltid varit tidig så skulle dom nog höjt mer på ögonbrynen om jag var 25 år när vi fick första barnet. Mina föräldrar fick mig när dom var 18 och min farmor fick min pappa när hon var 16. Min faster var 20 och min ena farbror var 19. Så släkten ser mig som normal ;)
    Hur folk utåt sett ser på mig har jag ingen aning om, men allvarligt talat så bryr jag mig ju inte om vad okända människor tycker ;) Har inte heller fått kommentarer och dylikt som är negativa från okända :) Bara positivt..

Känner du att du missat en bit av din ungdom?
    Inte alls. Jag är ingen "äventyrare" på det sättet och jag hatar att festa -dvs gå ut och dansa och dricka (gillar inte sprit). Sedan umgås jag mer än gärna med kompisarna och då kan ju Julia (dottern) vara med :) Så nej, jag har vart ung länge känns det som. Jag menar, jag skulle snart fylla nitton år när dottern kom.. Jag var ingen liten unge längre. 19 då är man ju vuxen! Jag hade fjortisat runt i många år då redan :p
Svar på tråden hur ser folk på dig?