• mariilee

Få bort spyalukt ur kläder?

Hur får man bort spyalukten ur sängkläder/ vanliga kläder? Någon som har ett bra tips..?
    Har tvättat om och om igen.. och det stinker fortfarande..

• Svar på tråden Få bort spyalukt ur kläder?
  • Analoga
    mariilee skrev 2008-01-19 21:10:54 följande:
    Hur får man bort spyalukten ur sängkläder/ vanliga kläder? Någon som har ett bra tips..? Har tvättat om och om igen.. och det stinker fortfarande..
    Va??? Jag har tvättat en hel massa nerspydda kläder och sängkläder idag (dottern hade magsjuka igår) och de luktar ingen spya alls nu Förvånad  och då har jag ändå parfymfritt tvätt- och sköljmedel. Det var konstigt att du inte fått bort det??
  • Analoga

Hur länge fick era sängkläder/kläder ligga innan du tvättade dem?

Jag slängde i mina nästan omedelbart i tvättmaskinen!

• mariilee
    Svar på #4
    Jag tvättade det imorse, hände inatt...
  • Analoga
    mariilee skrev 2008-01-19 21:18:12 följande:
    Svar på #4Jag tvättade det imorse, hände inatt...
    Kanske därför då....för att det låg några timmar. Hur många grader tvättade du i? Prova att köra i 90 grader så kanske det går bort....
  • Nyfiken gul

viktigt med kräkkläder att du inte får knöka maskinen full!

Ta halva maskinen o ta en extra sköljning och tillsätt en skvätt ättika så försvinner det.  Får det sköljas igenom ordentligt så brukar det försvinna.

• Analoga

Kom på en sak till: är kläder/sängkläder fulla med kräk så skölj av dem i badkar/dusch först innan du lägger i maskinen. Annars får de ju ligga och tvättas runt i spyan i maskinen! (Usch vilket äckligt samtalsämne   )

Svar på tråden Få bort spyalukt ur kläder?