• NovJenny

Problem med nageltrång. "Operation" hjälper ej. Hjälp!

Har sedan jag var liten haft problem med nageltrång.

I somras jobbade jag mycket med arbetsskor och fick regält infekterat nageltrång. Till slut när det aldrig blev bättre efter några besök hos hc, tog de bort halva tånageln.

Nu har den växt ut igen och liksom växt in i sidan på tån! Är alldeles blå och svälld och det samlas var under nageln.
    Har så ont, och kan inte dra ut nageln själv för den sitter så djupt. Samt att det gör svinont att jag knappt klarar att röra där!

Är gravid i v.36 och vill inte ta mig till någon läkare i detta tillstånd. Väntar hellre, MEN vad kan jag göra? Hjälper fotbad om såret ligger under själva nageln? Varar aldrig så det kommer fram.

Ringa rådgivningen vill jag inte, de verkar inte veta någonting alls.

Kan man ta bort en hel tånagel så den aldrig kommer tillbaka? Är så less på detta nu!

• Svar på tråden Problem med nageltrång. "Operation" hjälper ej. Hjälp!
  • Morbid Mistress

Det kan dröja flera gånger innan man lyckas med den typen av operation. Det man gör är att man rycker nageln och hoppas på att roten följer med. Jag fick göra det 4 ggr innan man lyckades. Det man gjorde var att remittera mig till en kirurg istället för att göra det hos husläkaren på VC.

jag förstår att du inte har någon lust att vända dig till läkare nu men jag vet av egen bitter erfarenhet att det är extremt svårt att bli av med det påegen hand. tro mig jag provade allt möjligt. Därför blir mitt råd att ändå försöka få tid.

Jag stressar, alltså finns jag
  • NovJenny

Jag funderar på att söka efter förlossningen. Känner inte alls för att gå igenom det där igen. Kan inte ens ligga ner på rygg nu heller!

Förra gången var det väldigt infekterat, fick massor med sprutor innan bedövningen tog.
    Nu borde det väl inte vara lika då jag "bara" är blå och inte har något synligt sår?

• Morbid Mistress

Efter vad jag har lärt mig så hindrar infektionen bedövningen att nå ut till nerverna. Jag har också haft samma problem med bedövningen nämligen så jag vet exakt vad du menar.

Om du är infekterad eller inte kan jag inte svara på men en sak som jag fick tips om är att lägga om med koksaltbandage. Koksaltlösning kan du göra själv, sök recept på nätet. Koksalt är bakteroedödande.

Hoppas det blir bättre för dig för jag lider verkligen med dig.

Jag stressar, alltså finns jag
  • NovJenny
    Morbid Mistress skrev 2008-01-19 21:42:20 följande:
    Efter vad jag har lärt mig så hindrar infektionen bedövningen att nå ut till nerverna. Jag har också haft samma problem med bedövningen nämligen så jag vet exakt vad du menar.Om du är infekterad eller inte kan jag inte svara på men en sak som jag fick tips om är att lägga om med koksaltbandage. Koksaltlösning kan du göra själv, sök recept på nätet. Koksalt är bakteroedödande.Hoppas det blir bättre för dig för jag lider verkligen med dig.
    Okej, ska testa det! Tack så mycket för svar!
  • gräddad längtan

Lägg på kompresser med Alsolsprit, lägg om varje dag.
    När infektionen "lugnat sig", så kanske det går att peta upp nageln, då det gör mindre ont

• NovJenny
    gräddad längtan skrev 2008-01-19 21:46:59 följande:
    Lägg på kompresser med Alsolsprit, lägg om varje dag. När infektionen "lugnat sig", så kanske det går att peta upp nageln, då det gör mindre ont
    Har innan det började göra så ont försökt att dra ur nageln. Men den har liksom krokat sig, kanske växer den inåt istället för uppåt? Och sedan ligger den sig tillbaka i såret och skaver. Aj aj...
  • timberhochmandie

Jag tycker absolut att du ska gå till VC. Har du en infektion så går ju hela kroppen "på högvarv" för att hålla bakterierna stången, och det är ju inte heller så nyttigt. Jag har opererat min en a tå för nageltrång, och den läkaren var jätteduktig. Nåt "ryckande" var det inte tal om, så den beskrivningen känner jag inte alls igen mig i, utan han skar fint bort en remsa av nageln, och sedan skrapade han liksom nere på nagelroten för att förhoppningsvis få nageln att bli smalare i framtiden.

Hur som helst sa sköterskan som var med då att det skulle vara bra att ha foten i såpvatten (grönsåpa).

• NovJenny
    timberhochmandie skrev 2008-01-19 21:52:57 följande:
    Jag tycker absolut att du ska gå till VC. Har du en infektion så går ju hela kroppen "på högvarv" för att hålla bakterierna stången, och det är ju inte heller så nyttigt. Jag har opererat min en a tå för nageltrång, och den läkaren var jätteduktig. Nåt "ryckande" var det inte tal om, så den beskrivningen känner jag inte alls igen mig i, utan han skar fint bort en remsa av nageln, och sedan skrapade han liksom nere på nagelroten för att förhoppningsvis få nageln att bli smalare i framtiden.Hur som helst sa sköterskan som var med då att det skulle vara bra att ha foten i såpvatten (grönsåpa).
    Ja, men då blir det ju bara samma visa igen. Och som sagt kan jag inte ligga på rygg nu då bebisen är så tung! Inte sitta lång stund heller för den delen..
    Och jag blev riktigt stressad över situationen inne i rummet, vill inte riktigt gå igenom det så här nära...

Hade det varit lika infekterat som i somras så skulle jag inte ens kunna gå, tån domnade bort och luktade ruttet- Sorry!
    Vad tyder på infektion då?
  • gräddad längtan
    NovJenny skrev 2008-01-19 21:48:57 följande:
    Har innan det började göra så ont försökt att dra ur nageln. Men den har liksom krokat sig, kanske växer den inåt istället för uppåt? Och sedan ligger den sig tillbaka i såret och skaver. Aj aj...
    Kan du lyfta upp nagelbiten i såret även nu, så lägg en kompress, eller bomullsbit, eller tygbit  inränkt i alsolsprit under nagelbiten. Sen är det nog ett nytt läkar besök som gäller, om nageln inte växer som den ska...
  • NovJenny
    gräddad längtan skrev 2008-01-19 21:58:02 följande:
    Kan du lyfta upp nagelbiten i såret även nu, så lägg en kompress, eller bomullsbit, eller tygbit  inränkt i alsolsprit under nagelbiten. Sen är det nog ett nytt läkar besök som gäller, om nageln inte växer som den ska...
    Får inte upp den så långt att jag får under något. nageln är för stel eller vad man ska säga...

Kommer ihåg att jag hade svårt att gå efter operationen, och att jag inte kunde ha skor.
    Smart att ha så på en fölossning! Det vill jag inte...
  • timberhochmandie

Har du skrapat på nageln? Det är steg ett annars för at lätta på trycket... Ta fram en vanlig (hygligt vass) sax. Skrapa mitt på nageln, rörelser från nagelbandet och utåt. (Vinkla saxen som om du använde en smörkniv, saxen ska inte hugga in i nageln, utan bara skava av lite på ytan.) Skrapa av rätt rejält. När nageln blir tunnare på mitten så minskar trycket utåt kanterna.

Svar på tråden Problem med nageltrång. "Operation" hjälper ej. Hjälp!