Hur stor är risken att man får barn med downs syndrom?
Jag är 30 och väntar mitt första barn, tycker ni man ska göra fvp?
Jag är 30 och väntar mitt första barn, tycker ni man ska göra fvp?
Vad 30, nej, men det där är ju så personligt att det inte går att fråga andra men eftersom du frågade så, nej.
Jag tror den förhöjda risken är först efter 35.
Här är en bra infosida. Står om de olika riskerna vid viss ålder.
www.infomedica.se/artikel.asp
Nej det tycker jag inte. Jag är själv 30 och väntar mitt andra barn. Dom brukar rekomendera dom som är över 35 att göra ett. Så jag tror inte att du ligger i någon riskzon.
Sen om det skulle va något så ser dom det på UL.
Ha det så bra.
//Malin
Risken att du har ett barn med kromosomrubbningar är 1 på 1000 under 30 år och 1 på 400 när du är 35. Missfalls risken är 0,5-1% högre än om du inte tar testet. Titta på www.familjeliv.se/krypin/mammatill5/presentation.php hon svarar gärna på frågor och har hjälpt mig i mina funderingar
Vet att det finns någonstans på nätet (och tror att det finns en tråd om det här på FL också) om hur risken ökar med åldern. Men jag har för mig att under 35 år så är risken 0,5% för Downs syndrom och risken för missfall efter fvp är 1%, så det är högre risk att få missfall än att få ett barn med DS. Jag är 33 år och tänker inte göra fvp, däremot tänker jag begära ett riktat ultraljud där de går igenom bebisens alla organ. Går på privat MVC som erbjuder ett sådant ultraljud för 300-400 kr någonting. Jag läste dessutom om hur en abort går till efter v. 12 och det pallar jag bara inte med. Men ta reda på så mycket som möjligt så att du känner att du kan göra ett medvetet val!
Är också 30, gravid med första barnet. Jag tänker inte göra FVP, jag tycker inte Downs syndrom är det värsta som skulle kunna drabba mig. Fick jag ett barn som blev våldtäktsman skulle jag däremot verkligen sörja...
Här erbjuds man FVP efter 37 års ålder.
Jag är 38 och tänker inte ta emot erbjudandet. Vi resonerar som så att vi kommer att älska vårt barn lika mycket oavsett om det föds med Downs eller inte. Och eftersom vi ändå inte kan tänka oss att ta bort vårt barn, varför ska vi då utsätta oss för risken med ett FVP?
Trulsan har väldigt rätt, om man inte tänker agera på ett oönskat besked vid FVP är det bättre att inte göra det (pga förhöjd missfallsrisk) och hålla tummarna istället.
Vid 30 års ålder är risken 1 på 600 för downs syndrom sa BM när jag gjorde NUPP-test. Testet ger ju inga säkra svar, men risken för mig blev uppskattad till 1 på 5000 efter testet. Jag håller med dem ovan som tycker att downs inte är det värsta som kan hända, men ville ändå kolla att allt stod bra till.
Någon som vet om risken för DS ökar om det finns DS nära i familjen?
Min syter gjorde ett nupp test och då var risken 1 på 500... Hon är 40år, hon valde inte att göra fostervattenprov med tanke på missfallsrisken...
Speedy,
Den frågan kan ingen annan än du o ev barnets far svara på. Livet är svårt ibland.
Ul visar inte om ett foster har Downs, det kan bara ett fvp bekräfta. Däremot är det inte så ovanligt med fysiska missbildningar, och dessa kanske syns på ett ul och då blir man antagligen rådd att göra ett fvp.
Anna B, nupp-test -UL i vecka 12 och 13 görs för att upptäcka barn med Downs syndrom. Min bm förklarade det vid inskrivning, det finns en svullnad i nacken som syns då om barnet har downs som försvinner senare.
Jag är 30, får göra nupp om jag vill men tänker inte göra det. Skulle aldrig kunna göra abort så jag vill inte ställas inför det valet utifall att...
Nupptestet visar bara om det finns förhöjd risk att barnet har Downs. Det garanterar inget, det gör bara ett fvp. Det finns de som fått låga nupp-värden och ändå ett besked om Downs vid fvp och tvärtom. Vad jag har förstått är det en försöksstudie som är på utvärdering nu.