Kräks av smakportion med potatis
Min lille har testat potatis som smakportion 2ggr nu o kräktes jätte mycke. E det bara för det e första gångerna han äter lr ska jag testa något annat? Tänk om han alldrig vill äta annat än tutte!!! ;)
Min lille har testat potatis som smakportion 2ggr nu o kräktes jätte mycke. E det bara för det e första gångerna han äter lr ska jag testa något annat? Tänk om han alldrig vill äta annat än tutte!!! ;)
så gjorde sonen också. han vägrade potatis överhuvudtaget tills han kunde äta den i bitar. prova något annat istället. morot och palsternacka var några av lillens favoriter.
första gångerna är det ju bara en tesked som gäller,men funkar det inte alls så prova med nått annat och gå sen tillbaka till moset igen och pröva...man ska tydligen hålla på med en och samma smak i några dagar en vecka så dom vänjer sig och för att se om dom tål det..sen är det ju inte så farligt om ¨dom kräks lite, tillslut vänjer dom sig...man får nog trixa och ha sig lite som allt annat med dom små liven....det går säkert jättebra sen!
Jag gav Ebba potatis och det tyckte hon inte om. Hon spydde en gång men man såg att hon itne gillade det. Jag gav det i 4 dagar sen bytte jag till morot och det gick inte heller bra men gav det i 4 dagar.
potatisen och moroten kokade jag hemma, men idag köpte jag smakis på burk i affären...Potatis och blomkål och HON SVALDE =) blev jätte glad =)
Kämpa på, tillslut hittar du nåt som är gott =)
Hur gammal är han? Det kan ju hända att han inte är riktigt redo för smakisar än..
Min son fick väldigt mycket kväljningar i början av allt. Men nu en månad senare (7 månader gammal) går det mycket bättre.
Försök testa olika konsistenser och blanda gärna ut smakisen med bröstmjölk. Men var inte för envis när du matar så att det skapas en negativ stämning runt måltidssituationen utan ta det i ett lugnt tempo och låt lillkillen styra så mycket det går.
Lycka till!
Håller med Maria222
Se till så det alltid blir roligt...sluta tex när det går som bäst och var alltid positivt och glad vi maten =)
Tror hemligheten är att göra smaksportionerna slät som välling/ersättning i konsistensen, det var det enda som funkade för lillan och även min äldsta son när jag började med smakisar. De har ammats i flera månader och plötsligt ska de försöka svälja fast föda, det måste vara jättekonstigt för de. Lillan kan fortfarande få kväljningar om det är för grov konsistens, hon är 7 mnd nu. Så mitt råd är alltså att blanda med mycket vatten till slät soppa, gör även så med gröten i början, så att bebisen liksom dricker från skeden.
Min 6 månader son kräks oxå av potatis.. han lever på välling just nu och vägrar allt annat (även bröstet).. ja vaniljglass provade jag och de gillade han förståss men de kan han ju inte leva på.. så småning om kommer de väll att äta, det är bara att pröva något annat.. vissa börjar inte att äta först de är 7 - 8 månader. typ som min son... jo mangopure gillar han men de e ju dessert förståss..
Här i USA börjar man med ngt som heter rice cereal - typ välling som är grötkonsistens. Blandar grynen med bröstmjölk eller ersättning. Dottern älskade det och första gången (nästan 5 månader) slukade hon fyra matskedar. Gröt är ett bra sätt att inleda tjockare konsistens och äta med sked - blir mjukare övergång än att gå till riktig mat direkt (men jag vet vad de rekommenderar i Sverige och det är säkert bra det med!!). Efter två veckor introducerade vi sedan grönsaker. Potatis var ingen hit men allt annat!! Hon äter som en häst. Strunta i potatis och gå vidare till ngt lite roligare i smaken - morötter, palsternacka. Gör det ordentligt grötigt i konsistensen och spä med lite ersättning eller mjölk. Pröva samma nya smak åtminstone tre gånger för att kolla allergi och vänta lite med frukten - they love it men de skall lära sig att äta grönt!
Här i Australien kör man också med rice cereal när man börjar! Vid ca 4 månader oftast. Alla min svägerskas barn har ätit det med god aptit.
Potatis innehåller solanin i större eller mindre mängder. Ett gift. Potatis är inte milt att ge bebisar. I Sverige är vi väldigt förtjusta i att ge potatis. Men jag tycker man ska vänta tills barnet blivit äldre.
Dottern fick också kväljningar av enbart potatis, men blandat med morot gick det bra. På bvc sa dom att hon måste äta endast potatis innan jag ger nåt annat, för annars kommer hon aldrig att börja äta det. Men hur ofta äter man själv endast potatis, jag gör det aldrig.
Det är bara att prova sig fram. Vår son kräktes också i början...tror det är svårt för dem att förstå vad det är de får, vet inte riktig vad se skall göra med det och det känns konstigt.
Testa lite mindre portioner och hoppa potatisen ett tag.
min kille får kvälningar/kräks om maten inte är väldigt slät(fint mosad), får inte finnas några klumpar. Se tilla tt ha i mycket vatten och fett så det blir nästan rinnig kostistens i början. det funkade för oss.
Dock blev lillen förstoppad av enbart potatis så vi ger alltid det utblandat med något annat, tex palsternacka.