• Masmamma

Civilekonom?

Har funderingar (och har haft det ganska länge)att söka in på ekonomutbildningen till hösten eller under början av nästa år. Just nu har jag en fast tjäntst på 100%, men även om jag trivs och det känns väldigt tryggt, vill jag väldigt gärna vidareutbilda mig! Min fråga är: hur ser marknaden för ekonomer ut f n? Är det "värt" det (att läsa alltså)?

• Svar på tråden Civilekonom?
  • theJester

Om du ansöker om tjänstledighet för studier minst 6 månader före kursstart så kan en arbetsgivare enligt lag inte neka dig. Så du kan ju alltid testa på studierna och gå tillbaka till jobbet om det inte faller dig smaken.

Arbetsmarknaden kan vara tuff om man saknar kontakter. Dessutom kommer vi förmodligen vara halvvägs in i en lågkonjuktur när du är färdig vilket inte underlättar.

Om du verkligen vill läsa vidare är mitt råd att göra det. Jag har gjort precis likadant (systemvetenskap och ekonom) och fastän det tog nästan nio månader att få det jobb jag ville ha så trivs jag mycket bra nu. Sedan får man alltid räkna med att det kostar att studera vidare och även om lönen förhoppningsvis blir bättre än du har nu så kommer det att ta väldigt många år innan det ger en positiv utväxling. Studier är för ens eget välbefinnande och ger en chansen till personlig utveckling samt att få det yrke man vill ha.

Lycka till!

Svar på tråden Civilekonom?