• AnnaPannaPlutt

en liten fråga...

har en liten fråga för den som vet...

Om jag skulle vara under 18 när jag födde min dotter, vem blir då vårdnadshavare över det barnet? det blir väl jag?
    Är jag oxå förmyndare över detta barn, eller är det min vårdnadshavare och förmyndare som är det?

Det jag tänker är att det är lite underligt om man kan bli förmyndare över ett barn när man själv inte är myndig....

inge emot unga föräldrar eller så alls utan jag är mest nyfiken på hur det ligger till.... =S

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-20 00:40
    Måste poängtera att jag inte är ute efter någe tjaffs på nåt sätt, dömmer inte yngre föräldrar, jag menar jag e 21 o väntar mitt andra barn så jag e inte så gammal jag heller =P

e bara nyfiken!

• Svar på tråden en liten fråga...
  • ann0rlunda

Vem skulle annars bli det?? :S

• AnnaPannaPlutt

den som är förmyndare över mig kanske.. de e de jag undrar över, hur de går till....

du kanske vet??

• timberhochmandie

Du blir vårdnadshavare men inte förmyndare. Precis som du säger är det helt otänkbart att man skulle kunna vara någon annans förmyndare när man inte ens får vara sin egen.

• MammaMandiz

Jag är vårdnadshavare men min mamma är förmyndare för min dotter tills jag fyller 18 om 2 månader.
    Vi fick välja någon av våra föräldrar. Sen skrivs det över automatiskt.

(¯`°?.¸ ღ♥ Tyra ♥ღ ¸.?°´¯)
  • AnnaPannaPlutt

aaahh.. bra =) då har jag mer koll på de hihi har grubblat på detta ett tag nu, har en tjejkompis som fick sin dotter när hon va 16 o vi har alltid umgåts, har bara aldrig tänkt på detta förut =S

tack för svaren! =)

• timberhochmandie
    AnnaPannaPlutt skrev 2008-01-20 00:42:57 följande:
    aaahh.. bra =) då har jag mer koll på de hihi har grubblat på detta ett tag nu, har en tjejkompis som fick sin dotter när hon va 16 o vi har alltid umgåts, har bara aldrig tänkt på detta förut =Stack för svaren! =)
    Om pappan var över 18 så blev han ensam förmyndare tills hon fyllde 18.
  • AnnaPannaPlutt

okeeey... men när mamman fyller 18 så skrivs det över automtiskt till båda ?

du va påläst du =)

• timberhochmandie
    AnnaPannaPlutt skrev 2008-01-20 00:50:00 följande:
    du va påläst du =)
    Jur. stud. Kan ha läst ett poäng eller två i familjerätt. Normalt sett följer förmynderskapet vårdnaden, men inte om vårdnadshavaren är omyndig. Ett barn kan dock inte vara utan förmyndare, så om ingen av vårdnadshavarna "duger" så får man utse en särskild förmyndare för barnet.
  • Februarii
    timberhochmandie skrev 2008-01-20 00:52:58 följande:
    Jur. stud. Kan ha läst ett poäng eller två i familjerätt. Normalt sett följer förmynderskapet vårdnaden, men inte om vårdnadshavaren är omyndig. Ett barn kan dock inte vara utan förmyndare, så om ingen av vårdnadshavarna "duger" så får man utse en särskild förmyndare för barnet.
    Men den här förmyndaren, kan det bli någon automatiskt eller väljer man ut den?
    Mamma till Ida 060225 och Jonathan 071019
  • AnnaPannaPlutt
    timberhochmandie skrev 2008-01-20 00:52:58 följande:
    okey.. då e jag me =)
    o man lär sig någe nytt varje dag =) tack tack för hjälpen iaf =)
  • timberhochmandie
    Februarii skrev 2008-01-20 00:56:45 följande:
    Men den här förmyndaren, kan det bli någon automatiskt eller väljer man ut den?
    Det normala är ju att det blir en mor- eller farförälder till barnet, om de kan tänka sig det och inte är direkt olämpliga.
  • Februarii
    timberhochmandie skrev 2008-01-20 00:58:46 följande:
    Det normala är ju att det blir en mor- eller farförälder till barnet, om de kan tänka sig det och inte är direkt olämpliga.
    Ok. Men hur går hela alltihop till när förmyndare väljs? Konstig fråga kanske, men är det något man märker av?
  • timberhochmandie
    Februarii skrev 2008-01-20 01:02:07 följande:
    Ok. Men hur går hela alltihop till när förmyndare väljs? Konstig fråga kanske, men är det något man märker av?
    Rätten utser förmyndare.
  • MammaMandiz
    timberhochmandie skrev 2008-01-20 01:12:40 följande:
    Rätten utser förmyndare.
    Vi fick bara frågan vem vi ville ha som förmyndare när vi skrev på faderskapspapprerna. Sen skulle jag och min mamma skriva under ett papper och sen skulle det vara klart.
  • timberhochmandie
    MammaMandiz skrev 2008-01-20 14:02:39 följande:
    Vi fick bara frågan vem vi ville ha som förmyndare när vi skrev på faderskapspapprerna. Sen skulle jag och min mamma skriva under ett papper och sen skulle det vara klart.
    Jo, man behöver knappast delta i nån förhandling, men det hindrar ju inte att det är rätten som fattar beslut. Precis som skilsmässa. Du märker ju inte mycket mer än att du skriver under ett papper (och betalar en avgift), men det är ett domstolsbeslut.
  • MammaMandiz
    timberhochmandie skrev 2008-01-20 14:47:58 följande:
    Jo, man behöver knappast delta i nån förhandling, men det hindrar ju inte att det är rätten som fattar beslut. Precis som skilsmässa. Du märker ju inte mycket mer än att du skriver under ett papper (och betalar en avgift), men det är ett domstolsbeslut.
    haha okej. Nej man märker ju iofs inte vad som händer med papprerna. Jag trodde att det bara var vi som bestämde. Det är himla smidigt att det finns massor av pålästa människor här. Man kan ju i stort sett få svar på vad som hellst ju
  • Februarii

Anledningen till min konstiga fråga är att det här är något som vi märkt av alls. Ingen möjlighet att välja, inga påskrivna papper, ingen info. Inte ett knyst. Var båda nyss fyllda 17 när dottern föddes.

• timberhochmandie
    Februarii skrev 2008-01-20 15:41:24 följande:
    Anledningen till min konstiga fråga är att det här är något som vi märkt av alls. Ingen möjlighet att välja, inga påskrivna papper, ingen info. Inte ett knyst. Var båda nyss fyllda 17 när dottern föddes.
    Men har ni inte fått något besked om att er dotter har fått en förmyndare utsedd? Om ni fortfarande är omyndiga kan det vara bra att titta lite på det i så fall. Rätten ska själv ta upp frågan vid behov, men det skulle kanske kunna vara så att de helt enkelt inte har fått info om att här finns ett barn utan förmyndare.
  • Februarii
    timberhochmandie skrev 2008-01-20 17:19:39 följande:
    Men har ni inte fått något besked om att er dotter har fått en förmyndare utsedd? Om ni fortfarande är omyndiga kan det vara bra att titta lite på det i så fall. Rätten ska själv ta upp frågan vid behov, men det skulle kanske kunna vara så att de helt enkelt inte har fått info om att här finns ett barn utan förmyndare.
    Nej, inget alls. Fyller 19 om 2 veckor som det behövs ju inte längre men det känns ändå lite underligt, vart ska man vända sig tro om man har frågor om det här?
  • ungmamma90

Jag är 17 år och 3 månader. Min dotter är 8 månader och hon har fortfarande ingen förmyndare. Dom skulle fixa det när min dotter var ca 1-2 veckor. Sen när dottern är 6 månader ringer dom och frågar om det är någon som jag vill ska vara lovisas förmyndare, eller iaf som blir förslag. Jag sa att min sambo kunde vara det. Idag är hon alltså 8 månader och har inte ens fått några papper som dom skulle skicka där dom skulle ha uppgifter om min sambo.
    Snacka om att vissa komuner gör lite om dagarna.

Hur fort gick det för er innan era barn fick en förmyndare?

Svar på tråden en liten fråga...