• Sannanas

kortslutning i extern hårddisk - hjälp !!!

Det som inte fick hända hände ..
    Jag satt i fel sladd i min externa hårddisk (maxtor)
    Råkade sätta i min laddningssladd till min laptop, kontakerna ser precis lika dana ut och låg brevid varandra.
    Nu är den helt död ..
    Finns det någon som vet om man kan få fram bilderna som finns där i på nått sätt ??
    Finns det ngot företag man kan lämna in den på?
    Är helt desperat, kosta vad det kosta vill.
    Alla bilder från min sons förlossning, hans uppväxt plus bilder på en nära vän som gick bort i torsdags.

Snälla någon, hjälp mig !!

• Svar på tråden kortslutning i extern hårddisk - hjälp !!!
  • Moster Annicka

Är det en stor extern hårddisk så kan man testa att skruva isär den och sen sätta hårddisken i datorn och på så sätt föra över bilderna.

Svårt att förklara men det finns olika externa hårddiskar. Endel är en vanlig intern hårddisk med ett skal runt. Andra är flash hårddiskar osv. Är det en vanlig intern hårddisk kan man enkelt sätta i den i datorn. För om du har tur är det inte hårddisken som har gått sönder utan det är strömadaptern.

lycka till.

• c0ol

Troligen är det bra strömförsöjningen som blivi skadad, då kan duöppna den externa disken och plocka ur disken som sitter i oh stoppa in den i din dator, fungera det inte så får du återställa bildena från din backup

• Isfjord

Ser den inuti ut ungefär såhär är det okej, sluta skruva vidare då och prova om den fungerar i datorn:
    www.tomsbusiness.se/lagring/harddisk/20040929/images/intro.jpg
    Har du möjlighet, prova helst i en gammal dator ifall tex moderkoret smäller...

Ser den ut så här har du skruvat för mycket:
    www.tomsbusiness.se/produkter/20070116/images/savvio.jpg
    I så fall, snabbt dit med locket igen och lämna den till IBAS som det länkas till ovan. Berätta vad du gjort, steg för steg så att de vet vad den varit med om. Peta absolut INTE på skivorna.

Svar på tråden kortslutning i extern hårddisk - hjälp !!!