• Suck och suck

Hur mycket förstår katter då man pratar med dem?

Jag och min dotter får rätt mycket connection, då vi pratar med katter (grannarna har mycket katter här). Nu undrar jag hur mycket katterna förstår? Jag tycker de verkar förstå en hel del, och det finns de som alltid kommer och hälsar på oss.
    (Då vi hade katt hemma i mitt familjehem, så var jag en sån där som inte var överförtjust, och jag förstod inte det här med att gosa ihjäl sig, med dem.
    Men konstigt nog så tyckte katten mest om mig.
    Den skulle alltid ligga på min säng och så.
    Jag tror den tyckte det var lite skönt att "vara ifred"?)

Nu undrar jag iallafall, hur mycket förstår katter då man pratar med dem? (och nuförtiden kelar jag gärna med katterna i o f s!)

• Svar på tråden Hur mycket förstår katter då man pratar med dem?
  • Birgitta2

Jag tror de förstår enstaka ord. Och de märker att man pratar med dom, för jag har långa samtal med mina katter. Och ofta ofta får jag jamande till svar. Men jag tvivlar starkt på att de förstår vad vi säger, däremot ATT vi säger och kommunicerar med dom.

• Carisma95
    Birgitta2 skrev 2008-01-20 10:36:28 följande:
    Jag tror de förstår enstaka ord. Och de märker att man pratar med dom, för jag har långa samtal med mina katter. Och ofta ofta får jag jamande till svar. Men jag tvivlar starkt på att de förstår vad vi säger, däremot ATT vi säger och kommunicerar med dom.
    Håller med. "Nej" osv lär de sig, men delvis pga röstläge och kroppsspråk. Djur förstår inte VAD orden betyder!
    A stumble may prevent a fall....
  • Malinsson84

Jag tror att djur visst kan förstå vad orden betyder. Jag har haft min katt i 12 år och jag vill påstå att han förstår.

• Suri

De förstår inte människospråk.

one people, one nation, one destiny
  • Carisma95
    Malinsson84 skrev 2008-01-20 10:59:28 följande:
    Jag tror att djur visst kan förstå vad orden betyder. Jag har haft min katt i 12 år och jag vill påstå att han förstår.
    Som jag skrev först, vissa ord. Men som Suri säger; de förstår inte vad orden betyder om du säger en hel mening.
    Säger du: "Nej! Fy dig, så får du inte göra. Då blir matte arg.
    Så hör katten förmodligen: "Nej"  Bla bla bla bla bla 
    A stumble may prevent a fall....
  • Birgitta2

När jag "jollrar" med mina två katter, så lystrar de och svarar. Men inte tror jag de förstår vad jag säger. Men ordet Nej förstår de. Likaså om jag sätter upp ett pekfinger när de försöker kliva upp på vardagsrumsbordet. De vet att både Nej och Pekfingret betyder att "så får man inte göra", och de är faktiskt ganska lydiga.

• Suck och suck

A jag tycker ändå det är ganska fascinerande, Jag sa till en grannkatt: "Nej! Inte komma med oss! Du får stanna där!"
    och den förstod verkligen. Raringen!
    (Jag sa till bestämt, men vänligt)
    Jag har alltid uppfattat det som att det bara är hundar som förstår då man pratar sådär.

Svar på tråden Hur mycket förstår katter då man pratar med dem?