• Ozone

Kinesisk nakenhund, vad innebär det?

Finns det någon här som har en Chinese crested/kinesisk nakenhund?

Jag är väldigt intresserad av denna underbart vackra ras. Någon som vill berätta om sina erfarenheter, gällande temperament etc?

• Svar på tråden Kinesisk nakenhund, vad innebär det?
  • Ozone

Jag har varit inne där och läst, men är intresserad av folks egna erfarenheter av dessa vovvar

• Ofeliaa

Aktiva hundar som kräver sitt, ljusa nakenfisar måste skyddas mer mot solen är dom mörka, har provat rasen men jag föredrar mer dom lugna hundarna, skälliga...
    Det är min erfarenhet iaf.

• Ofeliaa
    Ofeliaa skrev 2008-01-21 10:00:10 följande:
    Aktiva hundar som kräver sitt, ljusa nakenfisar måste skyddas mer mot solen är dom mörka,skälliga, har provat rasen men jag föredrar mer dom lugna hundarna...Det är min erfarenhet iaf.
  • Zanna83

Jag har en liken nakenkiile. Han är supermysig! Han skäller inte alls ofta, bara när han är väldigt sprallig. Inne är han hur lugn som helst, kan ligga och sova i timmar. Ute är han busig och han älskar långa promenader och lek. Han är 1 år nu och har hittills inte gjort några större bus inne. Han är otroligt lätt att ta med överallt och han älskar alla människor. Fråga om du har fler funderingar

• Mysflint

Passar på att fråga här inne ifall det är vanligt att denna ras visar aggressivitet mot hundar av samma kön? Blir rasen lätt stressad?
    Har en blandrastik som blir 2 år i sommar, rottis/whippet bl.a. Hon är ett energiknippe och väldigt känslig och orolig vad det gäller stress. Har en önskan om att en dag möjligtvis kanske skaffa en hund till och då vill jag ha en ras som inte trissar upp min tiks stressnivå ännu mer Chinese crested är en ras jag börjat intressera mig av pga en kollega har en.

• Zanna83

Min hund och de jag känner är inte aggressiva alls. Tikarna kan vara lite bitchiga och morra åt varandra men det stannar där. Min hund är väldigt stresstålig. Han håller sig lugn för det mesta.

• Linam370

Min syster har en chinese crested hane.
    Han fungerar i stort sett bara bra med henne. Lämnar hon rummet blir han fruktansvärt orolig, piper och gnäller och går lös på inredningen. Han är otroligt spattig, men det är väl kanske rasens stil? Sprättig och uppfattas nervös. skäller gör han absolut inte, jag tror aldrig jag har hört honom skälla. Men han är otroligt aggressiv mot andra hundar. Räcker att han ser en genom fönstret.

• Zanna83

Tyvärr är många kineser väldigt spattiga och nervösa. Man ska vara väldigt noga med val av valp. Man måste satsa på en uppfödare som jobbar mycket med temperamentet på hundarna. Se till att de är mentalitetstestade innan de används i avel. Jag har som sagt inget problem med min hund och hans psyke. Även hans föräldrar och syskon ´har otroligt bra psyke.

• ThatsHot

Det är en tillgiven,snäll,gooo,rar,vacker,söt o mycket mer ras.
    De är exemplariska att ha o göra med=) vi har två puffar alltså samma ras fast med hår.
    Vår hane är lugn som en filbunke , hos mig, matte är han som en bäbis medans han hos husse blir undergiven o ska bara slicka näsa=)

Vår tös är sprallig, ja det ordet passar bra, fast hon har sin allvarliga sida hon oxå.

Nu när de är 20mån så har de kommit in i sin lilla fas då de ska bestämma hela tiden, över andra hundar,familjemedl. fast det kommer alla djur in i precis som människan=)
    Trotsen!

Bilder finns i mitt galleri om du vill se, men som nån annan nämde så var noga med vilken personlighet den har.  Tro mig det märker du hi hi..
    Nej men är du nyfiken så skriv till mig jag svarar gäääärna=) De

• bumsis mamma

Har själv haft en pälsad chines crested.Hon var helt ljuvlig i både temprament o sätt .Därimot kunde hon inte med regn o rusk.Så man skall tänka på i vilket syfte man skaffar den.Har man en tålig hund vad som gäller väder annars o skaffar en till skall man tänka på att de matchar varandra i tålighet.Lycka till med valpköp.

• ThatsHot

nej våra är inte så överfösjusta i vatten fast de går ut iallafall, fast det viktiga med en pälsad är att de krävs myyyucket pälsvård jusst för silkeshåret. Borsta varje dag,bada en gång i v. ett bra schampo rätt verktyg till pälsen o det kostar lite granna, fast den nakna blir såklart lite lättare att sköta.
    vi har pensionerat vår till svärmor=)

• TornKach

HAr en liten naken kille hemma!

Det är en ganska påfrestande ras då den inte gillar att vara själv, utan vill vara med överallt!
    Den är alltid glad, gillar att gå på långa promenader, har dåliga tänder(naken), måste rakas om man inte vill ha en lurvig kines, skall badas 1 ggr per vecka, ska jämt vara i centrum, gillar sol, går bra ihop med andra hundar(iaf min), blir lätt bortskämda, skäller ibland, skakar när dom vill se "ynkliga" ut, sover gärna i sängen, ska helst ligga på en i soffan...

men viktigast av allt är den en ras man förälskar sig i, och man kan aldrig aldrig vara utan sitt charmtroll!!
    men dom är jobbiga också;)

• LER

Jag har en naken hane som blir 1 år den sista mars.
    Han är helt underbar. Vill alltid vara med, men han har inga problem med att vara ensam, alla är de ju olika individer och det kan också bero på hur man har tränat.
    Han är dock lite osäker på främande som kommer, han skäller och kan mora. Men har aldrig bitit någon. Han är en liten osäker kille och när jag får besök talar jag om för dem att inte hälsa på honom, utan låt honom vara så går det över. Så för det mesta så har han hoppat upp i famnen och är hur go som helst.
    Har haft schäfer och golden, men det är något speciellt med denna ras, alla hundar är ju flock djur, men denna ras har liksom ett större behov att vara tillsammans.
    Så nu ska jag beställa en till, ska bli så kul.

• Mijjo

Alltså jag har fött upp nakenhund i ett antal år och nu har vi slutat med just den rasen,, vad är det du vill veta?

lite om rasen (den nakna varianten)( och den negativa biten):

den är en äkta "kärringhund" och är mer lik en katt än en hund.

den är faktiskt rätt skällig och dom allra flesta vill inte gå ut när det regnar,snöar eller blåser, dom trivs bäst på sommaren i solen, eller i solskenet genom fönstret på vardagsrumsgolvet,eller under täcket i sängen.

Rasen i allmänhet har mkt dåliga tänder, och unghanar har en tendens till att få kraftig ackne på ryggen.

Hundar som är ljusa kräver viss skötsel på sommaren så dom inte bränner sig.
    Det som man också måste komma ihåg är att MÅNGA nakenhundar har mkt svårt att bli rumsrena.

En annan stor nackdel är att många linjer i aveln tyvärr har dåligt temperament,därför ska du kräva att få se både mamma och pappa till valpen .. genom att träffa dom kan du se om dom är "skumma" i mentliteten.

Nått positivt; dom är världens bästa sängvärmare!

Du behöver aldrig känna dig ensam ,var du än är så har du en darrig nakenhund bakom dig,även på toan där dom passar på att ligga i knät medans du sitter och gör dina behov.

Du har alltid nån att gräla med ,, tänk när du står i
    snö/regn storm med en envis nakenhund som tvärvägrar att kissa ute,och när du ger upp och går in så pinkar hunden på golvet..

Den är liten och märks knappt när du bär den sista biten hem på promenaden.

Tar mkt liten plats i knät på dig när du ska försöka köra bilen till affären med en nakenfis som vill sitta innanför jackan.

ja och jag kan nog komma på mkt mer,,,,,

• Hondjuret
    Mijjo skrev 2008-03-18 22:33:24 följande:
    Alltså jag har fött upp nakenhund i ett antal år och nu har vi slutat med just den rasen,, vad är det du vill veta?lite om rasen (den nakna varianten)( och den negativa biten):den är en äkta "kärringhund" och är mer lik en katt än en hund.den är faktiskt rätt skällig och dom allra flesta vill inte gå ut när det regnar,snöar eller blåser, dom trivs bäst på sommaren i solen, eller i solskenet genom fönstret på vardagsrumsgolvet,eller under täcket i sängen.Rasen i allmänhet har mkt dåliga tänder, och unghanar har en tendens till att få kraftig ackne på ryggen.Hundar som är ljusa kräver viss skötsel på sommaren så dom inte bränner sig.Det som man också måste komma ihåg är att MÅNGA nakenhundar har mkt svårt att bli rumsrena.En annan stor nackdel är att många linjer i aveln tyvärr har dåligt temperament,därför ska du kräva att få se både mamma och pappa till valpen .. genom att träffa dom kan du se om dom är "skumma" i mentliteten.Nått positivt; dom är världens bästa sängvärmare!Du behöver aldrig känna dig ensam ,var du än är så har du en darrig nakenhund bakom dig,även på toan där dom passar på att ligga i knät medans du sitter och gör dina behov.Du har alltid nån att gräla med ,, tänk när du står i snö/regn storm med en envis nakenhund som tvärvägrar att kissa ute,och när du ger upp och går in så pinkar hunden på golvet..Den är liten och märks knappt när du bär den sista biten hem på promenaden.Tar mkt liten plats i knät på dig när du ska försöka köra bilen till affären med en nakenfis som vill sitta innanför jackan.ja och jag kan nog komma på mkt mer,,,,,
    mmmm vad sugen man blir! Någon speciell anledning att du slutat med denna ras??

Ursäkta min sarkastiska underton, men om du nu faktiskt är/har varit uppfödare så berkräftade du just mina fördomar om rasen (och lite till...). Men så är det ju med hundar, fastnar man för en speciell så kan man ta både det ena och det andra. Det som jag kanske tycker är lite trist med just Chinese Crested är den explosionsartade ökning den fått, vilket väl sällan innebär något positivt för rasens del.
  • Mijjo
    Hondjuret skrev 2008-03-19 09:15:17 följande:
    mmmm vad sugen man blir! Någon speciell anledning att du slutat med denna ras?? Ursäkta min sarkastiska underton, men om du nu faktiskt är/har varit uppfödare så berkräftade du just mina fördomar om rasen (och lite till...). Men så är det ju med hundar, fastnar man för en speciell så kan man ta både det ena och det andra. Det som jag kanske tycker är lite trist med just Chinese Crested är den explosionsartade ökning den fått, vilket väl sällan innebär något positivt för rasens del.
    ja vi slutade för att man tröttnar på ha det så här år ut och år in. ja visst har det kommit massor av nya uppfödare och alla är inte seriösa, dessutom har priset stigit nått helt otroligt!
  • emzas änglar

Har en nakenfis här hemma, Zlatan heter han. Stor hund i liten kropp, älskar denna rasen.

Älskar min Benny
  • Billiejoe

Hej :)
    Jag har oxå en underbar lite nakenfis.
    Tycker att de är en underbar lten varelse, känner tyvärr ingen fler som har en fis så mycke mer än min har ja ingen erfarenhet av.

Många människor man har träffat har sagt: åh har du en nakenhund dom som är så ful, men sen när dom träffat Cubix har dom faktiskt blivit väldigt iponerad av att han är så häftig, till o med min mormor som inte tycker om djur spec älskar Cubix.

Brukar ha med han på jobbet, jobbar på ett servichus o alla mina pensinärer frågar efter han när han inte är med o tycker han är så fin.

De är en riktig liten pajas.

Lycka till

Svar på tråden Kinesisk nakenhund, vad innebär det?