• Gablin

Vilken våg ska man köpa? Å vilken träningscykel ska man ha?

Tänkte gå med i viktklubben på Aftonbladet. Inte för att jag är tjock precis, men några kilo skulle inte skada att gå ner.
    Kom på att man nog behöver en våg då va?
    Vilken våg ska man köpa då?
    Går det bra med en billig från Rusta, eller vad har ni för några?

Funderar även på att köp mig en motionscykel på ÖB, finns en för ca 700 kr. Den visar hur fort man cyklar o hur långt man cyklat. Någon som har en sån? Behöver man ha pulsmätare ( det finns en med o en utan, den med är 200:- dyrare)
    Tänkte att man kunde ju förena nytta med nöje o cykla lite när man tittar på tv !

• Svar på tråden Vilken våg ska man köpa? Å vilken träningscykel ska man ha?
  • SusanneW82

Gablin..

Gå och köp en riktig motioncykel hos en sportaffär, där har du garanti och visst kostar den lite mer men det tjänar du på i längden. Visst är det billigt att köpa en för 700:- men den går söder efter att du cyklat några ggr i veckan. så då kanske du får köpa 5st nya och då kan du ju lika köpa en för 1500-2000:- och att den håller...
    Våg spelar ju inte någon roll vart du köper jag har en från OBH och den funkar bra

• meya

Köp en ikea-våg för 39:-, de visar alltid 3-4 kg för lite! Hahaha! *vågjäkel* Skulle åxå vilja ha en riktig våg!

• kamartina

Priset på vågen spelar nog inte så stor roll men en digital är att föredra!

Jag och sambon var lite halvhjärtat med i viktklubben under två perioder förra året och bara genom att få lite nya receptidéer och tänka lite på vad vi åt så gick jag ner 13kg utan så mycket ansträgning.
    Jag kan tillägga att jag åt godis flera gånger i veckan men det gick bra ändå!

• Gablin

SusanneW82: Så du menar att en billigare motionscykel kommer att gå sönder?
    Har du själv varit med om det, vad hände med den då?
    Anlednngen att jag funderar på att köpa en billigare är att jag inte vet om jag kommer använda den så flitigt, då känns det ju onödigt att lägga ut över 1000-lappen för den.

• Stellamum

Jag tittde på en för 700:- på Jula men den fick man inte prova för då skulle den gå sönder om alla potensiella kunder ville känna på den... VA?!!! Kan tillägga att vi inte köpte den utan la 2000:- för en rejälare cykel på sportex istället.
    Det är stor skillnad i hur en billig och dyr känns att cykla på. De billigare liksom hakar upp sig i trampningen, det blir ryckigare och sadeln är sällan skön efter en stunds cykling medan de dyrare oftast går betydligt smidigare pga ett större svänghjul.

• Duva

meya:

Va! Nu blev jag lite besviken allt, på vågen alltså

Jag har ju gått ner 2 kg sen sist och jag har en IKEA våg.......

Är det en glädjevåg vi har i badrummet??? Har tänkt skaffa mig en "riktig" våg där man ser exakta kg.

Ha det bra.

• uniMog

Våg: Satsa på en med så noggrann mätning som möjligt. Billiga vågar brukar ligga på 2-5 hektos noggrannhet medan dyrare visar ner på hektot.

Cykel: måste faktistk säga som andra.. satsa på en dyrare som verkligen är BEKVÄM.

• SusanneW82

Gablin Jag vet jag jobbar i en sportaffär och har haft många kunder som du som vill ha en billig eller redan köpt en billigpå tex rusta,öb och kommer på att den var inte så bra för att den gått sönder..du cyklar och tycker att det är mera roligt om du har en cykel som fungerar istället för en där vevsatsen hela tiden går sönder..Min sambos syster köpte en på coop och efter en veckas cykling så var den trasig och den kostade under 1000:-

• LabLover

Gablin: Du kan få vår motionscykel! Maken har knappt använt den fast han absolut var TVUNGEN att ha en hemma

Skämt å sido: Lycka till!

• Madelene81

Våg? Vad är det för något??? Har aldrig hört talas om något sådant

• Gablin

Hur mycket kostar en motionscykel i en sportaffär då?

• Gablin

Ingen som kan svara, eller kanske rekommendera någon?

• pucken

vi köpte en motionscykel för 2000 på intersport, och den var helt klart värt det! den funkar hur bra som helst, och viktigastav allt: den gnisslar inte! köp en cykel med magnetgrejs i, alltså inte med nåt jävla band för de låter som 17 (egen erfarenhet)

• Gablin

Pucken: Tack för tipset!
    Men 2000 kr låter lite väl mycket , kanske finns billigare men som ändå har det där "magnetgrejset".

Fler som har några tips?

• Kixen

Jag har en Monark Home Line 450 som kostade 3200 kr (för 3 år sedan) den är kanon bra. Har bulsmätare samt många olika program. Funkar bra som klädhängare samt handdukstork också kan jag ju tillägga......
    Vi har en IKEA våg (den billiga) och jag väger lika mycket på den som på de flesta andra vågar, så den är det intet fel på. Egentligen är det väl inte hela världen om den visar lite fel, för går man upp/ner så visar den ju det ändå.

• E l l a

Jag har en som vi köpte för 500 kr på Haral Nyborg, tror den kostar runt 700 kr normalt men de hade just då lite rea på den.

Den har också en display som visar hastighet, hur långt man cyklat och hur många kalorier man förbrukat.

Måste faktiskt säga att jag är väldigt nöjd med den, har haft den nu över ett halvår och använt den ganska ofta i perioder och har inte haft några som helst problem. Visst känns den inte lika stabil som en "riktig" dyr gymcykel, den känns lite knagglig men den funkar jättebra och jag är ju inte direkt lätt heller.

Nä, nöjd är jag och glad att jag lyckades spara lite genom att köpa den!

Våg köpte jag förresten också billigt på Siba tror jag det var, en Melissa digitalvåg som visar med en 0,1 marginal för 200 kr, men OBH ska ha runt samma prisklass och jag har hört från andra att de ska vara jättebra.

• Gablin

Ellaz: 500 kr låter ju som ett ganska ok pris !
    Tycker det är lite väl saftigt att lägga ut flera tusen på en sån pryl.
    Har den sånt där "magnetgrejs" eller är det ett sånt där band??

• E l l a

Hmm det är nog inte magnetgrejs, men man fäster själva grejen (lite svårt att förklara) i en sak som drar så att det blir motstånd - det går alltså att ställa in motstånd osv på den. Den heter förresten PEC-250 men kostar nu 899kr såg jag på deras sida, men den brukar vara billigare titt som tätt. Förresten står den ute i affären så man kan prova den. Den är helt o tycker jag, som sagt jag har inte haft några problem med den iaf.

Svar på tråden Vilken våg ska man köpa? Å vilken träningscykel ska man ha?