• Maggi74

Enligt Bonniers Barnläkarbok: "Ingen feber när man får tänder".......

Min 15-månaders son hade feber under hela gårdagen (omkring 39,5) och han saglade ganska mycket och stoppade in fingrarna i munnen.
    Märkte att hans två hörntänder börjar titta fram och antog att febern var i samband med detta.

Men när jag slog upp "tänder" i Bonniers Barnläkarbok så står det att "man inte får feber när tänderna är på väg".

Väldigt konstigt, tycker jag. Det säger ju ALLA som man har pratat med; att det är vanligt att de blir febriga just vid tand-växten.

Är det någon som förstår varför en läkarbok skriver helt tvärtom????

• Svar på tråden Enligt Bonniers Barnläkarbok: "Ingen feber när man får tänder".......
  • Mizzz

Det hävdas att barn har feber så ofta men att man sällan märker det annars. När de får tänder så blir de griniga och då tar man tempen och märker att de har feber.

• maadicken

det är nog så att det inte finns några vetenskapliga bevis mellan tandsprickning och feber. det finns det inte heller mellan dålig mage och tandsprickning.

vad jag har förstått så är det lika vanligt med, som utan feber i samband med att tänderna kommer. samma sak med dålig mage.

~~ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel~~ * 070222*
  • Juni 06

Kan ju säga att när jag ringde och prata med bvc så säger dom att i vissa böcker så står det att barn inte får feber när dom får tänder. Men det stämmer inte sa hon. Vissa barn får det. Min son fick det nu när 5 tänder kom fram.

• salsajenny

Har oxå hört det.....att läkarna inte anser att feber och diarré har nåt att göra med tandsprickning. Men det vet ju varje mamma att det VISST gör! MEN, jag tror bara läkarna säger/skriver så, eftersom det kanske inte finns några vetenskapliga bevis/studier på detta.

Allting är relativt!
  • zara83

Min dotter fick feber när vissa tänder kom... så de hävdar jag att dom kan få...

• bodica

Jo visst kan barn få feber, dålig mage eller snorig näsa vid tandsprickning, men febern den dåliga magen eller den rinnande näsan beror inte på tänderna, utan det är liksom tvärsom tänderna passar på att spricka fram i samband med att kroppen är nedsatt av en infektion.

• Maria med 3

De börjar ändra sig läkarna. De säger att det finns inga skäl tilla tt man skulle få feber och lös mage vid tandsprickning, men att föräldrarnas erfarenhet visar på annat så man säger egenligen ingenting om det längre.

• FridaE

Mina barn har aldrig fått feber när deras tänder är på G eller kommit upp.

• LHUF

Vi har märkt på förskolan jag jobbar att föräldrarna skyller på tänderna så fort barnen får feber. Men i många fall så är dom sjuka istället. Men visst kan dom få feber, men många tar till det lite för ofta. För tänderna kommer ju inte hela tiden.

• Alexandria

Min son har ofta fått feber i korta perioder när han har fått tänder så visst kan de få det. Men det är ju viktgt att inte skylla allt på tänder också..

• Suskiv

Så här är det...
    Tänderna brukar passa på att dyka upp när imunförsvaret är upptaget med annat. Detta för att det tydligen är lättare för tänderna att bryta igenom då. Så när barnet är sjukt med tex feber så passar tänderna på att komma. Det är därför många tror att feber mm beror på tänder.

Tänderna kan såklart komma även om barnet inte är sjukt.

• Tant Green

Min tjej fick feber då hon fick sina två första kindtänder, men inte vid någon av de andra 18 tänderna, så det är väl mycket möjligt att det var en tillfällighet.

Svar på tråden Enligt Bonniers Barnläkarbok: "Ingen feber när man får tänder".......