• Tjet

Högt blodtryck även efter förlossningen?

Jag hade redan innan min grav ngt högt blodtryck, ca 140/90. Under graviditeten sjönk det först, men de sista 2 månaderna blev det högt igen, som högst 160/110. Jag hade även lite protein i urinen och kontrollerades noggrant av specmödravården. Blev insatt på Trandate 100 mg x 2. Blev även igångsatt på utsatt BF för att inte fresta på kroppen i onödan. Nu är min dotter 9 dagar och mitt blodtryck är fortfarande högt, ca 150/100. Jag äter fortfarande Trandate. Hur vanligt är detta? Kommer det att stabiliseras? Läkarna ber mig fortfarande vara uppmärksam på symtom som huvudvärk och allmän sjukdomskänsla - varför? Det kan väl inte bli havandeskapsförgiftning när barnet är ute??

Esther är här!
  • Svar på tråden Högt blodtryck även efter förlossningen?
  • Vinga1972

Jodå. Det är ovanligt men det händer att man får havandeskapsförgiftning efter förlossningen. Jag fick det. Trycket trappades upp under några dagar. Vi åkte hem från BB när dottern var 3 dygn och var tillbaka med ambulans redan nästa kväll.

Jag samlade snabbt på mig väldigt mycket vatten och trycket steg, fick yrsel och synrubbningar mm. Nu 4 månader senare medicinerar jag fortfarande och lär så få göra någon månad till.

Hade inga problem med högt tryck innan graviditeten.

• krakel

jaghade aldrig högt BLTR under graviditeten men blev igångsatt 34 dagar innan BF så mitt BLTR gick upp tuk 140/110 men jag behövde aldrig ta tabletter men jag tror det tog mig 3 -4 vekor att få ner det till normalt...

min svägerka gick 6 mån ( oxå hon utan medicin..)

• varm

Hade oxså högt bltr under graviditeten och även 6 månader efter innan det sjönk till det normala.

• OktoberVanten

Hej! Jag hade havandeskapsförgiftning i slutet av graviditeten och åt också Trandate. HF ska normalt avta ca två veckor efter förlossningen, men jag fick fortsätta en månad eller två efter det med medicinen innan allt var stabilt. Symptomen som läkarna ber dig hålla koll på är typiska för havandeskapsförgiftning. Med tanke på dina symptom innan förlossningen låter det som om du i princip hade HF eller att det i alla fall var på gång. Sen kan det naturligtvis spela roll att du hade högt blodtryck redan innan grav. Det kan ju hända att du kanske behöver Trandate i alla fall. Läkarna håller väl koll på dig nu efter förlossningen också hoppas jag? Med tanke på ditt blodtryck nu skulle jag nog höra mig för. MEN SE UPP med dosen eftersom vikten rasar som den gör i början efter förlossningen och dosen är inställd på när man var som störst i vikt. För mig blev det som att jag fick en dos anpassad för en höggravid elefant och fortsatte ta den även efter förlossningen. Gissa om jag höll på att tuppa av då blodtrycket blev jättelågt? Jag råkade ut för att remissen försvann mellan avdelningarna och jag blev aldrig kallad till någon uppföljning. Jag fick sluta själv med Trandate och blodtrycket har hållit sig i schack alltsedan dess.

OktoberVanten
  • delfin73

Min dotter blev året i Dec,och jag äter fortf blt medicin då jag hade HF under graviditeten, (var inlagd och blev också igångsatt) och hade som mest  ett tryck på 170/130.
    Jag har i vanliga fall ett tryck på 110/60 så kroppen tyckte inte riktigt om när det gick från den ena ytterligheten till den andra,så min läkare har sagt att man kan ha problem ganska länge efteråt .

• Tjet

Vinga1972: Men hur länge kan man få HF efter förlossning? Flera veckor eller månader? Min dotter är 9 dagar idag.

Jag har ett återbesök på spec-mvc imorgon för att kolla trycket igen, så vi får väl se. Tycker det är jobbigt att ett av symtomen är synrubbningar, för det har jag haft halva graviditeten, dvs sämre syn, inga synbortfall eller flimmer. Har sagt det till läkarna men de verkar inte bry sig nämnvärt om det. Nån annan sa att man kan få sämre syn under grav pga vätska bakom ögonen, inte vet jag...?

Esther är här!
  • monica75

hej!
    Under förra graviditeten hade jag förhöjt BT, ingen HF och inga mediciner behövdes.
    Efter graviditeten på återbesöket var BT jättehögt, fick boka läkartid och medicner sattes in.
    Enligt min läkare var det den ärftliga faktorn som utlöste mitt höga BT, tydligen inte helt ovanligt att det blir högt efter en graviditet om man har högt Bt i släkten.
    Åt atenolol men bytte till trandate när jag blev gravid.

Frågade min läkare vad jag ska äta efter gravidieten om trandate var ok vid amning, det var den inte enligt henne.

Angående synen så kan högt BT försämra synen tillfälligt, jag var till optikern nu i veckan som sa det när jag berättade om BT.

Så min fråga till er är vilken BT medicin äter ni vid amning?

• Tjet

Jag äter Trandate nu, vid amning precis som under graviditeten. Litar på läkarna där.

Esther är här!
Svar på tråden Högt blodtryck även efter förlossningen?