• hannelelle

illamående som kommer och går?

någon mer än jag som upplever att illamåendet kommer och går? i förrgår mådde jag jättedåligt och kräktes men men igår och idag mår jag bra...är i vecka 9.

i ena stunden är jag jätteorolig och i andra så tänker jag att det bara är normalt (har även sett hjärtat slå i vecka 7, intalar mig att risken för mf/ma sjunker då?)

någon med samma erfarenhet av att illamåendet försvinner & kommer tillbaka?

• Svar på tråden illamående som kommer och går?
  • AnTiMiFi

Så är det att vara gravid illamåendet kommer och går det är helt normalt sen finns det ju en del som konstant mår illa.

• M0rris

Samma här!
    Jag mådde toppenbra fram tills vecka 9, men nu för fyra dagar sedan slog det bara till. Blir liksom konstant åksjuk och när jag blir hungrig kommer spykänslorna. Det varierar lite dock, torsdagen var usel, fredagen ännu värre men i lördags förmiddag mådde jag bättre och idag är det helt ok, mådde bara lite illa nu innan jag fick i mig lunch.

• lille08

Så är det här också. Illamåendet kommer och går. Mådde rätt illa runt v 7-8, sen var det lugnt nån vecka då jag knappt mådde något illa alls, men nu är det tillbaka igen i v 10. Fast jag mår inte illa hela tiden. Bara när magen börjar bli tom. Så fort jag ätit blir det bättre. Men det är lite svårt att komma på nåt man är sugen på när man mår illa.

• hannelelle

ah, va skönt att man inte är ensam! är kontrollfreak och det här med graviditet har slagit ut mig, blir orolig för ALLT, haha! usch..nä, ska väl njuta av dom dagarna jag inte mår illa då!

• lille08

hannelelle skrev 2008-01-20 14:02:21 följande:

ah, va skönt att man inte är ensam! är kontrollfreak och det här med graviditet har slagit ut mig, blir orolig för ALLT, haha! usch..nä, ska väl njuta av dom dagarna jag inte mår illa då!
    Vet precis hur det är. Blev skitnervös när mitt illamående bara försvann sådär i v 9. Men övriga symtom är kvar så jag hoppas det är som det ska ändå. Fast helt säker är man ju aldrig. Tror det hör till graviditeten att man oroar sig, och sen när bebben är född så är det andra saker att oroa sig för!
  • hannelelle

en kompis sa att hennes BM förklarat att illamåendet går "stegvis" eftersom kroppen vänjer sig vid de nya hormonerna och sen ökar dom och då ökar illamåendet igen! nåt sånt var det, nån annan kanske har en bättre förklaring? minns inte riktigt hur hon sa!

• lille08

Ja, det låter som en rimlig förklaring. Just runt v 10-11 är väl hormonnivån som högst har jag för mig så det kanske är därför illamåendet kom tillbaka nu. Man får väl bara försöka vara glad över att man inte mår illa precis varje dag!

Svar på tråden illamående som kommer och går?