• Svar på tråden Stuvade Makaroner
  • milla2

koka upp en liter mjök salt peppra när mjölken kokar häll i 5dl makaroner koka till de är mjuka plus att de stuvat till sig ca en halvtimme rör typ hela tiden bränner fast lätt!!

• Mollymajs

Man kan säkert göra på 1000 sätt men hos oss kokar vi idealmakaroner i vatten först tills de är nästan klara. Sen häller vi av vattnet o häller i lite mjölk och låter koka ihop med lite salt, vitpeppar o socker. Sen reder vi med lite mjöl om det behövs.

Har ibland kokat de från början i mjölk men kräver mer passning tar längre tid tycker jag.

• SIN74

smält smör, häll på 1-2msk mjöl och rör runt, häll på mjölk, vispa och låt koka upp. Detta tjocknar, du kan späda till bra konsistens. Krydda efter tycke. Häll på makaronerna.

• AnTiMiFi

Jag gör så här: kokar upp makaronerna i lite vatten med salt peppar och en klick smör koka dem i några minuter sen slår jag på mjölken då får det stå på ganska låg värme och mjölken får liksom koka in i makaronerna.Sen måste man ju ha en nypa socker i också.

• Mia83

Så här gör jag:

Koka upp 1L möjlk med salt.
    Häll i 5 dl idealmakaroner och koka dem på svag värme tills de är tillräckligt mjuka och krämiga, ca 25 minuter.
    Krydda men en aning muskot, peppar och lite persilja.

Har provat alla möjliga varianter och tycker att ovanståene recept ger bäst konsistens.
    Passa tycker jag inte alls att man behöver göra.
    Kokar man makaronerna på 2:an så behöver man bara röra någon gång under koktiden.

• FruNaftra

Hihih...ok, så här gör jag!
    Jag tar 8 minutersmakaroner, gärna de där fullkornsmakaronerna, de smakar bäst.

Koka makaronerna 4 minuter (halva tiden) i saltvatten. Häll av vattnet och rör ner en smörklick så den smälter (gör jätteskillnad...MUMS). Täck med mjök och vänta tills det håller på att koka upp. Precis innan det börjar koka upp så häller du i redning (ca 2 dl mjök och några skedar mjöl) + en MASSA aromat (smaka av så det inte blir för mycket eller för lite). Rör tills det tjocknat så det passar din smak. Verkar det inte tjockna tillräckligt så är det bara att pudra ner lite mer mjöl och röra ordentligt.

Lycka till =)

• AnnaPannaPlutt

mitt sätt:
    Koka mjölk med idealmjöl salt o vitpeppar häll i
    snabbmakaroner(de blir klara snabbare o bränner inte fast lika lätt då) tills de geggat ihop klarT!

• Mia83
    Mia83 skrev 2008-01-20 13:05:55 följande:
    Så här gör jag:Koka upp 1L möjlk med salt.Häll i 5 dl idealmakaroner och koka dem på svag värme tills de är tillräckligt mjuka och krämiga, ca 25 minuter.Krydda men en aning muskot, peppar och lite persilja.Har provat alla möjliga varianter och tycker att ovanståene recept ger bäst konsistens.Passa tycker jag inte alls att man behöver göra.Kokar man makaronerna på 2:an så behöver man bara röra någon gång under koktiden.
    Glömde att jag har i lite margarin i mjölken också!
  • Lina R

Jag gjorde som Mia83 tipsade om i veckan och det blev perfekt. Låt mjölken koka upp tillsätta salt och makaroner och sänk plattan. Krydda efter smak sen när makaronerna är färdigkokta.

• LA Woman

Ett jättebra tips för att slippa röra som en galning när man mjölkstuvar makaroner är att när mjölken kokat upp och man har tillsatt makaroner så lägger man 3 stycken enkronor på plattan och ställer tillbaka grytan. Då bränner det inte vid lika lätt
    Jag använder alltid gammeldags idealmakaroner när jag stuvar. Det står recept på paketet och det blir absolut godast att koka makaronerna i mjölk.

• Lindah77

Jag använder lagalätt istället för mjölk så då bränner det inte fast och man behöver inte röra särskilt mycket.

• Niike

Jag gör vit sås och sen häller jag i färdig kokt pasta...

• Spark

Vill man ha det snabbt färdigt kan man göra det var för sig. Jag brukar använda vanliga 3minuters makaroner som jag kokar som man ska. Under tiden gör jag stuvningen. Smälter smör/magarin, rör ner liite mjöl och kryddar(jag använder svartpeppar,vitpeppar,muskotnöt,salt och lite socker) Sen häller jag på mjölk och låter det koka upp så det blir tjockt. Man kan ha i mer mjöl om det blir för löst. Sen är det bara att hälla av makaronerna och hälla på stuvningen... super lätt underbart att göra när tiden är knapp...=)

• ACK

Jag kokar i lite vatten först....slår på mjölk. Har i lite margarin, salt, sv.peppar och muskot.

• Ziitoo

Tack för alla recept. Vet inte vilket jag ska ge mig på riktigt, hehe. Dom flesta är i och för sig rätt lika. Men ändå :P Får nog fråga mamma hur hon gör också tror jag.

Svar på tråden Stuvade Makaroner