• Yvonne81

Hjälp mig bestämma vilken eller vilka normer jag ska bryta!

Hejsan!

Jag pluggar psykologi och har precis börjat en ny kurs! (Grupp & socialpsykologi på Karlstad universitet. Vår första uppgift är att bryta en eller flera normer. Snälla kom med tips och förslag på vilken eller vilka normer jag ska bryta!

Exemplen på det andra redan gjort är:

- att sätta sig tillsammans, t ex på ett café, med människor som du har aldrig sett tidigare
    - att försöka ger bort pengar till okända människor
    - att försöka sälja begagnade pennor
    - att gå alldeles för nära till folk på gatan
    - att titta på folk för länge
    - att prata med främmande människor
    - att försöka förhandla om priset i en affär
    - att försöka få folk att parkera på en annan parkeringsplats

Jag vill alltså inte göra något av ovan men något annat spännande och kul! Ändå inom nivån genomförbart (alltså inte gå och handla naken...) och det får heller inte vara olagligt! Men gärna lite små galet =)

Jag blir jätte glad om ni kommer med förslag!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-20 13:56
    Vi ska redovisa:
    - Vilken norm ni hade för avsikt att bryta.
    - Omgivningens reaktion.
    - Vår reaktion.

• Svar på tråden Hjälp mig bestämma vilken eller vilka normer jag ska bryta!
  • EmLin

På något sätt så känns det mer allmänt accepterat att män får klia sig i skrevet... (även om jag inte tycker om det) samt rapa, låta och så vidare. Kanske ska du testa något av dessa? Hade jag själv aldrig gjort men du kanske är mer frimodig, lycka till med kursen (tur att man inte bor i Karlstad så man blir utsatt för alla dessa normbrytare som går på universitetet ;)!)

• Yvonne81

Ha ha ja eller hur?? =)

Tack för tips - jag avvaktar och ser vad mer som kommer in. Måste ju erkänna att det tar emot att bryta normer... svensk som jag är liksom! Men det ska ändå bli kul he he.

EmLin skrev 2008-01-20 13:10:44 följande: