• Yvonne81

Hjälp mig bestämma vilken eller vilka normer jag ska bryta!

Hejsan!

Jag pluggar psykologi och har precis börjat en ny kurs! (Grupp & socialpsykologi på Karlstad universitet. Vår första uppgift är att bryta en eller flera normer. Snälla kom med tips och förslag på vilken eller vilka normer jag ska bryta!

Exemplen på det andra redan gjort är:

- att sätta sig tillsammans, t ex på ett café, med människor som du har aldrig sett tidigare
    - att försöka ger bort pengar till okända människor
    - att försöka sälja begagnade pennor
    - att gå alldeles för nära till folk på gatan
    - att titta på folk för länge
    - att prata med främmande människor
    - att försöka förhandla om priset i en affär
    - att försöka få folk att parkera på en annan parkeringsplats

Jag vill alltså inte göra något av ovan men något annat spännande och kul! Ändå inom nivån genomförbart (alltså inte gå och handla naken...) och det får heller inte vara olagligt! Men gärna lite små galet =)

Jag blir jätte glad om ni kommer med förslag!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-20 13:56
    Vi ska redovisa:
    - Vilken norm ni hade för avsikt att bryta.
    - Omgivningens reaktion.
    - Vår reaktion.

• Svar på tråden Hjälp mig bestämma vilken eller vilka normer jag ska bryta!
  • EmLin

På något sätt så känns det mer allmänt accepterat att män får klia sig i skrevet... (även om jag inte tycker om det) samt rapa, låta och så vidare. Kanske ska du testa något av dessa? Hade jag själv aldrig gjort men du kanske är mer frimodig, lycka till med kursen (tur att man inte bor i Karlstad så man blir utsatt för alla dessa normbrytare som går på universitetet ;)!)

• Yvonne81

Ha ha ja eller hur?? =)

Tack för tips - jag avvaktar och ser vad mer som kommer in. Måste ju erkänna att det tar emot att bryta normer... svensk som jag är liksom! Men det ska ändå bli kul he he.

EmLin skrev 2008-01-20 13:10:44 följande:
    På något sätt så känns det mer allmänt accepterat att män får klia sig i skrevet... (även om jag inte tycker om det) samt rapa, låta och så vidare. Kanske ska du testa något av dessa? Hade jag själv aldrig gjort men du kanske är mer frimodig, lycka till med kursen (tur att man inte bor i Karlstad så man blir utsatt för alla dessa normbrytare som går på universitetet ;)!)
  • Yvonne81

Ha ha ja eller hur! =) Gissa om man kommer få blickar! *asg*

keepthefaith skrev 2008-01-20 13:07:59 följande:
    åk buss och börja sjunga högt för dig själv
  • timberhochmandie

Min första tanke var att prata med folk du inte känner ute på stan, typ - riktigt osvenskt - men det ville du ju inte göra. Att sätta sig jämte någon annan på bussen/spårvagnen/tåget/tunnelbanan fast det finns lediga dubbelsäten kvalar kanske in under första punkten? Annars är det också väldigt osvenskt och besvärande...

• Beatrize74

Spännande! Jag har också läst psykologi och tyckt att en sån här uppgift vore hur intressants om helst.

Förslag på saker man kan göra då:

- peta näsan offentligt i kassakön
    - att vara omständig med vad du ska beställa på McDonalds...där ska det gå snabbt...tänk om du inte bestämmer dig på fem minuter...vilken reaktion skulle det ge i kön?
    - eller typ beställa på McDonalds fast inte färdiga menyer, utan högt och tydligt deklamera att du vill ha bara en hamburgare, med lök...fast utan dressing och sallad...och inget bröd och sedan två stora glas mjölk
    - göra hoppsansasteg på stora torget på väg mellan butikerna...
    - gå genom stan införd enbart t-shirt och shorts och sandaler...i mitten av januari
    - gå på bussen baktill och gå av där fram
    - pinga vid varje busshållplats - utan att gå av alt. gå av...och sedan gå på på en gång igen
    - ta kort på människor, close ups, utan att fråga om lov
    - prata högt och tydligt inne på bibliotek, skratta och flamsa med en kamrat

• Fama123

ställa dig väldigt nära nogon i hissen, när det bara är 2-3 personer som åker, och inte maka dig undan när en person kliver ut och det blir mer utrymme. titta gärna på den andra personen i hissen istället för i golvet eller i väggen/på displayen som säger vilken våning ni är på. Normbrytande och rätt besvärande (för båda parter) fast egentligen inte sådär jättehemskt, bara konstigt.

vad är syftet, observera andras reaktioner? observera era egna?

• Frk Svår

Vilken rolig uppgift! Som en spin off på Famas tips om hiss. Om det är flera personer i en hiss står ju alla oftast och tittar på dörren. Ställ dig och titta in i hissen istället

• Pormoicheia

Sluta använda schampoo och tvål (visserligen inget som syns eller "känns" eller så men som en egen intressant utmaning)

Titta INTE folk i ögonen när du pratar med dom.

Ha kläderna på dej bak och fram eller ut-och-in

Pusshälsa på folk du inte känner och ge en komplimang (puss på vardera kind och typ  "jag ville bara säga att du är hemsk fin i håret idag")

Apprentice Moraltant
  • Yvonne81

Ha ha så mycket roligt!! =)

Har några favoriter - gärna flera förslag!!

Svar på tråden Hjälp mig bestämma vilken eller vilka normer jag ska bryta!