• Snorkis

Dum fråga - men vad är thumbnail?

Som ovan, jag läser många trådar om det och fattat att det har med fotografier att göra... men exakt vad?

• Svar på tråden Dum fråga - men vad är thumbnail?
  • Dimitra
    Miniatyrbilder är bilder med reducerad storlek som används ofta i olika typer av fotoalbum. De kan även kallas för tumnaglar eller minibilder.

sv.wikipedia.org/wiki/Thumbnail
    Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
  • Snorkis

OK, då förstår jag TACK!

Men detta tycker alltså inte folk om här på FL?

Men har inte alltid fotot blivit mindre, även på gamla FL?

• Dimitra

På förra FL var tumnageln exakt likadan som orginalbilden, bara förminskad så den blev liten. På nya FL så är tumnageln bara en del av orginalbilden och i vissa fall förvrängd för att bli en viss höjd/bredd.

Det som blir knasigt är att på fotoomröstningarna så lägger man bara ut tumnaglarna i omröstningen och och det är meningen att vi som tittar ska klicka på varje och se den stora bilden innan vi bestämmer vilken som är bäst/snyggast/etc. Det är visst inte så många som gör så utan röstar utifrån den som har bäst tumnagel, alltså den som har lyckats få en tumnagel som är minst förvrängd. Då är det ju inte en fototävling längre utan en fråga om tur i tumnaglar

Hoppas att du är med i mitt svammel

Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
Svar på tråden Dum fråga - men vad är thumbnail?