• Mussebus

Brukar man ge något till präst eller kyrka vid dop?

Har nu bokat tid för dop och berättade det för min mamma och då fågade hon vad det kostar för själva dopet i kyrkan. Jag tog för givet att det var gratis. Eller är det inte det? Eller ger man något?

• Svar på tråden Brukar man ge något till präst eller kyrka vid dop?
  • cloudberry79

Det är gratis, men om ni har bokat någon lokal till fika efteråt så kan det kosta någon slant.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • Krabbolina

Är ni medlemmar i svenska kyrkan, alltså betalar kyrkskatt så är dopet gratis.

• Annamaja

det brukar alltid vara gratis, det kan kosta några kronor om man inte tillhör den församlingen

• Mussebus

Vi är medlemmar i svenska kyrkan men vi ska låna församlingshemmet i jämte kyrkan efteråt. Hon sa nämligen inget om att det skulle kosta något när jag bokade det.

• Annamaja
    Mussebus skrev 2008-01-20 16:28:25 följande:
    Vi är medlemmar i svenska kyrkan men vi ska låna församlingshemmet i jämte kyrkan efteråt. Hon sa nämligen inget om att det skulle kosta något när jag bokade det.
    det brukar nog alltid vara gratis, vad jag vet
  • MiLuna

Det är gratis! kostar inget. Och OM det skulle kostat skulle prästen informerat er innan.

• Horst

Nej, inte om du är medlem i Svenska kyrkan. Detta betalar du genom kyrkoskatten varje år.

Men min bror bjöd hem vår pensionerade gamla konfirmationspräst till att hålla sin sons dop hemma i trädgården. Och då gav de prästen en 500kronorssedel. Mest för att visa uppskattning och täcka hans bensinkostnad o.s.v.

• stenstorp

Mussebu
    Inte bara ingår det i ert medlemskap i Svenska kyrkan. Ni ska inte heller betala något extra, icke skattade inkomster direkt i handen är bara ett oskick som en del fått för sig behövs. Prästerna är glada över att du väljer att döpa ditt barn.

• stenstorp

Just det, skulle säga också att församlingshem ofta är gratis att låna i samband med dop.

• Horst

Vill bara förtydliga att vår präst var pensionerad och gjorde alltså detta på sin fritid. Han krävde inget i gengäld mot att han kom och döpte min brorson. Vi kunde lika gärna gett honom en blomma, en flaska wiskey eller inget alls. Men när denna goa farbror ställde upp på sin fritid ville min bror inte att han skulle behöva betala (ur egen ficka) för att kunna vara med och hålla i dopet.

Naturligtvis måste man inte ge prästen eller kyrkan något. Då skulle h*n informerat om det innan.

• Madge

Gratis, det brukar vara gratis även låna församlingshemmet. Det som kostar är ju fikan efteråt.
    Vi betalade 30 kr till församlingen efteråt, det var för kaffet. Det var tydligen enklare köpa färdigdoserat kaffe än ta med sig eget...

Svar på tråden Brukar man ge något till präst eller kyrka vid dop?