• elinou

Byta volvo v70 till etanol??

Min sambo har pratat om att byta vår volvo v70 -00 till etanol--
    själv kan jag inget om detta.
    så jag tänkte höra mer er, om ni själva gjort detta?
    Har de blivigt billigare? båda på bränsle och i skatt m.m

berätta gärna om era erfarenheter med detta byta, båda negativa och positiva..!

svar hade varit kanonSkrattande

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 16:30

Det jag menar är:

att vi ska göra OM vår V-70 till etanol från bensin.

är det någon som gjort detta?
    om det har bligigt billigare m.m

berätta det ni vet...!

snälla

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 16:33

Det jag menar är:

berätta det ni vet...!

snälla

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 16:36

Det jag menar är:

berätta det ni vet...!

snälla
  • Svar på tråden Byta volvo v70 till etanol??
  • jennie ellie

Tja, det är ju inget klös i miljöbilarna om man jämför men visst vill man köra miljövänligt så är det ju ett bra alternativ

• Gorban

Nya V70 har precis kommit med etanoldrift om det är den det handlar om. Den har en 140 hk motor och har fått lite dåligt betyg då den är slö. Till sommaren kommer en större etanolmotor till V70.

• Gorban

jennie ellie skrev 2008-01-20 16:57:26 följande:

Tja, det är ju inget klös i miljöbilarna om man jämför men visst vill man köra miljövänligt så är det ju ett bra alternativ
    En Saab 9-5 med etanolmotor har ju 180-200 hk beroende på motorstorlek. Den har klös.
  • elinou
    Gorban skrev 2008-01-21 12:58:12 följande:
    Nya V70 har precis kommit med etanoldrift om det är den det handlar om. Den har en 140 hk motor och har fått lite dåligt betyg då den är slö. Till sommaren kommer en större etanolmotor till V70.
    hej
    nej som jag skrev så är det en 2000 vi har...
    vi funderar på att gör om den till etanol..

hur mycket billigare blir de..
  • KaeJ

Hej..
    Så här på vintern är etanolen lite dyrare i pris eftersom det är mer bensin i den då.
    Om det blir billigare beror ju på vad du kör.
    När man kör på etanol drar den ju bilen mer. Stadskörning brukar gå ganska jämt upp för de flesta.
    Vi har en ford etanol bil och det har blivit några hundralappar billigare bensinräkning varje månad.

skatten blev en 500 billigare för oss.
    Sen har vi ju de 10 000 man för från staten för man köper en miljöbil.

• Gorban
    elinou skrev 2008-01-21 16:25:51 följande:
    hejnej som jag skrev så är det en 2000 vi har...vi funderar på att gör om den till etanol..hur mycket billigare blir de..
    Du menar bygga om den till etanoldrift. Det finns inga lagliga sätt att göra detta på. Du lär itne tjäna några pengar på det. Även om etanolen är billigare så kommer motorn att dra mer bränsle. Som ett exempel så drar nya V70 0.89 l/mil med bensin och 1.20 l/mil med etanol.

Det är endast miljöfördelarna som man får räkna med. Men etanolen kommer ju från Brasiliens sockerrör och arbetarna som skördar dem behandlas som slavar.
  • K J N

Det är olagligt att bygga om till etanoldrift och man riskerar både böter och stopp i bilprovningen även som sannolikheten att man ertappas är låg.

Miljövinsten är omdiskutabel eftersom etanolen kostar mera för miljön att framställas än vad den ger i miljövinst, därtill är den etiskt tveksam med tanke på att man bränner upp andra människors mat och stödjer ett system med usla arbetsförhållanden hos bönderna som framställer etanolen.

Ekonomiskt sett bryter den jämnt med bensinen just nu men räkna med rejält högre servicekostnader då bilen bör ha oljebyte minst dubbelt så ofta eftersom etanolen fräter på motorns insida.

Motorer slits alltid hårdare på etanol än på bensin och har lägre andrahandsvärde på sikt, tänk också på att det alltid finns risk för haveri när man kör konverterade bilar eftersom slangar och liknande fräts hårt.

Vill man av någon anledning nödvändigtvis köra etanol så köp en riktig etanolbil istället.

• buspappan

jennie ellie skrev 2008-01-20 16:57:26 följande:

Nja inte riktigt sant. Om man har V70 2.5T (210 Hk), så har autotech 2 varianter för etanolkonvertering. En som kallas "flexifuel", dvs, du kan tanka både bensin och etanol. Det "chippet" samt spridarna ger 250 Hk. Om man väljer att heletanolkonvertera, dvs så att man BARA kan tanka etanol, får man ca 280 Hk. DET är knappast någon slö bil då :).

Att bara kunna tanka etanol är dock ganska dåligt här i Sverige. Det funkar ju inte riktigt med kalla vintrar.
  • K J N

Kul att ta ut 280 hkr ur en bil på 2500 cc som går på etanol.

Den motorn mår säkert inte så bra i långa loppet..

• buspappan

K J N skrev 2008-01-23 19:00:55 följande:

Kul att ta ut 280 hkr ur en bil på 2500 cc som går på etanol.Den motorn mår säkert inte så bra i långa loppet..
    Att ta ut 280 Hk ur 2.5L turbo är ingenting. Det går att ta ut mångfaldigt mer. R-modellen har 300Hk original med samma cylindervolym. T5 har 260 med 2.4L.

Det som är känsligt i det här fallet är ju eventuell växellåda o i synnerhet automatlåda. Det man gör då är att man sätter en momentbegränsare som begränsar extremt uttag av effekt på låga växlar och låga hastigheter, för att spara på slitaget.

Men det är klart, större slitage blir det, frågan är bara om det är såpass mycket att man inte anser det vara värt.
  • elinou
    hej alla
    tack så mycket för era svar!
    som jag har förstårr är de båda olagligt och de lönar sig mest för miljön.
    det blir nog att kolla efter lite annat!
    tack igen
    ha de bra!!

Svar på tråden Byta volvo v70 till etanol??