• Myslan me Zac

Ätit tandkräm !

Är det farligt att äta tandkräm ? Kom på min son på toaletten och han stod och åt av bamsetandkrämen, är det nån fara tror ni ? Vet inte hur mycket han fått i sig!

• Svar på tråden Ätit tandkräm !
  • 2äggmamma

nej det kan jag inte täka mig men är du osäker så ring sjukvårdsupplysningen...

• Hannah76

Hittade det här:

Ovanligt med förgiftning
    Precis som av många andra ämnen kan man få förgiftningssymtom och riskera hälsan om man får i sig för stora mängder fluor. Men det är mycket ovanligt med förgiftningsfall med fluor, och därför är kunskaperna om vilka mängder som framkallar symtom begränsade.

Det har angetts att om ett barn får i sig 5-15 milligram fluor per kilo kroppsvikt ger det förgiftningssymtom. Beräknat på en ettåring som väger tio kilo skulle det innebära 50-150 milligram fluor, vilket motsvarar ungefär 1-3 tuber fluortandkräm eller 200-600 fluortabletter.

Misstänker man fluorförgiftning ska man ringa Giftinformationscentralen eller uppsöka läkare.

www.sjukvardsradgivningen.se/allakapitel.asp&AllChap=True

• Hannah76

Så det låter inte som det kan vara farligt. Och bamsetandkräm innehåller väl lite fluor?

När jag gick i skolan var det någon som sa att man kunde få feber om man åt tandkräm, ingen aning om det stämmer.

• Agapi

jag brukade alltid ta min tandkrämstub in i mitt rum och äta den bakomsängen, så fort jag fick tillfälle. Var oxå såndär blåglittrig. Kommer inte ihåg att jag någonsin mådde dåligt av de.

• Myslan me Zac

Tack då är det nog ingen fara för så mycket fick han inte i sig, skönt!

• 2äggmamma

Hahaha... är jag tänker efter så åt jag tandkräm ett par gånger för att jag ville bli sjuk och slippa skolan men det funkade inte(var iof lite älder då men...)

Agapi skrev 2008-01-20 17:37:02 följande:
    jag brukade alltid ta min tandkrämstub in i mitt rum och äta den bakomsängen, så fort jag fick tillfälle. Var oxå såndär blåglittrig. Kommer inte ihåg att jag någonsin mådde dåligt av de.
  • Myslan me Zac

Kommer ihåg nu att jag hörde det där om tandkräm och feber på tvn häromdagen, så får han nu feber så vet jag ju varför . Tack för all hjälp !

Svar på tråden Ätit tandkräm !