• Syss Inha

Påskynda förlossning?

Går det att påskynda en förlossning?
    En vän till mig gick 42 veckor innan hon blev igångsatt, finns det något man själv kan göra för att påskynda värkar/förlossning?

• Svar på tråden Påskynda förlossning?
  • Familytime

Jag säger som jag sagt i de andra trådarna där det frågas om dessa saker; låt det komma när det kommer. Det finns de som vill stoppa in fingrarna och reta livmodertappen för att få igång en förlossning och det är rent dumdristigt och farligt! En BM har gått utbildningar och flera års arbetslivserfarenhet och KAN detta, inte vi privatpersoner. Sen kan man ju testa de där vanliga; sex, gå i trappor och städa. Jag testade allt det där och jag fick ju värkar efter sex, men det satte inte igång någon förlossning.

• Vi ska bli tre

Nej, vila och mental förberedelse är det absolut enda du kan/ska göra, tror jag! Viktigare att komma till förlossningen lugn och förberedd än helt utarbetad efter att man bytt gardiner, sprungit i trappor och bakat 7 sorters kakor!
     Lycka till!

• Jezzikaax

Jag kan ge dig tipset om att försök inte skynda på bebisen den kommer när den är redo..
    Utan vila dig så mke som möjligt för det kommer du att behöva..Jag försökte få igång min förlossning men det funkade inte med något jag testade att gå, springa i trappor, städa m.m men ingenting fungerade..Jag lyssnade inte på rådet om att vila men det skulle jag ha gjort hehe kan meddela att man e ganska slut efter en förlossning om man inte vilat..
    Så mitt bästa tips e VILA så mke som det bara går beisen kommer ut förr eller senare hehe:)!

• Psychobilly

vila massor. tro det eller ej men det sätter igång värkarna. när kroppen sätts i vil utsöndras det där hormomnet som sätter igång sammandragningar. Minns inte vad hormonet heter. Kroppen är så smart att man måste vara utvilad innan den känner sig redo för en förlossning.

• Syss Inha

...hmmm... Okej, så det finns ingen superkur från förr i tiden som fungerar
    ...läst om chili, ingefära osv osv, men det finns kanske ingen sanning bakom det? Lavendel och andra vissa eteriska oljor...
    Fast man kanske inte ska mixtra med kroppen, ni har nog rätt allihop.
    Men självklart hade jag hoppats att det fanns något knep, vännen verkade mycket trött milt uttryckt, hade det gått att undvika så...
    Ja, jag hade gett det en chans. Hon såg inte särskilt utvilad ut om man säger så, hon hade det jättejobbigt, kunde inte sova osv...

• Viggo och pyrets mamma

Det är ju ingen exakt vetenskap när man beräknar ett förlossningsdatum och varför ska man då föröska manipulera bebisen att komma ut om den inte känner sig redo genom att testa en massa huskurer, jag förstår mycket väl att man blir skittrött på slutet och är less på alltihopa, men ju längre man står ut, ju bättre rustad är bebisen för att klara av livet utanför livmodern när det väl är dags. nej min bebis kommer få stanna där inne tills den känner sig redo att komma ut men jag släpper inte ut den förrän tidigast om 11 veckor när jag passerat v 38, därmed basta, efter det får den själv avgöra när den vill komma ut till oss andra och tröttnat på roomservicen i sitt lilla krypin.

• Akyria

Jag ha provat att äta ananas, gått raska promenader,
    druckit "häx brygden", ätit flottig mat, zon terapi,
    sex, koka palt, men ingenting ha funkat.. jag ha gått
    över 8 dagar nu, så men jag ska träffa barnmorskan i
    morgon och då ska jag höra om dem kan sätta igång mig,
    för min rygg pallar inte mera.. Jag ha jätte problem
    med ryggen..

Men om du inte har några "problem" med kroppen ska du nog låta de ske när de sker..
    för ingenting av dessa metoder har fungerat tyvärr..

Svar på tråden Påskynda förlossning?