• Jagvetmest

Barn efter en uterus-ruptur?

Jag undrar om det finns någon som råkat ut för en uterusruptur och sedan fått fler barn? Jag råkade ut för ruptur i samband med skrapning efter missfall. (Tidigare förlöst med kejsarsnitt.) Nån med liknande erfarenhet?? Hur länge rådde era läkare er att vänta med en ny graviditet efter rupturen?

• Svar på tråden Barn efter en uterus-ruptur?
  • strålöga

Jag fick en uterusruptur efter första barnet 2003.Fick en del andra kompl (lång historia)bla en avlastande stomi som jag hade i 3½ månads tid. Blev oplanerad gravid då pojken var 9 månader. Födde andra barnet)2004) med akut snitt, hade planerat snitt men pga förtidig fostervattenavgång blev det akut snitt istället.

Jag fick ingen info av varken bm el läkare hur länge jag skulle vänta med en ny grav.
    Däremot när jag blev utskriven efter snittet fick jag rekomendationer att vänta i tre år innan ny graviditet.

• strålöga

Ja, det kan väl vara det. Det är pga de skador jag fortfarande har efter första förlossningen. Snart är det 5 år sen jag fick första och har fortfarande svåra problem med vissa saker.

• Liberté

Nu är detta en väldigt gammal tråd... Men!

Jag råkade ut för en uterusruptur under min andra förlossning, smärtan går inte att beskriva och det var det värsta jag någonsin upplevt.

Efteråt bestämde vi att vi aldrig mer ville utesätta oss för detta och därmed inte skaffa fler barn. Dock var det en otroligt stor sorg för mig eftersom jag alltid velat ha en stor familj. Ca 2 år efter förlossningen tog vi tag i saken och konsulterade läkare. Man menade då att jag inte skulle löpa större risk än någon annan att drabbas igen så länge jag inte gick in i värkarbete, vilket jag absolut inte får. Ett tidigt planerat snitt var en förutsättning.

Nu är jag i v 26 och är sedan 2 veckor inlagd då livmodern redan brustit och har ett hål i sig, litet än så länge men ändock ett hål/deffekt. Eftersom detta är så otroligt ovanligt finns ingen beprövad erfarenhet vad gäller detta så jag ligger under noggrann observation och kommer att befinna mig på sjukhus tills man anser att man inte längre kan vänta med att förlösa mig.

Riskerna är som störst för mig, vid en ruptur orsakas stora blödningar vilket kan få livshotande konsekvenser och jag kan ibland ångra att vi gav oss in i detta. Vi har trots allt fler barn att ta ansvar för och jagm år riktigt dåligt av det. Även om det är omöjligt att förutse den situation vi nu hamnat i så hade jag inte valt att bli gravid igen med denna vetskapen. Jag kommer att sterilisera mig under operationen trots att jag inte är så gammal- det är en stor sorg att jag inte kan ha en normal graviditet och att det inte blir fler barn. Dock är jag glad att jag är i så goda händer och skulle något hända ingriper man inom minuter.

Mitt svar är ju inte så positivt och det ska ju tilläggas att detta är så ovanligt att det endast finns att läsa om i läroböcker tydligen.                

• Jagvetmest

Hej igen! Vad roligt att läsa i min egna gamla tråd. Fick barn 2009 och 2011 med planerade snitt. Gick finfint.!

• Liberté

Vad skönt att höra!!! Behöver lite positiva nyheter

• Jagvetmest

Ja, du verkar ju inte ha det så ätt just nu. Jag önskar er all lycka till! Jag hade själv en "fenestrering" i livmodern i v. 38 vid min senaste förlossning. DVS hål i livmodern. Men det höll ju tiden ut så att säga... :) Sen brände dom av mina äggledare... :) På min begäran såklart!

• Liberté
    Jagvetmest skrev 2012-02-21 20:51:37 följande:
    Ja, du verkar ju inte ha det så ätt just nu. Jag önskar er all lycka till! Jag hade själv en "fenestrering" i livmodern i v. 38 vid min senaste förlossning. DVS hål i livmodern. Men det höll ju tiden ut så att säga... :) Sen brände dom av mina äggledare... :) På min begäran såklart!

Jag ska också sterilisera mig, känns helt självklart! Hur har du mått efteråt, med tanke på steriliseringen? Jag är lite rädd för att hamna i ett svart hål, att bar atänka på att jag inte KAN få barn längre. Jag vill absolut inte utsätta mig före n graviditet igen.... men det är skillnad på att inte KUNNA och att välja att inte skaffa.
  • Jagvetmest
    Liberté skrev 2012-02-21 21:18:06 följande:

Jag ska också sterilisera mig, känns helt självklart! Hur har du mått efteråt, med tanke på steriliseringen? Jag är lite rädd för att hamna i ett svart hål, att bar atänka på att jag inte KAN få barn längre. Jag vill absolut inte utsätta mig före n graviditet igen.... men det är skillnad på att inte KUNNA och att välja att inte skaffa.
    Jag kände nog att det räckte efter 3 barn och det känns mest skönt att inte behöva tänka på preventivmedel de närmaste 15 åren... Och man kan ju bli gravid med hjälp av IVF om det skulle knipa men då lär man nog få betala det själv! :)
  • Liberté
    Jagvetmest skrev 2012-02-21 21:21:12 följande:
    Jag kände nog att det räckte efter 3 barn och det känns mest skönt att inte behöva tänka på preventivmedel de närmaste 15 åren... Och man kan ju bli gravid med hjälp av IVF om det skulle knipa men då lär man nog få betala det själv! :)

Känner precis likadant, känns som sagt helt självklart. Jag vill aldrig mer riskera att bli oplanerat gravid, våra tre älsklingar har varit så efterlängtade och planerade... Men jag utsätter mig aldrig för dessa risker igen.

Upptäckte man din defekt, fenestreringen, innan förlossningen? Jag ligger ju med en defekt nu och ingen vet hur detta kommer att gå så jag lär ju ligga här tills förlossningen. Känns onödigt o hemskt om det är "onödigt", men ingen kan svara på om det håller eller ej!  
  • Jagvetmest

Nej det upptäcktes vid snittet att det nästan var hål. Jag hoppas att allt går bra för dig!

• IVFmamma

Jag födde min 3e dotter med KS för 4 veckor sen och läkaren sa åt mig att vänta tt bli gravid i minst 1,5 år då livmodern var väldigt tunn.
    Nån som vet om man kan göra ett UL på magen/ärret och kolla hur det ser ut innan man blir gravid?

• Liberté
    IVFmamma skrev 2012-02-24 20:27:27 följande:
    Jag födde min 3e dotter med KS för 4 veckor sen och läkaren sa åt mig att vänta tt bli gravid i minst 1,5 år då livmodern var väldigt tunn.
    Nån som vet om man kan göra ett UL på magen/ärret och kolla hur det ser ut innan man blir gravid?

Man kan göra ett vaginalt ultaljud men även hysteroskopi(stavning...?) (man går in i livmodern med fiberoptik). Vet inte om man kan se så mycket av livmoderväggen när man är ogravid, jag gjorde ett ultraljud i v 16 och då såg allt jätte bra ut. Väggen var lika tjock överallt och han kunde inte se några deffekter eller ärrbildniingar. Vet att medtoden med fiberoptik utförs på vissa privata kliniker, man är då sövd. I mitt fall så frågade jag flera ggr om det var en fördel att vänta ett visst antal år men enligt mina läkare så skulle detta inte ha någon betydelse för om livmodern höll eller inte, enligt dem så kan den inte bara brista av sig själv utan måste utsättas för värkar.

Nu litar jag definitivt inte på den versionen längre med tanke på att jag nu ligger med ett hål redan, på www.tudorkliniken.se kan du läsa mer om hysteroskopi under gynekologi sektionen.   
  • Majaah

Hej! Längesedan denna diskussionen nu men hoppas jag ändå kan få svar! Jag hade vid mitt förra snitt (snitt nr2) en fenestrering i v 38+. Detta upptäcktes vid snittet. Dock hade jag en smärta på en punkt på magen en dryg v innan å då blev jag rädd för hade väldigt ont. Jag tror att det var då det hände. Nu väntar jag barn nr 3, är i v 28 nu å börjar bli orolig. Hittills har det inte vart nått konstigt men nu börjar jag bli jättennervös ???? det blir 1 år 5 mån mellan detta å förra snittet men alla läkare som varit inblandade säger att detta inte är större risker för mej nu. Igår fick jag lite ont i magen på en punkt. Dock över snittärret. Blev livrädd att det hände något. Har epilepsi så ska in på ul på tisdag så får fråga då. Men jag undrar, hur upptäckte dom på dej att du har en fenestrering redan i v 26?? Till mej säger dom att man inte kan se det på ul? Hoppas man kan se det ändå, vore sån lättad om man kunde titta på livmodern å se om det ser bra ut el ej! Usch denna oro är jobbig Jag hade varit anfallsfri i 7 år men i samband med förra förlossningen fick jag tyvärr ett anfall, efter 7!!!!! År! ???????????? läkarna gjorde en miss i min medicindos o dessutom detta med femestreringen så hade jag en enorm oro vilket gjorde att jag inte klarade sova så är helt övertygad om att det va en bidragande orsak till anfallet. INGEN har tagit sej tid att förklara om detta. Har haft många frågor men verkar som alla bara pratar runt det å ingen har tagit min oro på allvar. Hoppas allt gick bra för dej?! Och hoppas på ett svar för du är den enda jag hittat som varit med om fenestrering så tidigt. Håller mina tummar!

• Bits1975

Jag fick en uterusruptur under min andra dotters förlossning i april 2011, livmodern brast och de fick ut henne på några minuter med snitt, då var hon på väg ut i buken på mig. Vi fick rådet att vänta minst 1 år till nästa eventuella graviditet, men att livmodern skulle klara en graviditet, dock inte förlossningsvärkar, så då måste det bli snitt i vecka 36.

• Lillflickan

Jag fick en ytlig ruptur som inte kom ända igenom. Har inga fler barn men är intresserad av att få veta hur det har gått för andra. I mitt fall har läkarna ingen aning för de hade aldrig sett något liknande. Buden från dem är allt från domedag till okej, men inte riktigt rekommenderat angående fler barn, vilket känns lite obehagligt.

Svar på tråden Barn efter en uterus-ruptur?