IVFmamma skrev 2012-02-24 20:27:27 följande:
Jag födde min 3e dotter med KS för 4 veckor sen och läkaren sa åt mig att vänta tt bli gravid i minst 1,5 år då livmodern var väldigt tunn.
Nån som vet om man kan göra ett UL på magen/ärret och kolla hur det ser ut innan man blir gravid?
Man kan göra ett vaginalt ultaljud men även hysteroskopi(stavning...?) (man går in i livmodern med fiberoptik). Vet inte om man kan se så mycket av livmoderväggen när man är ogravid, jag gjorde ett ultraljud i v 16 och då såg allt jätte bra ut. Väggen var lika tjock överallt och han kunde inte se några deffekter eller ärrbildniingar. Vet att medtoden med fiberoptik utförs på vissa privata kliniker, man är då sövd. I mitt fall så frågade jag flera ggr om det var en fördel att vänta ett visst antal år men enligt mina läkare så skulle detta inte ha någon betydelse för om livmodern höll eller inte, enligt dem så kan den inte bara brista av sig själv utan måste utsättas för värkar.
Nu litar jag definitivt inte på den versionen längre med tanke på att jag nu ligger med ett hål redan, på
www.tudorkliniken.se kan du läsa mer om hysteroskopi under gynekologi sektionen.