• Marika78

Hur mycket bröstmjölk dricker de? (Flaskmatning)

Som sagt, om jag (eller någon annan) ska flaskmata min son
    (2 månader) med bröstmjölk, hur mycket brukar man ge?
    Vi gav honom bröstmjölk i flaska för första gången idag och det gick jättebra, men då mjölkade jag bara ur lite grann för att testa.
    Hur mycket behöver man tina på ett ungefär? Eller är det högst individuellt så man får pröva sig fram?

• Svar på tråden Hur mycket bröstmjölk dricker de? (Flaskmatning)
  • Tina B

Det är nog väldigt individuellt. Min son drack ca 100 ml åt gången när han var 2 månader men jag tror han var ganska liten i maten.

• LinaB

Jag undrar också!
    Det vore ju så gott med ett glas vin nån vacker vårkväll...

• vill vänta lite

intresset för flaskan brukar försvinna när dem blir mätta....annars så tog mitt syskonbarn ca 2,5 dl när hon var 4 månader.....men det är nog väldigt individuellt!

• Marika78

Tina B, ok! Min son är nog stor i maten så det är väl bara att fylla på flaskan full!

Javisst LinaB,
    jag längtar just nu mest efter att få sitta läänge vid frissan och slinga och klippa håret.
    Vin ja förresten, slurp!

• Marika78

vill vänta lite,

ok, tack!

• anza

Min sjuveckors äter ca 120ml.

• Saucy

Alltså mina bröst kan OMÖJLIGEN innehålla 2½deciliter mjölk/amningstillfälle. Det bara _går_ inte (jag har typ a-kupa). Min tjej är snart 3 månader.

Läste i nån annan tråd förut att det ska baseras på deras kroppsvikt. Nu gissar jag _GISSAR_ att det var tio%av kroppsvikten de skulle äta /dygn SÅ väger man 5000gram ska man äta typ 5 dl/dag. Men jag kan ju såklart gissa fel nu. Men någon annan kanske vet?!?!

• Jossan74

Saucy -

Det baseras på vikten, men det är mer än 10%.
    När vi låg på sjukhuset med vår minsting vägde hon nästan 6 kg och då skulle hon ha omkring 860 ml mjölk per dygn.

• Saucy

Jossan - ok, undrar vad det blir för % då... 15??? Jag är urkass på matte. Men nån annan kan ju gärna få räkna ut - för jag skulle också vilja veta detta faktiskt.

När jag var ute och ölade förra veckan tinade jag upp iskuber fyllande två (stora) glas och detta nöjde hon sig med under kvällen natten. Vet dock inte exakt hur mycket det blev då det inte var jag som skötte matningen.

• ani83

Saucy: Min dotter äter mindre än 10% av kroppsvikten. Hon väger 8150g och äter ca 800ml bröstmjölk/dygn. Är orolig ibland eftersom hon ätit lika mycket för tre månader sen. Men hon går upp i vikt ändå..
    Hon blir 5 månader den 8:e.

Marika78: Jag skulle nog pumpa ut runt 150ml. Det ska alltid vara lite kvar i flaskan efter att barnet ätit. Då vet man att det är mätt.

• Jossan74

Saucy och ani83 --

Det är säkert så att det varierar med åldern, hur stor procent av vikten de ska äta i olika åldrar.
    Min dotter var 2,5 månader när hon var på sjukhus och de växer ju som allra mest mellan 0-4 månader.

ani83, du ska inte oroa dig - så länge bebisen går upp i vikt är allt ok!! Alla är ju individer och mängden är bara riktvärden.

Svar på tråden Hur mycket bröstmjölk dricker de? (Flaskmatning)