• Anonym

Menskopp och kisseri

Är nu inne på min tredje mensdag med min sprillans nya menskopp. Mycket trixande och testande, och den verkar funka. Men jag har ett bekymmer:
    Det ska ju räcka med att tömma den 2-3 ggr/dygn, men jag kan inte kissa när jag har menskoppen i, så jag måste ta ut den varje gång! Är det fler som har det så? Den borde sitta som den ska, för idag har det inte läckt nånting.

• Svar på tråden Menskopp och kisseri
  • Bast

Sorry! Det var inte meningen att vara anonym! Visste inte att det kunde bli så utan att jag valde att kryssa i!

• yaaniz

vad e en menskopp..nått nytt?

• Tin o Trolls mamma

Jag har precis gått igenom min andra mensperiod med koppen och jag är jättenöjd, inga problem. Jag kan kissa utan problem, men när jag ska göra "det stora" måste jag ta ur koppen.

Jag har för mig att jag har läst att en del får tryck mot blåsan så att de får problem att kissa.. Har du provat att vinkla den på annat sätt i slidan?

Lycka till! Ekorren.

• Tin o Trolls mamma

yaaniz: En menskopp är en silikonkopp man använder istället för tampong eller binda när man har mens! Toppen!

www.menskopp.se

Ekorren.

• Vitsippa

Jag har inget svar till dig, utan ytterligare en menskoppfråga. Jag gillar inte att använda tampong, för det känns som om jag blir torr i slemhinnorna, och jag tycker att snöret skaver. Kan menskopp vara ett alternativ, eller känns det likadant?

yaaniz: www.menskopp.se/

• Tin o Trolls mamma

Vitsippa: Jag tycker inte att den skaver. Man blir inte alls lika uttorkad och irriterad. Man fuktar den dessutom vid införandet så den glider lite lättare. Inga problem som sagt.

Ekorren.

• Vitsippa

Jag blir mer och mer nyfiken på menskopp, måste jag erkänna. Fört tycket jag bara tt det verkade skumt, men nu verkar det ju vara något som "alla" här på fl använder. Men i verklgiheten känner jga ingen. (Vad jag vet. Jag har ju verkligen inte frågat alla jag känner...)

Jag kanske ska beställa en?

• yaaniz

ah okaj..låter najs..kanske nått man ska inskaffa sej efter bebisen då :D

• Tin o Trolls mamma

Jag fick tips om koppen här på FL och var också lite skeptisk först. Men nu har jag provat i två mensperioder och är så nöjd! Jag går o tjatar på maken hela tiden om hur nöjd jag är och hur bra det känns!

Jag byter ca 3-4 ggr /per dygn när jag blöder som mest och då är den inte ens halvfull. Den skaver inte och torkar inte ut slidan. Den glider inte ut heller som tamponger kan göra när de är för torra. *hatar*

På natten får jag sova gott utan att vakna av en kladdig o läckande binda. Kan det bli bättre?

Ekorren.

• Spark

En fråga bara... Vilken ska man ha? en i silikon eller en i gummì?? fundera på att skaffa en nu när bebisen snart är ute..
    Någon som vet om man kan använda den istället för binda under tiden man har avslag efter födseln?

Spark

• Bast

Det är som sagt min tredje dag, så jag är ju ingen expert... Jag börjar känna när den "ploppar rätt", och till skillnad mot tampong kan man ju ta ut den direkt om man skulle vilja. Igår (försöksdag nummer två) tror jag att den åkte in och ut säkert 25-30 gånger, för det krävs allt lite träning! (Och försök att sätta i och ta ur en tampong över 20 gånger!! )

Ekorren
    Har funderat på om den är felvinklad, men det känns liksom som att det bara går att ha den på ett sätt. Eller kanske inte... Jag vet inte... Himla obehagligt iallafall att vara kissnödig och så lyckas jag bara klämma fram ett par droppar...

• Vitsippa

Men jag har just varit på Apotektet och köpt två jättepaket med bindor (nu när min mens till slut kommit tillbaka efter förlossningen). Då kanske jag ska använda upp dem först. Eller har man nytta av bindorna också?

• Tin o Trolls mamma

Jag använder bara menskoppen. Ingen binda eller så. Förutom nu i slutet, då använder jag enbart trosskydd.

Vet inte hur det är efter förlossning, om de rekommenderar att man använder bindor till avslaget bara.. Vet att min bm sa att jag fick vänta med tamponger tills riktiga mensen kom tillbaka.. Men en menskopp går ju inte att jämföra med tamponger precis.

Jag köpte en i silikon, det känns bäst tycker jag efter att ha jämfört gummi- och silikonnappar!

Ekorren.

• Bast

Vitsippa: Tror absolut att du kommer att behöva dina bindor även med en menskopp! Själv fick jag lov att shoppa bindor igår! Som sagt, det krävs lite övning...

• silhuett

Jag upplever när jag har menskopp att jag blir "mer" kissnödig än vanligt. Det beror antagligen på att koppen trycker lite på urinblåsan. Så när jag går och kissar kommer det väldigt lite kiss.
    Helt enkelt för att jag inte är kissnödig på riktigt, utan den känslan beror på koppens tryck mot blåsan.
    Kan det vara så för dig också? Att det inte kommer så mycket kanske beror på att det inte finns så mycket i blåsan?

• Boadicea76

"Lägger mig i" ang att använda menskoppen vid avslag efter grav. Jag undrar det samma, men har för mig att jag läst att man INTE ska göra det. Nu hittar jag tyvärr inte vart det var jag läste det, men innan jag köpte min kopp så läste jag massor och då såg jag dett ngnstans.

• Anonym

Funderar också på att beställa en menskopp men vilken storlek bör man ta? För kvinnor under 30 som inte fött barn eller för kvinnor över 30 och alla som fött barn. Frågan är vart jag hör hemma? Fick ett änglabarn kring v. 19...

• TigerMamma

Det här är bara lite logiskt tänkade här.. Eftersom de avråder från att ha sex tills avslaget slutat (utan komdom iaf) pga ökad infektionsrisk, och man inte bör ha tampong heller, så tror jag inte det är sådär jätte bra att använda menskopp faktiskt. Det är meningen att det ska rinna ur kroppen direkt och inte ligga där och ha sig...

Ingen erfarenhet av varken eller, men..

• silhuett

Anonym:

Om man har öppnat sig några cm eller mer så ska man använda den för de kvinnor som fött barn.

Svar på tråden Menskopp och kisseri