• yumaa

Fler än jag som får ont i njuren när ni är gravida

Finns det någon här som har det som jag.. ständigt Uvi och på detta riktig jobbig smärta på njuren.... detta är tredja gången jag har ont i min njure denna graviditet.. är i vecka 18...
    infektionen går upp i njurarna... denna gång har jag precis avslutat en pencillinkur.. men nu två dagar efter kommer smärtan...
    jag kan inte med detta mer,,, samma sak med mina andra barn... nåt fel måste det väl ändå vara på den njuren...
    finns det någon här som också utstår detta ???
    snälla jag känner mig helt vilse..
    det gör så ont o jag kan inte varken röra eller vila mig...

någon här som har något stöttande och säga.. så snälla gör det...

• Svar på tråden Fler än jag som får ont i njuren när ni är gravida
  • Sagofe

Sitter njurarna högt upp på sidan av magen?

• yumaa

njurarna sitter där dem ska sitta... på sidan lite högre än vad naveln sitter... det är i högra jag alltid får ont....

ingen här som har samma som jag...

• Lejån

Har du fått konstaterat av läkare att det är njuren du har ont i?

• yumaa

jag vet att det är njuren nu igen.. har varit hos läkaren innan.. hon ville att de skulle kolla upp det nu med denna graviditet så jag slapp det ...men nu har det ju kommit igen..
    har inte sovit i natt alls... trots att jag tog smärtstillande ...

Lejån skrev 2008-01-21 06:34:14 följande:
    Har du fått konstaterat av läkare att det är njuren du har ont i?
  • ninna77

Jag har samma, fast inte lika mycket som du.
    Förra grav åkte jag in ständigt för Uvi utan bakterieresultat, men då trodde läkarna att jag hade njursten i v 16. Jag sov inte på flera nätter och fick starka tabletter. Sedan kom det tillbaka några v senare. Då fick jag göra ul, men de hittade inget.
    Då trodde de att allteftersom min mage växte, och det gjorde den i rasande fart, så tryckte den på "urinledarröret" och detta gjorde att allt som skulle ut fastnade och att det blev irriterat.
    Denna grav är det samma, känner svidande smärta till och från på vänster sida under dagarna. Är nu i v 16 igen och hoppas, hoppas att det inte går samma utväg som förra gången.
    De har inte gjort något ul på dig? Kände lättnad när jag fick göra det, även om smärtan inte gick över, men att allt var ok med njuren iallafall!
    Hoppas att det blir bättre för dig!

• yumaa

de gjorde ett när jag var gravid med min son för 6 år sen...
    jag försöker få tag på nån nu denna morgon ..men det är hopplöst.. kommer inte fram någonstans... blir förbannad...

jag ska göra vanligt ul på bebisen idag... men jag vill ju inte bara ha smärtstillande.. för jag vet att detta kommer tillbaka .. det är ju tredje gången denna graviditet... o jag har inte hunnit med halva...

smärtan är inte till och från..utan den sitter där hela tiden.. med min son var det som du säger till och från..beroende på hur jag rörde mig o så.. då sa de att han låg o tryckte på njuren... men detta är ju hela tiden.. jag kan varken sitta stå eller ligga ner... jag vet inte vilken ställning jag ska befinna mig i...
    efter att ha varit vaken hela natten lyckades jag på något sätt somna från 5 till 7...

• carro79

tänkte bara tillägga att njurarna sitter bak i ryggen precis under revbenens slut. trist för er att ni har så mycke problem med UVI och med njurarna måste vara jätte jobbigt. hoppas ni blir bättre snart, lycka till

• yumaa

hur kan man bli bättre när ingen tar en på allvar...
    blir så jävla less på dessa läkare som inte tycker jag ska springa till gyn för detta skitet.. men vem ska jag vända mig till om min läkare skickar mig till gyn...
    kanske man ändå ska söka privat så får man något gjort ...
    jobbar själv på sjukhuset... tycker det är så jävla trist att de inte tar patienter på allvar.. jag har ju detta jämt o ständigt... det är ju det jag försöker få dem att fatta.. jag äter o dricker det jag ska för att förhindra det men det dyker upp ändå...

carro79 skrev 2008-01-21 09:59:44 följande:
    tänkte bara tillägga att njurarna sitter bak i ryggen precis under revbenens slut. trist för er att ni har så mycke problem med UVI och med njurarna måste vara jätte jobbigt. hoppas ni blir bättre snart, lycka till
  • lajnah

Jag har oxo problem med njuren, jag fick uvi hela tiden sen till sist blev jag sjuk med feber och så då blev jag inlagd 2 dagar med antibiotika dropp sen blev jag bättre, det visade sig att jag har ett så kallat vidgat njubäcken, sen dess har jag gått på kontroller av njuren regelbundet och går på en så kallad profylax kur, alltså antibiotika resten av graviditeten för att slippa uvi igen, det är inte bra för bebisen kan orsaka förtidsbörd om man har återkommande uvi. Dom sa till mig att det va ganska vanligt att helst den högra njuren kunde förstoras lite pga av tryck från livmodern, men vissa får mer problem än andra, så om jag va du skulle jag be läkaren om ultraljud av din njure, och kanske även profylaxkur. Det hjälper!

• lajnah

Glömde säaga att det ÄR viktigt att ta återkommande uvi på allvar, för det kan leda till njurbäckeninflammation där du kan bli jätte sjuk.

• yumaa

det e ju det jag har haft... njurbäckeninflammation... men de tar inte mig på allvar har jag fått erfara idag.. iallafall inte på gyn

lajnah skrev 2008-01-21 10:45:04 följande:
    Glömde säaga att det ÄR viktigt att ta återkommande uvi på allvar, för det kan leda till njurbäckeninflammation där du kan bli jätte sjuk.
  • Lejån
    yumaa skrev 2008-01-21 07:59:34 följande:
    jag vet att det är njuren nu igen.. har varit hos läkaren innan.. hon ville att de skulle kolla upp det nu med denna graviditet så jag slapp det ...men nu har det ju kommit igen..har inte sovit i natt alls... trots att jag tog smärtstillande ...
    Varför jag undrar är för att jag har liknande smärta (men inte lika svår förstår jag ju) och hade även det vid förra grav. Fick göra UL då av njuren utan att de såg någonting. Även upprepade UVI.

Men nu har de gått från att det är njuren till att det är gallan... Tycker inte att de borde kunna "flytta" det så.

Oavsett vilket upplever inte jag heller att det finns någon hjälp att få, har bara fått höra "det går ändå inte att göra något åt när du är gravid".

Ska du inte åka in på akuten ändå? Måste ju finnas något annat än smärtstillande som du kan få?? Låter ju helt vansinnigt.
  • lajnah

ja får du antibiotika så hjälper det om det är njuren. tycker inte du ska ge dig. åk in och säg att du kräver att dom gör vad dom kan.

• Sagofe

Då är det njuren jag har ont i, jag med.
    Samma sak förra graviditeten, då fick jag konstaterat att min son låg och tryckte mot urinledaren och njurbäckenet + att jag hade UVI.
    Förra gången gjorde det förbannat ont, den här gången är det inte så farligt, än så länge.

Illa att de inte tar dig på allvar. Men det är väl tyvärr inte så mycket annat att göra än att ligga på eller att kolla upp det privat.
    Har själv haft det likadant med andra saker... På sjukhuset har jag inte blivit tagen på allvar, men så fort jag kollat privat så har det konstaterats vad det är för fel med en gång och åtgärdats.
    Ok att det kan vara stressigt, men de ska ju ändå finnas där för patienterna. Något borde de ju kunna göra för dig.

• yumaa

jag kom precis hem från akuten.. där satt jag i tre timmar och hade så jävla ont... o inte gjorde dem mycket där.. till slut blev det att en läkare pratade med mig lite och till slut fast hon inte ville gav mig antibiotika... hon ville skicka odling först för att kolla om det var något annat... men på stickan som de tar så var det ju lite blodvita här o lite blod i urinen där... så sa hon.. det ska väl inte skada att skriva ut antibiotika ... kul doktor va???

hon skulle nog inte gett mig om inte jag frågade om jag skulle få något...
    så blir man bemött när man knappt kan röra mig.. min man var med .. han belv riktig förbannad.. han skojade o sa.. kan du inte slänga dig själv på golvet och skrika så kanske de kommer... det kanske man skulle ha gjort...
    inte kunde man sitta på de hårda stolarna heller...

Lejån skrev 2008-01-21 13:23:36 följande:
    Varför jag undrar är för att jag har liknande smärta (men inte lika svår förstår jag ju) och hade även det vid förra grav. Fick göra UL då av njuren utan att de såg någonting. Även upprepade UVI. Men nu har de gått från att det är njuren till att det är gallan... Tycker inte att de borde kunna "flytta" det så. Oavsett vilket upplever inte jag heller att det finns någon hjälp att få, har bara fått höra "det går ändå inte att göra något åt när du är gravid". Ska du inte åka in på akuten ändå? Måste ju finnas något annat än smärtstillande som du kan få?? Låter ju helt vansinnigt.
    [/citat]
    lajnah skrev 2008-01-21 14:36:58 följande:
    [citat]
    ja får du antibiotika så hjälper det om det är njuren. tycker inte du ska ge dig. åk in och säg att du kräver att dom gör vad dom kan.
  • LyNxQ

Kollar de så att det inte är njursten?? tydligen vanligt att få det under graviditeten

• yumaa

hon sa att hade det varit njursten så hade jag inte kunnat sitta kvar på stolen...

LyNxQ skrev 2008-01-21 18:53:11 följande:
    Kollar de så att det inte är njursten?? tydligen vanligt att få det under graviditeten
  • Fiamadde

Jag är vecka 26 har också ont i njuren höger sida på natten mest. Ibland på dagen. Jag fick komma på ultraljud och då fann dom ökat tryck på höger njure. Vätskan tar sig inte så lätt därifrån pga bebis/moderkaka/livmoder trycker mot njuren tydligen Hydronefros..

Svar på tråden Fler än jag som får ont i njuren när ni är gravida