• Pernellis

Förkylningsastma

Ni som har barn med konstaterad förkylningsastma jag vill ha era råd och tips.

Vår son på 2,5 år får nästan alltid vid förkylning svårt att andas. Har varit uppe en gggr hos barnjouravdelningen och fått inhalera, men vi har inte fått konstaterat attt det är förkylningsastma han har och det har oftast gått över efter en till två dagar. Men man tycker ju att det är lite otäckt. Det råd och tips vi fick av dom på barnjouren var att så länge han inte andas mer än 60-70 andetag per minut så var det inget jätte akut utan han kunde vara hemma o vila i lugn o ro( han tycker inte om sjukhus, vill hällre vara hemma) och så länge han var kontaktbar o inte blå om läpparna så var det inge fara. Nu är han relativt pigg trotts att han har lite jobbigt att andas (han andas ca 40-45 andetag per minut i vaket tillstånd och 30-40 andetag i vilande tillstånd)

Snälla ni som har konstaterad förkylningsastma hur hjälper ni era barn att sova och få det hela att bli genomlidligt? Vi ser till att han dricker mycket, han får sova med högt huvud och han får även lite alvedon oxå. 

Stolt mamma till Lukas f/d 041001 och Robin f 050909, www.lillerobin.tk
  • Svar på tråden Förkylningsastma
  • Yenzan

Min son hade förkylningsastma, samma symptom som din son, som liten. Vi hade bricanyl och pulmicort hemma som vi gav så fort han började visa minsta lilla tecken påförkylning. Men de gånger det inte gav någon större verkan, utan han fortsatte flåsa, shippa efter andan, ringde vi alltid rådgivningen och vi fick alltid komma in och inhalera, utan tjat och väntetider. De har alltid varit tillmötesgående här och tagit min oro över hans andning på allvar. Utan att behöva räkna andetag. Man måste titta på allmäntillståndet. Låter helt absurt om man måste vänta tills läpparna är blå! Tänk om de blir det under natten! Nej, astma är allvarligt, även om det "bara" är förylningsastma. Stå på dig! Hoppas det går bra!

Svar på tråden Förkylningsastma