• Anonym (abc123)

Onödigt att ta CSN lån när man inte behöver?

Har ett dilemma.

Snart ska jag börja plugga och vi klarar oss på att jag bara tar bidragsdelen från csn. Men det skulle ju vara skönt med mer pengar.. Fast då blir det egentligen bara nöjespengar.

Å andra sidan är det tråkigt och jobbigt att alltid vända på slantarna..

Hur hade ni gjort? Jag ska studera i ett år.

• Svar på tråden Onödigt att ta CSN lån när man inte behöver?
  • Erkki

dessa nöjespengar måste du sen betala tillbaka med ränta så undvik dem om du kan för allt i världen. Det är inte kul att dra av en tusenlapp varje månad på lönen till CSN. (vilket är vad jag gör).

Jag skulle ALDRIG ta lån igen om jag vetat hur det svider att betala tillbaka om jag kunnat slippa. Så för min del hade det varit första året när jag bodde hemma som kunnat minskats till ett minimum.

Ett år går fort och sen har du inget du ska betala tillbaka! Tänk på att numera börjar man betala tillbaka till CSN så fort man är färdig med studierna oavsett om man har jobb eller inte förr hade man ett år på sig att fixa ekonomin.

CSN toppar dessutom en av fodringsägarna hos kronofogden.

• Anonym

Nej, jag skulle inte ta lån om jag inte behöver.
    Jag pluggade i våras med enbart bidragsdelen och det funkade bra. Är det bara ett år så kan du dessutom stå ut med att vända på slantarna lite. Det är INTE värt att betala tillbaka med ränta.

• Taggtroden

Jag skulle aldrig ta lån om det bara gäller ett år. Har själv pluggat i 3,5 år utan att ta lån. Det var väldigt jobbigt när mannen var arbetslös, men det var värt att slippa vara skyldig en massa pengar sen som man måste betala tillbaka på i en massa år. Kommer bara att ta lån om det skulle va absolut nödvändigt (har trots allt 3 år kvar).

• skåne tjej

Alla lån man tar borde vara nödvändiga. Ingenting man gör för att nöjesshoppa tycker jag. Du kan väl jobba lite extra vid sidan om, så kan du nöjesshoppa för de pengarna istället.

• Anonym

jag skulle aldrig ta lån om jag inte behövde!

• Pinkstar

Jag tar CSN lån enbart därför jag måste, annars har vi inte ett ruttet öre eftersom sabon är arbetslös. hade jag sluppit så hade det varit skönt men nu måste jag. Tänk som sagt på att det är en heldel att betala tillbaka sedan.. jag har bara haft csn i ca 5 månadet och min skuld är redan på ca 26.000:-

• Anonym
    Erkki skrev 2008-01-20 22:45:54 följande:
    Tänk på att numera börjar man betala tillbaka till CSN så fort man är färdig med studierna oavsett om man har jobb eller inte förr hade man ett år på sig att fixa ekonomin.
    Man har 6 månader på sig innan de börjar ta återbetalning :)

Hur som helst, jag hade inte heller tagit lån, du får väl helt enkelt hitta på gratisnöjen? Finns ju också...
  • Marvinna

Om du bara skall studera i ett år så ser jag ingen anledning till att låna pengar om ni inte behöver dem.

Hade du tänkt låna hela summan eller en del?

Jag gjorde det misstaget att låna i 12 månader trots att jag inte behövde - vilket jag ångrar idag. Detta var innan 2001 så det lånet är relativt billigt om man jämför med dagens lån.

Tänk dig för innan du lånar pengar du inte behöver.

• Ch Belair

Skulle INTE ta lån om jag klarade mig utan.

• hannelelle

jag har tagit lånedelen fast jag inte "behövde" vid ett tillfälle, tillskillnad från många här ångrar jag mig inte.

fast jag har ju pluggat i många år och har fortfarande ca 2,5 år kvar på min utbildning, kommer aldrig kunna betala tillbaka min studieskuld (om jag inte blir extremt rik, såklart). den ligger nu på hisnande 241 998 kr. tjooho! så ett år hit eller dit gör ingen skillnad för mig.

• schottis

Nej nej det är INTE ett särskilt fördelaktigt lån heller så det finns ingen anledning.

• Anonym

Hannelle

Har du gamla lån eller? För de lån som man får efter 2001 MÅSTE du betala tillbaka, oavsett årsinkomst, under en 25 års period. Det vet du va?

• Meline

Behöver du inte låna, så gör inte det. Pengarna du får till nöje kommer du att behöva betala tillbaka, och dessutom med ränta.
    Det är inte kul när man sitter och ska betala av dem.

• Anonym

Snälla du, gör det INTE! Jag gjorde det och har nu ett helvete med att betala tillbaka.. Visst, de kan gå med på att man betalar tillbaka en 100ring i månaden men alla pengar ska tillbaka.. Du kommer ångra dig, tro mig.. och lever du på csn pengar är det inte så kul att en hundring försvinner till återbetalningar när du har slut i kylen.. Gör det inte!

• Meline
    hannelelle skrev 2008-01-23 00:31:16 följande:
    jag har tagit lånedelen fast jag inte "behövde" vid ett tillfälle, tillskillnad från många här ångrar jag mig inte. fast jag har ju pluggat i många år och har fortfarande ca 2,5 år kvar på min utbildning, kommer aldrig kunna betala tillbaka min studieskuld (om jag inte blir extremt rik, såklart). den ligger nu på hisnande 241 998 kr. tjooho! så ett år hit eller dit gör ingen skillnad för mig.
    Fast ett år hit eller dit GÖR skillnad. Jag har ännu mer studielån än dig, ligger på ca 270 000 efter att nästintill ha maxat studietiden. Jag kommer att betala nästan 3000kr i kvartalet, och eftersom du har den nya sortens lån så ska de betalas tillbaka inom 25 år. Jag känner ingen som har fått sitt nedsatt. Varje 10 000 kr som du kan minska lånet på blir lite mindre att betala i månaden senare.

Jag ångrade mig inte heller medan jag tog lånen, jag hade ingen annan inkomst så jag var mer eller mindre tvungen att låna, men såhär i efterhand när man ska betala tillbaka kan jag tycka att det var väldigt onödigt att låna till vissa kurser som jag egentligen inte behövde läsa.
  • hannelelle
    Anonym skrev 2008-01-23 10:44:14 följande:
    HannelleHar du gamla lån eller? För de lån som man får efter 2001 MÅSTE du betala tillbaka, oavsett årsinkomst, under en 25 års period. Det vet du va?
    ja, självklart vet jag att jag ska betala tillbaka på mitt lån. det jag menade var att om man har csn-skuld kvar när man blir 68 år så avskrivs den, det var så jag menade när jag skrev att jag aldrig kommer att kunna betala tillbaka hela min studieskuld.

"Ett lån för ett års studier betalas tillbaka på cirka nio år medan ett lån för två års studier betalas tillbaka på cirka 19 år." (källa: lus)

det är ju helt bisarrt, egentligen!
  • hannelelle

(ps! om jag nu kommer att ha en skuld kvar alltså, antagligen inte eftersom csn är rätt heta på att kräva tillbaka pengar, oavsett om man har eller inte.)

• Anonym

Ta aldrig lån för att konsumera. Titta på lyxfällan på TV.
    Den där bion och skorna blir rätt dyra när du ska betala tillbaka med ränta. Dessutom är det rätt trist att betala tillbaka på 10 år gamla skor man redan slängt. (exempel)

• miss Y

om du kan låta bli att låna pengar, gör det! det är inte roligt att dina kommande nöjespengar sedan är nöjespengar med ränta som ska betalas tillbaka. räntan är visserligen låg men det är skönt att slippa ha en skuld.

Svar på tråden Onödigt att ta CSN lån när man inte behöver?