hannelelle skrev 2008-01-23 00:31:16 följande:
jag har tagit lånedelen fast jag inte "behövde" vid ett tillfälle, tillskillnad från många här ångrar jag mig inte. fast jag har ju pluggat i många år och har fortfarande ca 2,5 år kvar på min utbildning, kommer aldrig kunna betala tillbaka min studieskuld (om jag inte blir extremt rik, såklart). den ligger nu på hisnande 241 998 kr. tjooho! så ett år hit eller dit gör ingen skillnad för mig.
Fast ett år hit eller dit GÖR skillnad. Jag har ännu mer studielån än dig, ligger på ca 270 000 efter att nästintill ha maxat studietiden. Jag kommer att betala nästan 3000kr i kvartalet, och eftersom du har den nya sortens lån så ska de betalas tillbaka inom 25 år. Jag känner ingen som har fått sitt nedsatt. Varje 10 000 kr som du kan minska lånet på blir lite mindre att betala i månaden senare.
Jag ångrade mig inte heller medan jag tog lånen, jag hade ingen annan inkomst så jag var mer eller mindre tvungen att låna, men såhär i efterhand när man ska betala tillbaka kan jag tycka att det var väldigt onödigt att låna till vissa kurser som jag egentligen inte behövde läsa.