• Kristall Kristall

När sluta med blöja?

Två av mina kompisar har vilda samtal om när det egentligen är rätt att sluta med blöja. Eftersom att min dotter är väldigt liten så har jag själv ingen aning men nu när jag sitter här och tittar runt så kom jag och tänka på det och blev nyfiken.

När ska man egentligen sluta använda blöja på ett barn?
    Hur pass tidigt är det möjligt att ens försöka få dem att sluta?

• Svar på tråden När sluta med blöja?
  • kixan

Jag tycker det går för långt när 4-5 åringar har blöja.
    Man behöver aldrig ens börja använda blöja (annat än som backup) om man vill ta sig tiden att lära sig sitt barns signaler.
    Annars tycker jag att har man inte gjort något innan så kanske det är smart att börja när barnet är runt 2 år.
    Alma slutade med blöja precis innan hon fyllde två, då hade hon fått gå utan blöja på hemmaplan väldigt mycket sen hon var 6 månader ungefär, men helt utan krav på att hon skulle säga till eller gå på potta/toa. När hon var mogen för att börja gå på toa så sa hon till och sen dess har hon varit helt torr.

• Marlene

Vi slutade ha blöja på wille när vi var hemma för några månader sen och det tog ca 3 veckor så var han torr på dagarna. Nu har vi bara blöja om vi ska vara borta väldigt länge och kanske inte har möjlighet att gå på toa. Ex i våras när vi var ute med skotern det är nog inte så kul att pinka ner sig då. Och han har blöja på natten för vi är inte nog snabba upp ur sängen alla gånger.
    Jag tror att många barn skulle vara torra mycket snabbare om dom bara fick lära känna sin kropp och slippa gå med superabsorberande blöjor hela tiden. Jag märkte ganska snabbt när vi slutade med blöjan att wille gick från att småskvätta ofta till att hålla sig längre och kissa mer.

• Odie

Min dotter sa själv till en vacker dag när hon var 26 månader att hon ville inte ha blöja mer. JÄTTEDUKTIG var hon då*skryta* Blev några olyckor första dagarna men nu är hon torr dag och natt och har inte kissat på sig sen första veckan hon slutade med blöjor.

Däremot vägrar hon bajsa på toaletten så då får hon ha en blöja på sig. Men hon står iaf inne på toa o bajjar i blöjan 'ideer'

• mamzen

dagblöjan försvann till slut vid 4 år,men nattblöja har min 5 åring fortfarande

• Jofimiel

Man slutar väl när barnet är redo!! Oavsett ålder märker man tydligt när barnet är moget. De ger bara en massa bakslag om man som mamma eller pappa drar blöjan förtidigt. Har en bekant som gjorde de på sin 2åring, idag är dottern 4 och de sker fortfarande olyckor titt som tätt och nattblöjan har fått åka på igen...

Min dotter valde helt själv vid lite drygt 3 års ålder att de fick va slut på blöjan och har sedan dess varit torr. Så mitt råd är att lyssna till barnet!

• Nana 24

Jag vet inte tror att jag har hört att pojkar är senare än flickor av någon anledning??? att sluta med blöja...vår son var omkring 3 år när vi tog den sista blöjan, sedan kanske det hände en par tre olyckor efter det och det senaste året har vi inte haft varken natt eller dagblöja, han är precis fyllda 4 år.

• Jossan74

Det finns väl egentligen inga rätt eller fel i frågan, men det vanligaste tror jag är att man slutar mellan 2 till 4-års ålder, flickor brukar vara tidigare att sluta än pojkar.

Min dotter är först av barnen i vår föräldragrupp att sluta med blöja och det gjorde hon vid 2 år och 7 månader. Det har liksom kommit naturligt i och med att hennes kompisar på dagis är födda april, maj och augusti samma år som henne (hon är född i september) och har precis slutat med blöja dagtid. Då hängde hon liksom på där på dagis med att gå på pottan och så. Det slutgiltiga steget tog faktiskt personalen på dagis, det var de som sade till att de nu trodde att vår dotter var mogen att sluta helt.

Läkarvetenskapen säger att barnen inte har den fysiologiska mognaden att kunna styra blåsan förrän omkring 1,5-årsåldern, men det kan man ju ha åsikter om. Det finns säkert barn som är torra vid 1 års ålder och det finns säkert barn som har blöja när de går på 6-årsverksamhet också.

• mariemamma

Mannen sa att det fanns blöjor upp till 30kg. Blev faktiskt chockad.
    Det känns som om barn generellt sätt har blöjer betydligt längre än vad de skulle behöva. Tror att föräldrar helt enkelt inte har tid med avvänjningen som ofta krävs. Man skjuter upp det eftersom man inte har tid. Åtminstone dagtid borde man kunna sluta med inna 2år.

• mariemamma

Fast jag har läst att de kan styra blåsan redan vid 5-6 månader. Det var väl ganska nyligen man kom ut med den informationen?

• mariemamma

Fast jag har läst att de kan styra blåsan redan vid 5-6 månader. Det var väl ganska nyligen man kom ut med den informationen?

• dutten

Lillan fick bestämma själv när Hon var redo.
    Dagmamman försökte tidigare men det misslyckades och dottern var mycket ledsen tog då ett snack med dagmamman o sa som det var att låt barnet bestämma själv.
    Hon var 3 år när dagblöjan försvann och 4 år när nattblöjan försvann ett par olyckor hände det ju och man fick inte glömma att kissa henne innan man själv gick till sängs.
    Tror på att det är bra att barnet själv bestämmer har en vag aning om att det kanske senare blir sängvätare istället....Detta är bara vad jag Tror har inga belägg för det alltså.

dutten

• Jossan74

mariemamma --

Ja åsikterna går ju isär om det där, jag har ingen aning. Har för mig att jag läste någonstans att man nyligen kommit fram till att bebisar inte ligger och "småskvätter" i blöjan som man tidigare trott, utan att det naturliga läget är att faktiskt kissa först när blåsan är ordentligt full.
    Det är blöjanvändandet som gör att bebisen tappar denna förmåga. Men som sagt, jag har inte en susning om vilket som är rätt.

Jag håller verkligen med dig om att det nog handlar mer om att föräldrar idag inte har tid att ägna sig åt avvänjandet vid så tidig ålder. Jag kan bara tala för mig själv och det tog liksom emot att sätta igång seriöst för tidigt eftersom jag visste att det skulle krävas en hel del för att inte sänka dotterns självförtroende fullständigt. Jag väntade hellre lite längre och var helt säker på att hon skulle växa med uppgiften och inte ständigt misslyckas.

• Veladis

Jag tycker man ska låta barnet bestämma själv, men man måste samtidigt visa vilka alternativ som finns...
    Vi introducerade pottan vid ca 1 års ålder, berättade vad den var tillför och så. Hon provsat den mycket i början, mest med kläder på. Nu utgör den ett naturligt inslag i badrummet, och hon har förstått vad den är till för. Ibland säger hon att hon vill "kissa pottan#". och då får hon det. Ibland frågar vi om hon vill, säger hon då nej är det inget mer med det.
    Hon är 18 mån, går ofta utan blöja hemma och det är oftasdt då hon vill använda pottan. Hon har väl kommit på att det är blött och otäckt att kissa då...

• Jossan74

Kixan --

Ja just det - jag visste väl att jag hade läst det där alldeles nyss!!
    Tackar tackar

• Jennelii

Mina tjejer har inte varit äldre än 18-20 månader när dom varit helt torra på dagen. Pottan har alltid stått framme och dom har ofta sprungit utan blöjor (men med byxor på), tygblöjor har vi alltid haft om nu det kan spela nån roll... Jag vet inte men jag skulle tycka att 3 år verkligen var i senaste laget o oroar mig lite nu när jag har en liten kille då jag hört att dom ska vara senare. Obs obs..jag klankar inte ner på nån, det var bara mina egna tankar..

• dutten

kixan

Intressant artikel.
    Upp till 30 kilo???
    Vem farao sätter på en "vad kan det bli" 6 åring blöjor???
    Om de nu inte är handikappade på nått vis förståss då är det väl förståligt men på ett helt friskt barn?*ryser*

dutten

Svar på tråden När sluta med blöja?