• lillan 89

Vilken färg på tapet i liten 1:a?

Hej!
    Funderar på att tapetsera om min lilla etta. Just nu är jag fula vita, fläckiga tapeter och ljusbeiga i hallen.
    Jag har ingen aning om vad jag skulle vilja ha och vad som blir snyggt. Vill inte ha för mörka eller för ljusa heller.
    Ska sätta upp vita draperier för kokvrån och sovalkoven, har vit soffa och vita gardiner. Så de mesta färgerna passar ju.
    Vad skulle Du valt för färg? Enfärgad eller någon mönstrad?

Tack för svar

• Svar på tråden Vilken färg på tapet i liten 1:a?
  • javalady

Hyfsat ljusa! Det behövs ljus i en etta så att inte det känns som om väggarna kryper på möbler.

Bodde i en etta med terracottafärgade tapeter. Neverever more! *kräks*

Hade dock en gul hall som var helt underbar!

Ett alternativ är att ha en färg på "rummet" och en färg på sovalkoven, eller möjligen en fondvägg längs sängens långsida i sovalkoven.

Har du draperier för sovalkoven så blir ju det en avgränsning som gör det naturligt att ha en färg i sovalkoven och en utanför.

• lillan 89

Nja, det låter ju inte så fint med terracotta
    Jo ljusa tapeter ska det ju vara. Men jag funderar på om jag ska ha någon färg, eller tråkiga beiga tapeter. Beiga tröttnar man kanske inte på lika fort, men eftersom jag har så mycket vitt så kanske det skulle bli snyggt med någon färg?
    Jag har ingen aning.. :-P

• Moi

Jag bor i en 1½:a och jag gick emot alla tips och körde på en mörk färg! Har sandfärgad tapet i hallen och vardagsrum och köket är i en mörk vinröd tapet. Fö är köket så vitt så jag ville ha in lite värme. Blev jätte mysigt ochvarmt i lägenheten

Sen har ju jag iof lite av ett afrikanskt/indiskt tema hemma och då passar mörkare väggar.

• Maja Gräddnos

Jag hade kört på en gräddvit eller milt ljusgul nyans. Absolut ingen kall färg som drar mot grått! Och sen på någon strategisk liten yta en mörkare färg, men det behöver ju inte vara målat. Någon snygg textil i t.ex. mörkrött eller mörkbrunt bakom soffan eller sängen.
    Då behöver du inte bekymra dig om att måla om den dagen du vill flytta därifrån.

• lillan 89

Tack för tipsen!

Moi
    Ja det hade jag också tänkt från början. Köpte gardiner och lite annat från Jotex i den stilen i somras, men det passar inte riktigt in när jag har vita väggar, tyvärr.

Jag vill inte ha för mörka väggar heller, men jag vill att lägenheten ska vara mysig. Varma färger på kuddar gardiner mm.

Jag får nog fundera lite till innan jag bestämmer mig, kanske läsa lite olika trådar här på fl så får jag nog lite tips

Tack!

Svar på tråden Vilken färg på tapet i liten 1:a?