• Zazla

klockan på datorn går fel hela tiden!!!

datageniet är igång igen....

Min klocka på datorn (ni vet den längst ner till höger) halkar efter hela tiden. Jag ställde den rätt för ca tre dagar sedan och redan nu är den 10 minuter sen. Nu har jag hållt på såhär i en månad nästan. Vad är fel? Det är precis som att batterierna börjar bli dåliga men det finns ju inga batterier. Eller? Vad gör jag för fel och hur får jag den att sluta halka efter?

Och snälla dumförklara inte mig, jag känner mig redan dum

• Svar på tråden klockan på datorn går fel hela tiden!!!
  • Googels

Zazla - det finns faktiskt ett batteri i datorer som behöver bytas ut ibland :) Det kallas för CMOS batteri och sitter på moderkortet i datorn. Det är ett sånt där litet runt batteri som man har i en del klockor och miniräknare osv.

Om du har en manual till din dator så kan det stå där i vad för slags batteri du ska ha, annars är det bara till att öppna datorn och kolla.

• Zazla

oj, det lät dyrt och avancerat men tack ska du ha för svaret Jag hade ingen aning om att man behövde byta batteri på datorn. Den drar ju redan en massa ström ju

• Isfjord

Det batteriet är bara till för att moderkortet inte ska förlora startinstruktionerna när elkabeln är urdragen, har inget med klockan att göra.
    Det finns program som går ut på nätet och hämtar rätt tid från olika atomur. Minns inte namnet nu, men sök på atomclock eller nåt sånt.

• Isfjord

Byter du det batteriet måste du ha en speciell startdiskett till moderkortet eftersom det tappar sina startinstruktioner under batteribytet. Det är alltså ingen vanlig startdiskett till Windows.

• Zazla

okej det lät hoppfullt ju! Ska söka på det där imorgon när jag orkar. Tack för hjälpen!

• annica72

www.worldtimeserver.com/atomic-clock/

Den har jag och den funkar super! Ställ in i inställningarna att den ska starta med datorn och uppdatera tiden automatiskt. (Tror att det ska finnas såna inställningar, det var så länge sen jag installerade...)

• Trött Sur å Grinig Ibland

isfjord skulle du vilja förklara vad du menar med "start instruktioner"

det enda det batteriet gör är att se till att dom inställningar man gjort i biosen inte ska försvinna när datorn stängs av.

nån diskett behövs således inte.
    enda gången man behöver det är om man sabbat biosen genom en "bad flash"

har personligen pillat ut batteriet på en hel drös med moderkort använt ett par moderkort där batteriet varit slut och pratat med ett par hundra personer som tagit ur batteriet.

batteriet kostar runt 5-30kr och tar ett par minuter att byta.
    är man inte bra med datorer ska man INTE göra det själv då man kan förstöra delar av datorn.
    ska till exempel alltid använda esd armband om man ska va på den säkra sidan.
    esd står för Electro Static Discharge och tar bort den statiska laddningen man har i kroppen som kan förstöra komponener VÄLDIGT effektivt,.

• Trött Sur å Grinig Ibland

en klocka som går fel kan bero på flera olika saker.

om "spread spectrum" används kan klockan börja gå fel.
    ibland gåpr bara klockan i windows fel medans den i biosen går rätt.

ibland kan visa program virus och dylikt bråka med klockan.

windows ska justera klockan automatiskt 1 gång i veckan minst.

Svar på tråden klockan på datorn går fel hela tiden!!!