• mammutten81

Pollenallergi??? Jag behöver verkligen råd!

Hej hopp i stugorna!

Jag fick förra året röda ögon som kliade, svullnade och sved.
    Näsan blev lite täppt på morgonen.

I November kom et igen ( det är perioder) gick då till läkaren och fick ögondroppar, och det försvann.
    Kom tillbaka i Januari och gick till en annan läkare, då var ögone rejält svullna och jag kliade i dom medan jag sov så det såg ut som irriterade golfbollar.
    Fick nässpray och speciella ögondroppar som drar ihop blodkärlen så att ögonvitorna inte ska vara så röda.
    Ögonodlingen visade eventuellt virus, men vad kunde ej sägas.
    Det försvann efter någon vecka, men nu har det kommit igen.
    Jag kliar mig i sömnen och det kliar och kliar!!
    ILLrött är det när jag vaknar och jag känner mig förkyld!
    Jag har kvar ögondropparna och de hjälper pyttelite.

Vi har inga husdjur, det är inte sminket det har jag kollat, jag fattar inte vad det är!

Nu sa sambon att det kanske är pollen, vad tror ni?

HJÄP från lilla rödöga!

• Svar på tråden Pollenallergi??? Jag behöver verkligen råd!
  • Fru Indosaurie

men pollen finns väl inte på vintern?

Fast just nu den här tiden kan det ju bero på pollen förstås =)

• mammutten81

Jag har ocskå tänkt på att pollen inte finns på vintern, men vad sjutton kan det vara? Blir galen!

• mammutten81

Tror du det kan vara det?
    Kanske...undrar om man blir så då.
    Ska undersöka saken.

• milimina

man kan nog få hösnuva ifrån damm, alla reagerar ju olika
    men rent spontant så tänker ju jag på ögoninflammation... fast det borde väl läkarna ha kollat?
    det kan ju vara någon annan allergi också, kanske nåt material du inte tål?

själv får jag bara hösnuva av pollen och vissa kattraser, men det är en jättevanlig allergisk reaktion mot många saker så det är nog lika bra att få det ordentligt kollat.

• Fru Indosaurie

Jag får det av pollen, pälsdjur. och damm.
    Kan inte ens kliva in i vårat förråd utan att det är kört. Usch.
    Men annars något material som sagt.
    Har du antecknat vad du har gjort dom dagarna du har fått besvär?

• ladyhawk

Gå till husläkaren och be dem ta blodprov för att se om du är allergisk. Sen kan du slippa dyra droppar och tabletter, genom att få injektioner i skinkan istället årligen med något som heter Depo-Medrol.

• mammutten81

Okej.
    Jag ska be dom göra blodprovstest, jag kan verkligen inte ha det på detta viset.

Jag har provat allt, vara utan smink, vädra, hålla extremt rent, men inget fungerar.
    Läst eprecis om kvalster, kanske det.

Nä, läkaren ska minnsann stick mig, så får jag se.

• Kallista

Det kan visst finnas pollen i luften nu. Det beror lite på var man bor. Alarna och sälgarna har börjar sprida pollen nu. Kolla in www2.nrm.se/pl/pollen/home.html.se

Och läs på om skillnaden mellan allergi och förkylning på apotekets eller astma och allergiförbundets hemsidor.

• ladyhawk

Det är jättevanligt med allergi mot kvalster som bor i damm, hund eller katt(hår).

• Nattsaga

kanske mögel? om man nu kan va allergisk, men de var min sambo som pratade om det

• Nevy

Jag var väldigt allergisk mot pelargoner och sankt paula när jag var liten. Då blev det precis så där.

Inga sådana i fönstret?

• mammutten81

Hej!

Mögel är det inte för jag hade klådan innan vi flyttade, och nu bor vi i ett helt nybyggt hus, men tack för tipset.

Och inga starka blommor heller.
    Måste ta prickprov alltså!

• Nattsaga

ja jag tycker du ska gå o ta ett pricktest och se om nått ger utslag. Kanske du får ett svar går själv runt med ett rött öga väldigt ofta, kliar dock inte eller så, va hos optikern som sa de var en liten infektion men det röda går lixom inte bort...har hund...undrar om det kan va det... :/

• mammutten81

Jag var hos ögonläkaren sist, och jag får beställa tid snart.

Ditt röda kan ju vara om du har linser eftersom du gick till optikern.
    Kanske stark linsvätska?

• missteddy

på vintern kan du ha snömögel alergi( har själv det ) det är samma symtom som pollen allergi. be att få nåon allergi medicin utskriven som är bättre än cleratyn för den är som vatten ( tycker jag allafall)

• mammutten81

Fast vi hade ingen snö i November, kom inte förän efter jul.
    Nu har den ju varit borta i flera månader.

• Nattsaga

Jo det berodde på att jag slarvat med rengöringen av mina linser. Har inte använt linser sen i Januari nu och visst har de blivit bättre men är inte helt försvunnet. Men han säger att de inte går att göa nått åt de för så pass mycket va det inte sa han...så...tja men gör ju varken ont eller rinner eller så..mest bara stör mig på att de är rött.

Svar på tråden Pollenallergi??? Jag behöver verkligen råd!