• maria81

Oh my! Jag spillde saft på datorbordet!

vet att jag absolut inte ska dricka saft vid datorn, men lär jag mig då?!! NÄÄ!! Så nu spillde jag ut lite över 2 dl som rann ut vid tangentbordet och lite kom väl på hårddisken! (men det verkade inte ha runnit in)*ledsen* Nu är det så att datorn har stängt av sig 2 gången på en kort stund nu och jag är rädd att jag förstört den! kan någon lugna mig och säga att den skulle ha stängt av sig med en gång om det vart för saften...

• Svar på tråden Oh my! Jag spillde saft på datorbordet!
  • Fru Indosaurie

hm. Ledsen att säga det men det kan ha varit saften ;) Tar ju ett tag för den att hitta alla delar som den kan förstöra..

• maria81

hoppas att det inte är saften, min sambo hänger mig i ögonfransarna! ingen som gjort samma sak och kommit undan med det?

• Fru Indosaurie

alltså jag spiller alltid saker på datorn.. haha. Inte 2 dl dock..
    Men min kollega spillde cola på jobbet en gång och det gick bra.
    Vände du tangentbordet upp och ner och torkade ordentligt så funkar det säkert. Den kan ju ha fått spel tillfälligt och ordnar upp sig.

• Isfjord

När du spiller vätska på en elektronikpryl eller tappar den i vätska, skit samma om det är dator, mobiltelefon, MP3spelare, kamera eller annat.

Det första du gör är ALLTID att dra ur stömsladden och slita ur batterier. Sedan torkar du direkt rent så gått det går på utsidan. Därefter plockar du isär så mycket du klarar av och rengör invändigt. Om den blivit utsatt för saltvatten måste saltet tvättas bort, med vatten eller helst speciell elektronikrengörning. Tvätt bör absolut göras av proffs.
    Sedan, när kretskorten är helt rena och torra kan man provköra. Vid minsta konstigheter, lukt, oljud, rök eller driftstörningar => Stäng av och bryt strömmen och ta ur batterier. Lämna sedan in till proffs.

• Alicat

Som Isfjord säger, plocka isär så mycket du kan och rengör med isopropyl alkohol (finns på apoteket) Använd en urtvättad tygbit (typ gammal t-shirt) som inte luddar.

• Alicat

Som Isfjord säger, plocka isär så mycket du kan och rengör med isopropyl alkohol (finns på apoteket) Använd en urtvättad tygbit (typ gammal t-shirt) som inte luddar.

Svar på tråden Oh my! Jag spillde saft på datorbordet!