skolios
Vad är skolios? hur ter sig det? behandling? symptom? när får man det? kan man bli botad?
Vad är skolios? hur ter sig det? behandling? symptom? när får man det? kan man bli botad?
Jag har diagnosen scolios sedan 2O år tillbaka ungefär. Botad den går inte, men man får se till att vara extra rödd om ryggen. Göra rygg-övningar, bära som man SKA. Har man scolios så ryggen blir helt böjd så måste man operera för att försöka räta ut den något.
Hur det ter sig ? - Jag har ständig värk varje dag. Benen är olika länge, så jag får vika/sy upp byxorna mer på ena sidan och spänna bh-bandet olika med.
Besök hos kiropraktorn är ju riktigt ljuvligt, men inget jag har råd med iaf.
Botad kan man inte som jag skrev, scolios är i mesta fall ärftlig. I mina familj så hade gammalmormor det, mormor har, mamma har, jag och min bror har och antagligen min son med.
Är trött därav stavfelen. ska stå : bota, rädd, långa...
Har också Scolios, och har ständigt ont i ryggen på specifika ställen. Just där ryggraden är krökt får jag ofta inflammationer.
Min Scolios upptäcktes när jag var ca 10 år, och jag fick då börja använda en plastkorsett som tillverkades efter mina mått. Den skulle användas dygnet runt, med undantag för en timme då jag fick passa på att duscha.
När man har korsetten rätas ryggraden ut, och med tiden ska den växa sig rakare eftersom man ständigt har korsetten.
Men det funkar såklart bara sålänge man fortfarande växer
Jag stannade i växten när jag var 12, så då gjorde inte korsetten någon nytta längre.
Jag är idag sned, men inte tillräckligt sned för att behöva göra något ingrepp och rätta till.
Det finns inte så mycket att göra nu, mer än att tänka på hur man sitter, ligger och står, försöka räta ut sig, och lyfta rätt. Träna musklerna, för att inte bli förslappad.
Mina ben är också olika långa, och mitt ena skulderblad sticker ut mer än det andra. Mina axlar är i olika höjd, och mina höfter är olika.
Har oxå skolios. Upptäcktes när jag vra runt 10-12 år. Jag har vsiserligen haft turen (peppar, pepper) att inte ha några större probelm än. Visserligen har jag ganska ofta ont i ryggen men än så länge är det inga kraftiga smärtor (peppar, peppar)
Som de andra säger så gäller det att tänka sig lite för och vara rädd om ryggen. Jag valde att jobba som förskollärare och det var väl kanske inte det smartaste valet har jag förstått. Jag är däremot nog med att alltid försöka lyfta rätt, inte bär i onäda os.v. Har i perioder varit ganska duktig på att träna ryggen eftersom jag märkt att jag blivit bättre av det. Företagshälsovården har sagt till mig att min rygg troligtvis kommer ge upp helt när jag är runt 40 om jag inte håller igång träningen. (så det är väl hög tid att jag börjar träna igen.)
Jag har (haft) skolios och fått den behandlad med bauta-steloperation. Själva ingreppet och månaderna efter var förjävliga, men det var helt klart värt det. Idag har jag inga problem med ryggen alls! Och kommer med största sannolik inte få det heller.
...också vill jag tillägga att skolios enligt vad jag har hört INTE är äftligt, utan orsakas främst av obehandlade barnsjukdomar. (Vilket stämmer i mitt fall, har inga andra släktingar med skolios)
Verkar som att vi är ganska många som har problem med samma sak! Min skolios upptäcktes när jag var 12 och jag opererades bara fyra månader efter att den först uppmärksammades av den sjukgymnast jag gick hos för mina knän. Det lustiga var att skolsköterskan, som hade i uppgift att upptäcka skolios hos unga tjejer, kallade in mig strax efter att jag fått beskedet att ryggen var tvungen att opereras för att se hur en skoliosrygg såg ut på riktigt! Lite tragiskt, va?
Nu är jag iaf stelopererad mellan 7:e och 12:e kotan sedan bra många år tillbaka. Gick med korsett i nästan ett år efteråt, med avvänjning några timmar per dag det sista halvåret. Jag har inga ryggproblem att tala om efter det, mer än att det ibland känns som att en nerv kommer i kläm mellan skulderbladen ibland när jag vrider på mig för mycket.
I mitt fall ärvde jag anlagen från min mamma som har en lätt variant av den. Innan det har det hoppat över två generationer. Om jag förstod saken rätt är risken inte lika stor att en son får anlagen som dominanta som att en dotter får det. Däremot är det vanligt att det ligger som ett dolt anlag som kan dyka upp när man minst anar det.
Simning sägs vara allra bästa träningen eftersom ryggen då av sig självt rätar ut sig litegrann och man stärker musklerna som hjälper till att hålla ryggraden rak!
hejsan! Åhh vilken tråd! Jag har skolios och ska operera mig inom ett år. Har rätt ofta on i ryggen och äter starka tabletter.man kan känna sig trött och ha svårt att andas ordentligt.när jag var yngre fick jag en hård plastkorsett med den hjälpte tyvärr inte och jag använde den inte så mkt som jag skulle.Det anses motiverat att operera skoliosen när den har nått 40-50 grader, beroende på hur mycket man förväntar sig att barnet har kvar att växa.