• AKT

Opastöriserad mjölk som kokas? OROLIG..

Idag åt jag mat som inehöll opastöriserad komjölk, men hon som hade lagat maten sa att det inte var någon fara eftersom hon kokat den.
    Det låter ju vettigt men jag är ändå lite nervös..
    Någon som kan stilla min oro??

• Svar på tråden Opastöriserad mjölk som kokas? OROLIG..
  • Griggan

OM den är uppvärmd så är den ju pastöriserad ;)

• Den mysiga

Jag tror nog inte min mormor hadde pastöriserad mjölk heller. jag undrar om det är lite överdrivet?? Hon fick ju 9 barn och alla mår bra med barnbarnsbarn idag..

• Griggan

Men själva grejjen med pastöriserad mjölk är väl att den är kokad eller uppvärmd??? Och det blir den ju om man lagar mat på den när man då hettar upp maten??? Eller är jag helt ute å cyklar nu?

• Griggan

Å så skönt att få höra det ;D

• lata kocken Johanna

Om mjölken är kokad eller uppvärmd över 65grader en längre stund - eller en kort stund över 75 grader är det OK. Då är all ev Listeria död.

Den mysiga

du har delvis rätt och delvis fel

Din mormor var immun mot den eventuella stammen av Listeria Monocytogenes som fanns på deras gård. Hade hon druckit opastöriserad mjölk från en gård som hon inte haft ordentlig kontakt med innan så kunde det lett till fosterskador eller spontan abort.

Idag gäller samma sak. Kvinnor som är gravida kan dricka opastöriserad mjölk från egna gården men inte från någon annan

• AKT

Känns skönt att höra. Jag visste det nog egentligen men vågade inte riktigt lita på det.
    Eftersom min man fick i sig opastöriserad mjölk när han låg i magen så är det bra att man är försikig.
    Det var ett under att han överlevde och att han klarade sig utan skador var ett mirakel han var jätte jätte jätte sjuk.

Svar på tråden Opastöriserad mjölk som kokas? OROLIG..