• DenEvigaLängtan

Ngn som vart sjukskriven hela graviditeten?

Hej!
    Har förlorat mitt första barn i v 23. Undrar nu om det finns ngn möjlighet att vara hemma hela nästa graviditet? Har ni ngn erfarenhet av det?
    Jag tror inte att man kan leva på som vanligt å fungera som vanligt när man blir gravid nästa gång!!
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ngn som vart sjukskriven hela graviditeten?
  • funbun

jag har varit sjukskriven så gott som hela min graviditet, det är svårt att bli sjukskriven nuförtiden för graviditetsrelaterade syndrom dock...

• Smilla75

Jag tror de kan ta hänsyn till om ditt psykiska tillstånd omöjliggör arbete men det är nog svårt att bli heltidssjukskriven för det. Är det din livmoderhals som är svag?

• Sanna73

Beror nog på orsaken till missfallet, annars tror jag det är svårt.

• mamma mys

ja precis som sanna73 sa så beror det på varför du fick missfall så sent..kan det bero på försvagad livmoder??? jag har vart sjukskriven hela denna graviditet o kommer så var tills jag föder...jag förlorade min son i vecka 23+4 eller snarare födde då sedan dog han 11 dagar senare.....jag har försvagad livmodertapp o har nu cerklage för att förhindra eller hjälpa mig längre på vägen till att inte föda förtidigt.....o för mig har det inte varit några problem med sjukskrivningen men då har jag också årder om att inte göra några som hellst onödiga saker...numera är det min sambo som sköter de mesta av sysslorna hemma...så bar man har rätt orsak så ska det inte var några problem....

• DenEvigaLängtan

De hittade ingen orsak till mitt missfall. Men trots allt så kommer jag vara så orolig så jag kommer inte kunna fungera som jag ska. Om man inte hittar ngn orsak så e det ännu värre på ett sätt. Då lägger man mkt skuld på sig själv å hur man levde. I nästa graviditet vill jag göra allt som jag ska för att inte behöva leva med de skuldkänslorna.
    Men det känns mer som att man ska ha fysiska besvär om man ska kunna vara sjukskriven? Uppfattade jag det rätt?

• Yazzy

hej!!
    jag har mer eller mindre varit hemma under hela graviditetn, först hade jag semester en månad å sen när jag började jobba igen blev det för mycket så ingen mat hölls i mig på 2 veckor så då var jag sjukskriven första gången. sen jobbade jag 1½ månad till men i vecka 22 började jag få SD så då blev jag sjukskriven till BF. lite jobbit att gå hemma och inte veta vad man ska göra om dagarna men nu är det bara 3v kvar till mitt BF så då är det väl slut på lugnet!! :)

• Sanna73

Som jag förstått det så måste man ha en tydlig diagnos som gör graviditeten riskabel eller så måste du ha tydliga fysiska problem. Tyvärr är nog en difus rädsla och en önskan att leva lugnt för säkerhetsskull nog inte tillräckligt skäl.

• raskan
    Jag har varit sjukskriven sen v 13 pga mina fogar....
  • Johy

jag har varit hemma sen v 8 först pga kräkningar fram till v 22 och sen pga sammandragningar (nu i v 29). Mycket av detta har nog varit en reaktion på mina 2 tidigare mf. Men sjukskrivning pga depression el dyl, skulle ju kunna vara en diagnos tror det handlar om att hitta en dr som vill hjälpa och att man hela tiden överdriver sina symtom lite...

• Lindizz

jag har oåx vart sjuskriven under 2 av mina hela graviditeter....och denna gång sedan v. 16.....får se hur länge de blir om de blir hela graviditeten med....men de lutar nog åt det....

• Cedergren

det ända jag kan komma på är att bli sjukskriven pgr av psykiska besvär ja .

jag förlorade mina tvillingar i v 20 . jag är gravid igen och jobbar men jag lider av panikångest och depriton sen innan gravirditeten och ångesten har ju bara blivit värre sen de med tvillingarna . och oron denhär gången är inte lätt..

mitt tips är att gå o prata med någon. när du väl blir gravid igen kanske du känner på ett anat sätt? alla reagerar vi olika . Men ta en dag i taget .

beklagar sorgen :(

//mamma till ängla pojkarna Viggo och Elias
  • luckysun

Cedergren, hur kommer det sig att du jobbar och inte är sjukskriven? Känner du att du orkar att jobba trots ditt förflutna?

• mamma mys

ja psykiska besvär skulle ju kunna var något..då du lir gravis o kommer till bm så kan du be om att få kontakt med en kurator eller psykolog som kan tillsammans med en läkare sjukskriva dig pga det som du gått igenom...det var så min sjukskrivning började...men pga att jag födde förtidigt o att min son sedan dog...går fortfarnde hos samma kurator mest pga att diskutera oron med denna graviditet med nån som vet vad man gått igenom...håller tummarna o med lite tur så får du en bm som förstår din oro o kanske kan hjälpa dig....

Svar på tråden Ngn som vart sjukskriven hela graviditeten?