• Anonym (Känslig)

Sprickor och svidande underliv. Tips någon?

Har alltid haft lite sköra slemhinnor i underlivet, särskilt sen jag fick barn (mitt senaste för tre år sen).
    Känner mig relativt duktig på vad jag ska undvika eller tänka på, och har inte haft så mycket problem nu på det sista. Nu har jag dock fått en del små sprickor och blivit irriterad där nere. Tror inte det är svamp, för det har jag också haft ett antal gånger eftersom det är lätt att få det när slemhinnorna redan är irriterade. Olja har jag testat att smörja med förut, men det upplever jag nästan som att det förvärrar det hela, så det vill jag inte testa.
    Vet att man kan smörja med vanlig decubal-salva och liknande, vilket jag också gör nu, men finns det nån här med liknande problem som har något annat tips?
    Om det inte blir bättre snart så får jag väl köra en kur med canesten eller pevaryl, men jag vill helst inte göra det om jag inte måste, och som sagt: Jag tror inte det är svamp den här gången.

• Svar på tråden Sprickor och svidande underliv. Tips någon?
  • SNöViT

daktacort helt suveränt.. får precis som dig och min barnmorska rekommenderade daktacort funkar på ett par dagar

• Anonym

kan det vara herpes då??? det blir som sprickor o svider utav bara den... Börjar med att det kliar o sen kommer sprickor som svider

• Anonym (Känslig)

Tack SNÖVIT!
    Det funkar alltså att ta kortison på slemhinnorna ibland. Hade för mig att jag tog det på min dotter när hon hade svamp, men blev osäker. Då vet jag.

Anonym: Nej, nån könssjukdom är det inte. Har varit sån här från och till hela mitt liv, men det har blivit värre efter barnen. Har bara väldigt sköra slemhinnor det är allt.

• Anonym (Känslig)

SNÖVIT: Jag har cortimyk hemma, det är samma som daktacort. Men jag är lite sårig om du förstår, eller sprickor... Kan man ta det även där?
    Vet du?

• Anonym

Hej!
    Det finns något som heter Lactal. Fråga på apoteket. Jag har provat och tycker att det är bra.
    Olivolja är bra, bra mycket bättre än annan konstgjord olja, kallpressad ska det vara. Olivoljan hjälper(lenar och lindrar) den andra gör det hellre bara värre tycker jag.

• Anonym

om du använder klick glidmedel så testa ett annat som är bra för ömtåliga slemhinnor. Jag får sprickor och sår av det somhåller i sig i flera veckor.

• SNöViT

Ja det ska gå bra.... Jag får svamp och en massa själv sprickor som kan blöda och använder daktacort och jag blir bra på ett par 2 dagar typ. Jag har provat andra saker oxå som intim olja , inotyol, pevaryl men det ända som hjälper är daktacort.

Hoppas det funkar för dig med:) jag har alltid en tub i kylen heheheh

• Tygtiiger

Jag tycker du ska köra en kur daktacort + pevaryl, och som symptomlindring under tiden använda apotekets intimkräm, den ingår i deras "intim" serie (rosa lock) och är kanonbra.

• Anonym

Vanlig olja, typ barnolja /duscholja o liknande tycker jag snarare förvärrar. Jag har nåt liknande det du beskriver och tvättar mej där nere enbart med olivolja o vatten. Extra virgin (om det har någon betydelse) hehe så konstigt det lät.
    Men ingen tvål alltså utan bara olja o vatten..tycker det funkar super! Värt ett försök?
    Så slipper man gegga med krämer o grejer..

• Suss06

Hej
    Det kanske kan vara hudsjukdomen Lichen sklerosus. Man får sprickor i underlivet och det kliar nåt fruktansvärt. Man kan även ha sköra slemhinnor. Jag fick en stark kortison salva och den hjälpte direkt. Det bästa är att uppsöka en gynekolog och få nån salva som funkar för det är inte roligt att att sprickor.
    Lycka till.

• anni83

hej hade precis som du...problem med både svamp å sprickor.

vad du än gör: använd INTE svamp medel om du inte VET att du har svamp. dom kan göra saken värre!!

fick vestibulit av allt mitt svampbehandlade(frisk idag,tack å lov) hur som heslt.

prova mandelolja(finns på apoteket)

vanlig babyolja KAN göra dig ännu torrare.

pröva även apotekets intimkräm den är återfettande å bra tycker jag

hoppas du blir bättre snart,vet att det där inte är kul

kramar anni

• Anonym (Känslig)

Tack alla för svar! De var av olika varianter vill jag mena.
    Jag har ingen sjukdom, har bara lite känsliga slemhinnor, och möjligtvis början till svampinfektion. Jag tror jag vet varför det blev så här just nu. Har provat en hel del och diskuterat med barnmorska också, men just det här med daktacort hade jag glömt av. Tack snövit för din hjälp!
    Du satt inne med den information jag behövde!

Svar på tråden Sprickor och svidande underliv. Tips någon?