• pillanlax

Vattenskalle +mått

Hej !

Om 8 dagar ska jag in på ett planerat snitt för min dotter i magen har vattenskalle.Nu undrar jag vad era barn hade för huvud mått när dom föddes och om ni har kort på detta.
    Jag är bara nyfiken på hur det kan se ut när barnet kommer ut,hur stor skillnad det kan vara med ett vanligt barns huvud.

• Svar på tråden Vattenskalle +mått
  • vil70

Hej!
    Min dotter född 29/10 med skut snitt i vecka 37 hade 34cm huvudmått, mina andra har haft 36-37 cm.
    Bild på lillan finns i galleriet, idag är hennes huvudmått 38,5cm.
    Lycka till med lillan!!

• pillanlax

åh tack så mycket känns skönt att se lite bilder
    man ser ju framför sig ett jätte litet barn med ett jätte huvud
    hoppas att det finns fler som vill visa bilder

• Me o Mike

Hej hej.. Får jag fråga hur dom upptäcker detta med vattenskalle?? Är det något som barnet alltid kommer ha, eller hur fungerar det??

• jmmm

vattenskalle ser man på ul. man opererar sedan in en slang, en shunt som dränerar den extra vätskan som ger vatten skallen. vätskan går då ner genom shunten ner i magen istället. en vattenskalle kan orsaka tryck i hjärnan som ev ger andra skador. detta e vad jag lärt mig genom att arbeta med personer m funktionshinder

• pillanlax

vad hade dom personerna för funktionshinder

ingen annan som har bilder

• Delphi77

TS, det är kanske olika från bebis till bebis och hur mycket vätska barnet har i huvudet när det föds men min systerson föddes med vattenskalle och hans huvud såg iaf normalstort ut. En helt "vanlig" söt liten bebis

• TANKGIRL

mina barn har haft 34 cm i huvudomfång

• pillanlax

finns det inga fler med vattenskalle o mått på det

• mvh Gummsi

Hej på er!

Jag vill bara säga en sak, jag är snart 28 år och är född med vattenskalle och jag mår rätt bra och klarar vardagen ok, är det så att någon vill fråga om något så är det bara att fråga. Jag ska svara så gott jag kan.

Tack för mig.

Mvh Gummsi.

Svar på tråden Vattenskalle +mått