• Mor Jenny

Vad kan man göra med överbliven spagetti??

Jag undrar vad man kan laga av överbliven spagetti!
    Det är ofvi får över spagetti efter middagen, å det känns så onödigt att slänga det!

Nån som har nåt förslag??

• Svar på tråden Vad kan man göra med överbliven spagetti??
  • Birgitta2

Jag "klipper" den med sax, rätt igenom spaghetti-berget, så det blir lite mindre hanterliga bitar. Sen lägger jag en rejäl smörklick i het stekpanna och steker upp spagettin. När spaghettin är rejält varm knäcker jag ett ägg över den och steker ihop det hela. Dödsgott. Krävs lite extra salt på tallriken.

Du kan också lägga spaghettin i ungsfast form, hälla över en bechamelsås och lite bacon eller korv eller broccolli eller vad du nu har hemma, stoppa in i ugnen i 175-200 gr en halvtimme och så har du en spaghettigratäng.

• Mamsis

Man kan värma det igen genom att koka upp vatten med lite salt i, hälla det över och röra runt lite, det räcker med en minut eller två så är de varma igen men inte mosiga.

Eller så lägger man det i en ugnsfast form med lite kassler, bacon, skinka eller köttfärs, häller över lite grädde eller mjölk, kryddar lite på med ost och så in i ugnen.

• Lilu

Jag brukar klippa den och steka med lite hackad korv och lök. Supergott

Ett tips då.....stek korv och lök först sen lägger du ner spagettin tills den är varm och fått lite färg

(¯`°?.¸ ღ Stolt mamma till Linus 010716 & Lucas 030510 ღ ¸.?°´¯)
  • Mor Jenny

Mmm, allt låter jätte gott! Va sugen jag blev på spagettimat nu!
    Jag kommer att prova alla!
    Tack så jätte mycke allihopa!

• Smurfan 81

Spagettigratäng (4 pers)
    250g spagetti
    25g smör el. margarin
    1 vitlöksklyfta
    8 tomater
    200g bredbar ost (ex. Philadelphia)
    2 dl riven ost
    salt, peppar & mejram

Sätt ugnen på 250°C. Koka spagettin enligt anvisningar och häll av i ett durkslag (eller använd överbliven! ). Smält fettet i kastrullen, pressa ner vitlöken och peppra. Häll tillbaka pastan och blanda den med fettet. Skiva tomaterna och salta skivorna.Lägg hälten av pastan i en smord ugnsfast form och lägg hälften av tomaterna på. Fördela Philadelphiaosten över.Täck med resten av pastan och därefter resten av tomaterna. Strö över den rivna osten och krydda med mejram. Gratinera i ugnen tills gratängen fått fin färg och är genomvarm, ca 15-20 min. Servera med kassler eller en grönsallad.

• TANKGIRL

jag steker pressad vitlök i olja och tillsätter körsbärstomater och hackad basilika, sist spagettin och steker ihop allt. salt och peppar och riven parmesanost. supergott

• Mamsingen

Spaghettiomelett
    ? 4 pers
    Ingredienser
    4 ägg
    400 g kokt spaghetti
    1 tsk salt
    2 krm nymald svartpeppar
    2 msk smör
    2 stora tomater
    100 lagrad västerbottensost
    4-8 skivor salami
    basilika
    Gör så här:
    1. Vispa upp äggen, salta och
    peppra. Blanda ner spaghetti.
    Stek hälften av smeten i smör i
    stekpannan ca 1 min.
    2. Skiva tomaterna. Strö på ost
    och lägg på tomater. Stek ytterligare
    ca 1 min. Garnera med
    salami och basilika.

• Birgitta2
    Mamsingen skrev 2008-01-22 11:25:19 följande:
    Spaghettiomelett? 4 persIngredienser4 ägg400 g kokt spaghetti1 tsk salt2 krm nymald svartpeppar2 msk smör2 stora tomater100 lagrad västerbottensost4-8 skivor salamibasilikaGör så här:1. Vispa upp äggen, salta ochpeppra. Blanda ner spaghetti.Stek hälften av smeten i smör istekpannan ca 1 min.2. Skiva tomaterna. Strö på ostoch lägg på tomater. Stek ytterligareca 1 min. Garnera medsalami och basilika.
    Vad gör man med andra hälften av smeten man INTE steker?
  • MiniMi

jag älskar vanliga buljongsoppor.. så får ja spagetti över blir de ofta soppa på de som finns hemma.. tex korv/lök/spagetti... Simpelt men väldans gott!!!

När ja va singel o pengarna gick till en massa krogbesök o annat sköjj så hade vi dille på spagetti, falukorv o Bearnasie-sås.. MUMMA:o)

• Mint

Jag har gjort någon form av sås (typ lök - redning - mjölk - ost) och hält över, och blandat ihop med t ex kokt broccoli (eller för all del, andra rester, och kanske sojakorv eller bönor), lagt i form och rivit ost över. Voilà - pastagratäng!

• Amrit

Man kan lägga spagettin i en ugnsfast form med bitar av grillad kyckling och lite stekt bacon. Slå sedan på en currysås och gratinera med ost!

Så himla enkelt och såååå gott

Svar på tråden Vad kan man göra med överbliven spagetti??