• Fruochmamma

Jag har blivit en gnällig satmara

Att man som nybliven förälder inte har lika mycket ork, tid för varandra eller tålamod kanske inte är så konstigt men inatt insåg jag att jag blivit precis sådan som jag alltid sagt att jag inte ska bli.

Gnällig, sur över småsaker, petig osv.

Vi har alltid haft ett lugnt & skönt förhållande eftersom vi alltid pratat genom saker innan de hunnit bli konflikter, lärt oss från tidigare förhållande att allt inte är värt att bråkas om samtidigt som jag varit rädd för att bli ren "gnällig flickvän".

Nu har vi en 6månaders gammal kille och givetvis har jag inte lika mycket ork som tidigare. Men iochmed detta har mitt tålamod blivit minimalt, jag tycker killen är en skit som inte hjälper till hemma och en ännu större skit för att han inte lyssnar när jag ber om hjälp med saker som måste göras.

Jag hatar att vara såhär gnällig och sur hela tiden.

• Svar på tråden Jag har blivit en gnällig satmara
  • little mommy

jo men när man har småbarn har man inte lika mycket tid att prata ut om saker och ting det är mycket som blir liggandes i luften, och vi kvinnor mognar och förändras när vi får barn och våra män är exakt den samma det är en svår kombination.. allt man kan göra är väll att ta sig tiden till varann så gott det går och inte gräla om små saker, och försöka foka på det som är viktigt

• petsod

Jag blev också en bitter satmara efter att vi fått barn. Det kändes som att jag gjorde allt i hemmet och inte fick någon hjälp. Detta blev något bättre när dels mannen var pappaledig och fick känna på hur mycket jobb det faktiskt ÄR att vara hemma samt när jag började jobba igen.

Jag tror att det är viktigt att man har egentid så att man kommer hemifrån lite och kan andas lite samt att man gör upp ett schema över vad som ska göras i hemmet och att man hjälps åt. Kan låta löjligt men det kan vara ett tips innan man har hittat sina nya roller.

Jag vägrar köpa läget att man bara ska vara mamma och hemmafru, man är ju fortfarande en egen individ, den personen man var innan man fick barn och det är viktigt att man får tid att återhämta sig på, vårda sina intressen och vänner.

Svar på tråden Jag har blivit en gnällig satmara