• Humlemamma

usch! vaccination på katter!!

Fasen va arg jag är!!!
    VARFÖR vaccinerar man ej sina katter??
    Spelar ingen roll om det är en raskatt eller bonnkatt, de kan få sjukdomar lika väl!!
    O de spelar heller ingen roll om det är inne eller utekatt, för tex kattpest smittar genom att vi människor kan få det på kläder o skor o bära me oss smittan hem osv!

min ena kissunge som va en hittekatt dog häromnatten i kattpest, jag hade bara haft honom ca 3 veckor, o han va i uselt skick, jag skulle vaccinerat o chippat honom efter att såret som jag behandlade med salva o jodopax, hade läkt, men jag hann inte, kattpesten tog honom.. o till följd av det så fick jag lägga in min andra kattunge på djursjukhuset, då hon med blev sjuk, men tack vare att jag vaccinerat henne så fick hon en mycket lindrigare form av sjukan.  nu har jag hämtat hem henne o hon är mycket piggare!

nu letar jag en ny kisse då jag o övriga familjemedlemmar här saknar Benji så mycket.
    Letar för fullt på blocket, det gör inget om kissen är runt halvåret gammal, men måste vara vaccinerad eftersom att smittan kan leva kvar i 1 år från att den kommit in i huset, o de jag tänker inte riskera att ta hem en ovaccinerad kisse som sen blir sjuk.

men då kommer här mitt problem, ingen jäkel vaccinerar juh sina stackars katter!!!!!!!! bara de här tokdyra raskatterna, men jag har inte de 5-7000 kr som det kostar med en raskatt, speciellt inte nu efter den här sjukhushistorien me min andra kisse o så kremering av min Benji o så.

Jag kan juh köpa en kissunge som ej e vaccinerad men då måste den bo hos min mor tex o så vaccineras en gång, sen gårde nån vecka sen andra vaccinationen sen måste de gå runt 3-4 veckor efter sista vaccin innan jag får ta hem kissen till mig, o de blir runt 1,5 månad, o ska då min mamma sitta där med min katt o inte kunna åka iväg nånstans? Bli bunden pga mig? Dessutom kan hon då ej komma o hälsa på mig o sitt barnbarn, o jag kan ej åka dit o hälsa på eftersom jag kan då bära smittan dit...

FAN jag blir tokig!!!
    Fasen kan inte folk vaccinera sina katter ? Höj statusen på de stackars små liven!
    typisk kattannons "jättesöta små kattungar, 12 veckor gamla söker nya hem, avmaskade o jättesociala"
    men inget om veterinärbesiktade o idmärkta o vaccin, fasen, borde va lag på det!

=( stackars katter!!!!

jag vaccinerar o chippar mina katter, o kastrerar o stereliserar när de blivit runt ett halvår gamla, allt för mina katters skull!  Fler borde göra det!!!

Tack för mig, behövde skriva av mig lite, e så arg!!!

**Alexander 061222 Mitt allt!! | Pyret i magen BF 080618 =)**
  • Svar på tråden usch! vaccination på katter!!
  • Trinity78

Jag håller med om att det borde vara nån form av lag eller regel på att katter ska vara avmaskade, veterinärbesiktade, id-märkta och vaccinerade vid försäljning. Tyvärr finns det allt för många som inte tar detta på allvar.

Gravity always wins
  • trebarsmamma

jo jah har oxså gjortd et på mina katter.. tycker att det är så synd om djuren, för folk gör inte det, och jag tycker att kattliven är lika mycket värda som alla andra.

Jag håller på att sälja min han katt som är 18 veckor gammal. pga att vi inte kan ha katterna kvar.

• Trinity78

Jag blir också förbannad på folks som säljer sina kattungar alldeles för tidigt. 12 veckor är rekommendationen från SVERAK men det är ofta man ser 5-8 veckor gamla kattungar till försäljning! Jag skrev till min lokaltidning om detta eftersom de innan inte hade några riktlinjer för Köp&Sälj och nu måste katterna vara 12 veckor för att få annonseras ut.

Gravity always wins
  • Humlemamma
    Trinity78 skrev 2008-01-21 09:33:45 följande:
    Jag blir också förbannad på folks som säljer sina kattungar alldeles för tidigt. 12 veckor är rekommendationen från SVERAK men det är ofta man ser 5-8 veckor gamla kattungar till försäljning! Jag skrev till min lokaltidning om detta eftersom de innan inte hade några riktlinjer för Köp&Sälj och nu måste katterna vara 12 veckor för att få annonseras ut.
    jättebra!!!!!! blir galen på människor som ser katter som slit o släng =//
    trebarsmamma skrev 2008-01-21 09:28:55 följande:
    jo jah har oxså gjortd et på mina katter.. tycker att det är så synd om djuren, för folk gör inte det, och jag tycker att kattliven är lika mycket värda som alla andra.Jag håller på att sälja min han katt som är 18 veckor gammal. pga att vi inte kan ha katterna kvar.
    precis! de är värda precis lika mycket som alla andra som lever!
    Trinity78 skrev 2008-01-21 09:28:30 följande:
    Jag håller med om att det borde vara nån form av lag eller regel på att katter ska vara avmaskade, veterinärbesiktade, id-märkta och vaccinerade vid försäljning. Tyvärr finns det allt för många som inte tar detta på allvar.
    mm o de e så tråkigt, synd om djuren!
  • goldcoast

Vi har köpt våran katt från katthemmet.

Hon var då ca 4 år.

När hon kom dit blev hon kastrerad,vacc och öronmärkt.

I kontraktet står det:

*Vårda katten väl, såsom en omtyckt familjemedlem,och tillgodose kattens behov

*Årligen,eller enl veterinäsrs anvisning,vaccinera mot kattsnuva och kattpest

*Avmaska vid behov

Sen lite flera regler.

Följs inte detta så kan katthemmet ta tillbaka katten.

Katthemmet har fullrätt att se vacc intyg + försäkringspapprerna på katten.

Vi ska faktiskt vacc våran katt i morgon kl 14.30.
    Ringde veterinären i morse kl 8.

Att inte vacc sina djur är bara slarv tycker jag.

• Humlemamma
    goldcoast skrev 2008-01-21 10:20:33 följande:
    Vi har köpt våran katt från katthemmet.Hon var då ca 4 år.När hon kom dit blev hon kastrerad,vacc och öronmärkt.I kontraktet står det:*Vårda katten väl, såsom en omtyckt familjemedlem,och tillgodose kattens behov*Årligen,eller enl veterinäsrs anvisning,vaccinera mot kattsnuva och kattpest*Avmaska vid behovSen lite flera regler.Följs inte detta så kan katthemmet ta tillbaka katten.Katthemmet har fullrätt att se vacc intyg + försäkringspapprerna på katten.Vi ska faktiskt vacc våran katt i morgon kl 14.30.Ringde veterinären i morse kl 8.Att inte vacc sina djur är bara slarv tycker jag.
    jättebraa!!
    ja det är juh för kattens skull som man vaccinerar, de kan faktiskt få sjukdomarna o dö, precis som hände min lilla hittekatt, hade jag fåttt honom som pyttebebis så hade de aldrig hänt, nu var de tyvärr för sent för honom. =//
  • singolina

TS Fy va tråkigt med din lilla Benji, det e hemskt att förlora sina djur..... Och håller med dig o alla andra i denna tråd, människor ser katter som slit o släng o det e verkligen en hemsk inställning, hur kan man bara tänka så???? Usch va det finns en massa elaka hemska människor i denna värld!!

Jag har bara en nyfiken fråga, ang det du skriver om att du har chippat din katt. Jag har tänkt en hel del på att få ett sånt chip til mina 2 innekatter, som börjar vara ute mer o mer.
    E dock inte helt insatt i hur det fungerar??? Vad kostar det ca?
    Tacksam om nån har nåt svar!
    Hoppas du hittar en annan liten kisse som kan flytta in i ert hem snart

• Humlemamma
    singolina skrev 2008-01-21 10:46:41 följande:
    TS Fy va tråkigt med din lilla Benji, det e hemskt att förlora sina djur..... Och håller med dig o alla andra i denna tråd, människor ser katter som slit o släng o det e verkligen en hemsk inställning, hur kan man bara tänka så???? Usch va det finns en massa elaka hemska människor i denna värld!!Jag har bara en nyfiken fråga, ang det du skriver om att du har chippat din katt. Jag har tänkt en hel del på att få ett sånt chip til mina 2 innekatter, som börjar vara ute mer o mer. E dock inte helt insatt i hur det fungerar??? Vad kostar det ca?Tacksam om nån har nåt svar!Hoppas du hittar en annan liten kisse som kan flytta in i ert hem snart
    jo hos min veterinär så kostar det 500 kr för chip o vaccin, så ett paketpris då, helt okej tycker jag, det är de värda de små älsklingarna!!!

de tar sm en liten spruta me ett chip i, stor som ett litet riskorn ungefär, o så sprutar de in detta i nacken, så går deet sen att avläsa med en sorts avläsningsapparat som polis o veterinär har =) supersmidigt!

men sen när jag ska sterelisera min tjej, när hon nu blir 6 månader, så ska jag även be de tatuera i örat på henne när hon även är nersövd, eftersom då e de lättre för folk o se att hon tillhör någon ifall hon springer bort o har tappat sitt halsband, för hon är juh nu registrerad i skk.

jo hittade ett katthem nu utanför kalmar, hittade en hel del söta kissar där, så tänkte att jag ska ringa dit o prata med de =)
    får se om ja hittar någon kisse som vill flytta hem till min familj =)
  • Trinity78

Jag fick dessutom rabatt på kattförsäkringen när vi id-märkte katterna så det var ju en trevlig bonus

Gravity always wins
  • singolina

Tack før ditt svar! Oj det va verkligen billigt, trodde det skulle vara mycke dyrare! Mina små missar har ju precis börjat springa ute, dom har alltid varit innekatter, men nu bor jag så dom själva kan gå ut o in. Men usch va orolig jag e på nätterna, blir inte mycket sömn då dom e ute på vift Låter som en bra lösn med chip, ska se om jag gör det eller bara öronmärker!

Skönt att du hittat några kissar, lycka till o tack för ditt svar

Svar på tråden usch! vaccination på katter!!